Jump to content

Oppgradert stereo


Peder`n

Recommended Posts

Har satt inn et extra batteri bak i bilen...som jeg har koblet alle forsterkere innom....men...

 

Må jeg gjøre noe med min strømleverandør?

Dynamoen leverer vel 54 Amp, mens jeg nå har ca 120 Amp batteri...

har dette noen innvirkning på dynamoen?

Vil den komme til kort når den skal levere strøm?

Spenningsregulatoren tok kvelden her om dagen...den så ikke bra ut, noe som ikke har noe med batteriene å gjøre, men litt mystisk at den valgte å kvelde nå....rett etter at jeg har satt inn det andre batteriet baki...noen innvirkning mon tro?

 

Har kikket på dynamoer som leverer med strøm, men den hadde to reimer....

så jeg har ikke giddi å gå til det steget å fikse dobbel reimskive på veivhjulet...

 

Noen innspill?

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Bilen er en Sierra stasjonsvogn...86 modell

 

Jeg har lagt strømkabel bakover, (unngått 24 volts fella), og i batteriet bak har jeg alle de enkelte forsterkerne koblet opp.

Så har jeg jordet det bakerste batteriet i karosseriet....(skulle kanskje lagt minus fram til batteri forran?)

 

Har ikke så mye erfaring med hva som er nødvendig ang. tverrsnitt på kabler...Gikk ut ifra at den jeg valgte var "tykk nok", husker ikke tverrsnittet nå...men var med i en sånn pakke jeg kjøpte på stereobua ved svinesundsbroa.

Men det er den originale fra dynamo til batteriet i motorrommet....den har jeg ikke tenkt noe serlig over før du nevner det nå liksom...he he

 

Har forsøkt med en kondensator baki der....men den gjorde ingen forskjell på stereoen ol.

 

Så den 100 amp. dynamoen trenger ikke nødvendigvis to reimer?....det er jo bra....ser for meg at det blir en del skriking i reimer men....er ikke sånn kanskje...

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke legge minus fram til batteriet ditt framme. Få så kort jording som mulig. Finn en egnet plass og sørg for at det er null lakk mellom kabel/karosseri. Litt merkelig at du ikke merker forskjell når du har kondensator. Det bør du gjøre. Og du MÅ ha kraftigere dynamo. I det minste få tak i en original cossiedynamo. Disse leverer 90 amp. Men du kan jo handle en stinger dynamo på Ebay. Disse leverer 200amp eller mer og leverer mer enn nok. Strøm er ALFA OMEGA!!!!!!!! Er natt og dag mellom 12V og 14V strømmessig. Det beste er en veldig kraftig dynamo og regulerbar spenningsregulator slik at du kan styre hvor mye volt du selv vil ha.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Har satt inn et extra batteri bak i bilen...som jeg har koblet alle forsterkere innom....men...

 

Må jeg gjøre noe med min strømleverandør?

Dynamoen leverer vel 54 Amp, mens jeg nå har ca 120 Amp batteri...

har dette noen innvirkning på dynamoen?

Vil den komme til kort når den skal levere strøm?

Spenningsregulatoren tok kvelden her om dagen...den så ikke bra ut, noe som ikke har noe med batteriene å gjøre, men litt mystisk at den valgte å kvelde nå....rett etter at jeg har satt inn det andre batteriet baki...noen innvirkning mon tro?

 

Har kikket på dynamoer som leverer med strøm, men den hadde to reimer....

så jeg har ikke giddi å gå til det steget å fikse dobbel reimskive på veivhjulet...

 

Noen innspill?

 

Peder

 

Ja, det du skriver har innvirkning på dynamoen, i den forstand at en 54 amp dynamo ikke klarer å gi nok strøm til et 120 amp batteri.

Altså vil den "svake" dynamoen komme til kort når den skal levere strøm til to batterier med en samlet amp styrke på.....?

Tror ikke det var tilfeldig at spenningsregulatoren tok kvelden rett etter å ha koblet opp batteri nummer to.

 

Tips for pluss-kabel til batteri: Finn et kassert sveiseapparat og bruk strømkabelen fra. Og batteriet jordes best til solid punkt nærmest mulig batteriet.

 

Ellers er det vel delte meninger om dette med kondensatorer. Har et inntrykk av at de i de fleste tilfeller ikke har noen særlig innvirkning, så lenge en forsterker får tilstrekkelig med strøm fra dynamo/batteri.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg dere blander begreper. Dynamoer er spesifisert med ampere (A), batterier er spesifisert med amperetimer (Ah). Et 120Ah batteri kan (i teorien) levere 120A i en time eller f.eks. 1A i 120 timer. 54A dynamo kan levere 54A kontinuerlig. Det kan godt hende et stort og lite ladet batteri trekker mer enn 54A og kanskje tar knekken på regulatoren, men det har ikke noe direkte sammenheng med kapasiteten på 120Ah.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg skal like å se det sveiseapparatet som har tykk nok ledning til å fore dette anlegget, og hvorfor bruke en slik jallaløsning når det finnes kabler beregnet for dette, som også er mye bedre?

 

Peder, en ting som er litt viktig her, det er at batteriene bør være så like som mulig, hvis ikke så tar du fort knekken på det dårligste batteriet, og laderegulatoren ;)

 

En kondensator produserer ikke noe ekstra strøm, og er helt bortkastet hvis lite strøm er problemet. Ny dynamo og oppgraderte kabler er det som gjelder....

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg skal like å se det sveiseapparatet som har tykk nok ledning til å fore dette anlegget, og hvorfor bruke en slik jallaløsning når det finnes kabler beregnet for dette, som også er mye bedre?

 

Peder, en ting som er litt viktig her, det er at batteriene bør være så like som mulig, hvis ikke så tar du fort knekken på det dårligste batteriet, og laderegulatoren ;)

 

En kondensator produserer ikke noe ekstra strøm, og er helt bortkastet hvis lite strøm er problemet. Ny dynamo og oppgraderte kabler er det som gjelder....

 

Mener du at to forsterkere drar mere strøm enn et sveiseapparat til industribruk? :P

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

ok....det ene batteriet (i motorrommet) er på 55Ah, mens det baki er på 70Ah...

Den orginale dynamoen som sitter i nå er på 54 Amp.

 

Skal kikke på dynamo som lverer mere....120 hadde vært fint....Stinger leverer vissnok en som leverer 200 tror jeg....men den er sikkert grisedyr..

Biltema har en som leverer 100 som jeg sikkert får tilpasset på en grei måte...den koster 950-1350kr...slettes ikke ille hvis den duger og ikke er rev.

 

Skal oppgradere og "overdrive" kabelstørrelsen...sånn at jeg hvertfall ikke har spart unødvendige penger der...he he

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Ja ;)

Også kan mann ikke sammenligne 3fas vekselstrøm med 14v likestrøm...

 

Bruker selv en slik kabel i bilen min, sammen med 90A dynamo og Exide maxima gele batteri, å je kan forsikre deg om at det itte mangler strøm tel noe som helst.. hehe...

Kabelen gir til og med likestrøm :rolleyes:

 

Kabelen er ikke spesielt tykk i forhold til hva enkelte forståsegpåere anbefaler. Men å kjøre startmotoren leeeenge med utkoblet bensinpumpe gjør ikke kabelen lunken engang. Grei måte å teste om den er noe tess...

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...