Jump to content

Overtaker for E50


tomnsr

Recommended Posts

A kam er vel kvasseste orginalkammen? Det gjør sikker ikke vondt verre at den heller ikke har bare enkelt asmatisk Strømbergforgasser, slik som så mange andre sysler med :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

A kam er vel kvasseste orginalkammen? Det gjør sikker ikke vondt verre at den heller ikke har bare enkelt asmatisk Strømbergforgasser, slik som så mange andre sysler med :)

Skal ikke gjøre for mye Volvo av dette, men

A- kammen er blandt de mildeste originalkammene og den er også den som er mest brukt. Altså en mild og god universalkam. Den brukes i alt fra ca. 90 hk B19 med forgasser (sikkert B17 også) og opp til 129 hk B230.

Volvo brukte A-kam i B230ET som gav 173 og 182 hk, men byttet denne til T-kammen (T for turbo) og effekten ble da 165 hk.

H, K, V, D, VX og VX3 er alle villere enn A- kammen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt an på kamvalget hvor kjapt den kommer. Sammenlign gode engelske motorer med norske så ser du hvor bra det kan bli.

 

Kanskje dumt spørsmål....men eg har ikkje sååå peiling.. : kan ein velge kammer så passer både til 3071 og 3076.... eller må ein bestemme heile oppsett før ein begynner å snope deler ? :)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dumt spørsmål....men eg har ikkje sååå peiling.. : kan ein velge kammer så passer både til 3071 og 3076.... eller må ein bestemme heile oppsett før ein begynner å snope deler ? :)

Du vet,"passer til" er så upresist at svaret må bli :"Klart det". Videre er det slik at det er veldig få ting man "må". Når dette er sagt så vil iallefall jeg på det aller sterkeste anbefale at man først bestemmer hvilket resultat man ønsker seg, og deretter legger en godt utarbeidet plan som viser hvordan man skal klare å nå dette målet.

Hvis du leser beskrivelsen under her så ser du at det er betydelig forskjell på disse to turboene og dette vil også kunne gjenspeile seg i valget av deler til de for forskjellige motoroppsettene. Når dette er sagt så finns det også universaloppsett som vil gi aksptabelt resultat nesten uansett hvilken turbo man velger, forutsatt at det mappes "skikkelig".

 

GT3071R is the newest addition to the Garrett Ball Bearing Line up. It fills in the requirements for small displacement 4 cyl. engines and has a excellent response characteristics. It spools up 1,000 RPM sooner than the older GT30R. (GT3076R) Compressor housing is T04E frame size with 2.00 outlet. Compressor inlet is available with 2.75 or 4.00 inlet. Standard (default) turbine housing is first one listed (T3 inlet with 3" 4 bolt "GT" conical discharge flange) and various other turbine housing options are available for easy retrofit into applications where your turbine housing type is already dictated by your current turbo. Please note: Turbine housing choice will determine final calculated cost of turbo in the shopping basket.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ka slags kurver er det på de 3076'ene.... måling på hjul eller motorbenk ?

Såg ut til å være kjekke saker hvertfall.... sjøl om eg kunne tenkt meg at den kom like fort som 3071... :)

Hei, hiver meg på denne RS1000. Er kurvene måling på hjul eller benk? Er jo faktisk særdeles viktig å vite... Regner med det er motorbenk?

-------------------------------------------------------------

'82 Granada 2,0Ti

...........................
'01 M5
'02 530DAT Msport

'10 530XDAT Msport

Link to comment
Share on other sites

Hei, hiver meg på denne RS1000. Er kurvene måling på hjul eller benk? Er jo faktisk særdeles viktig å vite... Regner med det er motorbenk?

Da regner du rett ja.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

her er bremsepapirene fra min bil. Dette er med en GT3071R med A/R63 og intern WG, derfor momente er så lavt er for WGen klarte ikke holde igjen. Dette er på 1,8bar på 98okt.

effekten er målt på navene på rototesten hos Christer på autokvikk.

Rolfbremsing.jpg

brems1.jpg

Ford Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...