Jump to content

"svenske" innsuget


cossie2hjulstrekk

Recommended Posts

Hvis jeg ikke tar feil, sa Raimond at på grønne-dyse oppsett ga det 30 hester mer enn det originale..

Man kan ikke sammenligne to ting og si at at det ene er veldig bra uten samtidig å si at det andre er dårlig. En rask titt i arkiver avslører at Cosworth ikke lager eller har laget innsug som er noe annet enn fra gode til utsøkte.

 

30 hk økning i maks effekten på en Cosworth med grønndysesats er ca. 10% noe som tilsvarer ett ladetrykk på ca. 0,2 BAR. Er det slik at man har 1,7 BAR på den kalde siden av intercooleren og bare 1,5 BAR inni plenumet pga det originale Cosworthdesignet fører til ett trykkfall på hele 0,2 BAR? Det er i tilfelle både lett og billig å sjekke med en ekstra ladetrykksmåler. Det vil kanskje være ett lite trykkfall på 2 wd innsuget siden Cosworth gjorde endringer på plenummet som ble brukt på T25 og RS500 motorene, men neppe så mye som 0,2 BAR eller 10%.

 

 

Når det gjelder en effektøkning på 10% så skal man huske at man også må øke fuelfløde med 10% og hvordan ble så dette problemet løst? Grønndysene går for fullt på 330 hk.

 

Husk også at de originale 330 satsene gikk med chip av meget høy kvalitet noe som gjør at enhver endring av motoroppsettet vil gjøre at disse gode chippene ikke lenger er optimale. Som vi forstår kan dette sjelden være positivt.

 

Slike "svenske"innsug har nok sin plass, men som med alt annet så er det fordeler og ulemper også her.

Man bør være kjent med begge deler før man tar valget.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva kan jeg merke på min når jeg nå måler 1.7 bar i innsug nå med org 2wd innsug ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Smått på respons. Er ikke noe særlig å hente der med mindre du porter toppen samtidig, noe som gir enormt mye bedre respons! Porting + livemap deretter er noe av det bedre man kan koste på en cosworth mener jeg..

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hva kan jeg merke på min når jeg nå måler 1.7 bar i innsug nå med org 2wd innsug ?

Hvis du setter en nippel på den varme siden av intercooleren og kobler ladetrykksmåleren din til denne, så ville jeg ikke blitt overrasket om du fikk se at turboen må leverere rundt 2,0 BAR ladetrykk for at du skal se 1,7 BAR i innsugsmanifolden på 6000 o/min. Dette pga at trykkfallet over intercooleren vanligvis er mye høyere enn trykkfallet over gass-spjeldet.

 

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg gjorde akkurat dette. Trykkfallet over en standard 4x4 intercooler på 6000 o/min og 1,0 BAR ble målt til 0,25 BAR.

Turboen måtte altså levere 1,25 BAR for at man skulle klare 1,0 BAR på 6000 o/min. Deretter ble intercoolerens kapasitet dobblet og da var det ikke mulig å se forskjell på ladetrykkmålerene. Begge viste 1,25 BAR på 6000 o/min. Det er slike erfaringer som gjør at man beholder troen på at det originale Cosworth plenumet er mer enn godt nok for de fleste av oss.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...