Jump to content

Dohc uten hego/lambda?


sirevildead

Recommended Posts

vet man for dohc gasser uten lamba, men for man i uten da? :huh:

 

hvorfor vil du kjøre uten lamba? den bruker jo bare sinsykt mye mere bensin..

får i uten også:) hadde jo ikke brukt mer bensin hvis man hadde fått hjernen til å tro at den ikke trengte lambda eller at den trodde at lambda ga optimale verdier:)

 

grunnen til at jeg vil ha vekk lambda er at bilen går på redusert kraft så fort dritten begynner og gi litt feil signaler. tror nesten det holder med å fjerne kat for at den skal gi feil.

og dohcen jeg kjører nå har litt olje lekk i eksosen, så gidder ikke akkurat bytte lambda en gang i måneden:)

Link to comment
Share on other sites

Siden dohc motoren vel kom til Norge i 1989(?) er den ikke solg her i landet uten kat(?). Men ble laget med gasser og innsprøytning uten kat i england. Vil du ikke benytte signalet fra lambdasonden tar du enkelt nok å kopler ut kontakten mellom lambdasonde og motorstyring. Motorstyringen vil da gå i nødmodus og benytte den forhåndsprogrammerte mappingen, du vil også få feilkode. Bilen vil bli å bruke mer bensin enn med med fungerende lambdasonde.

 

Du kan eventuelt bruke motstander/potmeter for å gi motorstyringen signal som tilsvarer lambdasonden. Du kan da få motorstyringen til å korrigere magert eller feit. Vil du ikke at den skal korrigere må du treffe nøyaktig spenningsignal for lambda 1, og du har da oppnådd det samme som å kjøre uten lambda.

 

Sansynligheten er stor for at du kan ha noe annet som lager feil i motorstyringen din også.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Siden dohc motoren vel kom til Norge i 1989(?) er den ikke solg her i landet uten kat(?). Men ble laget med gasser og innsprøytning uten kat i england. Vil du ikke benytte signalet fra lambdasonden tar du enkelt nok å kopler ut kontakten mellom lambdasonde og motorstyring. Motorstyringen vil da gå i nødmodus og benytte den forhåndsprogrammerte mappingen, du vil også få feilkode. Bilen vil bli å bruke mer bensin enn med med fungerende lambdasonde.

 

Du kan eventuelt bruke motstander/potmeter for å gi motorstyringen signal som tilsvarer lambdasonden. Du kan da få motorstyringen til å korrigere magert eller feit. Vil du ikke at den skal korrigere må du treffe nøyaktig spenningsignal for lambda 1, og du har da oppnådd det samme som å kjøre uten lambda.

 

Sansynligheten er stor for at du kan ha noe annet som lager feil i motorstyringen din også.

blir som nevnt over her vanskelig å få tak i en sånn hjerne ja, for kom ikke til norge uten:)

 

men grunnen til at jeg spørr her er jo akkurat pga at jeg ikke vil at motoren skal gå i nødmodus.

 

er nok mange feil i motoren ja:) men hadde vært en mindre hvis jeg fikk koblet bort lambda, hehe

Link to comment
Share on other sites

blir som nevnt over her vanskelig å få tak i en sånn hjerne ja, for kom ikke til norge uten:)

 

men grunnen til at jeg spørr her er jo akkurat pga at jeg ikke vil at motoren skal gå i nødmodus.

 

er nok mange feil i motoren ja:) men hadde vært en mindre hvis jeg fikk koblet bort lambda, hehe

 

I nødmodus blir det som en motor som orginalt ikke har lambda. Skal du prøve å lure motoren til å tro at den har fungerende lambda vil du nok lage mer problemer enn du har. Ønsker du å få motoren til å gå i closed loop utenom lmbda 1 kan du eventuelt prøve med bbl, f.eks Innovate lc1 har en funksjon der den simulerer orginalt lambdasignal. Da kan du få den til å gå magrere eller feitere enn lambda 1 når motoren er i closed loop, vist det er det du er ute etter? Jeg kan ikke garantere at f.eks lc1 fungerer mot den orginale motorstyringa.

Ønsker du ikke at motoren skal gå i nødmodus er jo så klart beste løsninga å fikse alt som er feil, og det er kanskje enkleste løsninga også.

Høyere forbruk må du uansett regne med når du kjører uten fungerende lambda. Det er da ikke noen vidunderkur å montere en hjerne som ikke har lambdakorrigering orginalt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...