Guest jeantea Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 (edited) Okai. Jeg har hatt EU-kontroll på Scorpioen min (2.0 dohc 93' stv) for en ukes tid siden, og har selvfølgelig noen spørsmål iht. dette Skal vel nevnes at dette er min første EU-godkjenning, så jeg lurer litt på hvor mange feil som er godtatt. Veit at hvis man har 3'er feil er det NO-GO, men det har jeg jo ikke. Men hvor mange 2'er feil kan man ha? hvor mange 1'er feil kan man ha? Jeg lister opp feilene som jeg fikk dem på verkstedet, hva jeg har gjort osv. Dersom dere har tips til meg hadde det vært kanonbra! 2'er feil1.1.10 Bremseslange skadet, rust i innfestningene bak begge sider.1.1.10 Bremseslange skadet, høyre forran. *BYTTET SLANGE FORRAN* - Kjøpt nye slanger. Skal bytte så fort som mulig. 2.1 Ratt løst på rattaksel - Rattet sitter fast, men jeg kan flytte rattet til høyre, venstre, opp og ned mens rattaksel (eller noe sånt) "følger" etter. Noen tips på denne hadde vært knall. 4.13 Batteri ikke festet. Feste batteri *LØST?* - Kjøpt nye batteriefester hos biltema, tror batteriet sitter bedre nå.7.3 Hastighetsmåler defekt. - Har jeg lagt inn post på før, så skal se litt over denne, og evt kostnader vedrørende dette.8.4 Div oljelekasje. Kont etter motorvask. - Tror det er servoolja som lekker. Vurderer bytte av slangeklemme, og muligens slange. der er det villt møkkete og fuktig i hvert fall. Dersom dere mener det er flere ting som det er sannsynlig at det lekker fra si ifra så vil jeg undersøke det. 1'er feil.6-9 Eksoslekasje midtre - tror ikke jeg gjør noe med dette i første rekke. Edited February 27, 2010 by jeantea Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 Det enkleste du kan gjøre mtp. oljelekkasje, er å vaske det grundig rent med f.eks. avfetting og vann, og deretter følge med på hvor lekkasjen er. Ang. rattaksel kan det jo være rattaksel-leddet som er slakk i? Er ganske vanlig på Sierra/Scorpio. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jeantea Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 Det enkleste du kan gjøre mtp. oljelekkasje, er å vaske det grundig rent med f.eks. avfetting og vann, og deretter følge med på hvor lekkasjen er. Ang. rattaksel kan det jo være rattaksel-leddet som er slakk i? Er ganske vanlig på Sierra/Scorpio. Takk for raskt svar =)hvordan kommer jeg til rattaksel-leddet da? innenifra eller underifra enklest? Hvor sitter det, sånn at jeg kan kjenne det igjen =p Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_scorpio Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 sjekket foringen til rattakselen i torpedoen? 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
351RS Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 Etter det jeg forstår MÅ 2'ere fikses, mens du ikke trenger ordne 1'ere. Min prosjekttråd: http://www.fordclubn...hetsprosjektet/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 Rattakslelforing i torpedoveggen kan det også være, som mr_scorpio sier. Du kommer best til å få sjekket dette fra undersiden. Ja, 2'er feil må utbedres, og 1'er feil "må" utbedres, men trenger ikke etterkontroll slik 2'er feil gjør.Uansett antall. Så man kan altså ha en hel røys med 1'er feil, uten å måtte inn til etterkontroll.Men kun en 2'er feil er nok til at bilen ikke er godkjent. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
351RS Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 Og hvis du som her har både 2'ere og 1'ere, trenger du kun ordne 2'erne før etterkontroll. Min prosjekttråd: http://www.fordclubn...hetsprosjektet/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jeantea Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Okai. Da får jeg utbedre alle 2'er feil. Også får jeg se om skaden i eksosen plager meg for mye når jeg begynner å kjøre.En kompis kommer muligens innom i kveld, så da blir det muligens en liten kikk under bilen hvis jeg får tak i bukker.Skal sjekke litt nærmere på foring i torpedo, samt det leddet som er nevnt tidligere. Ville bare vite om det var enklest å komme til underifra eller innenifra, før jeg evt reiv ut alt av interiør for å få et kjipt utgangspunkt. Takker alle sammen for raske svar, skal holde dere oppdatert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jeantea Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 sjekket foringen til rattakselen i torpedoen? Rattakslelforing i torpedoveggen kan det også være, som mr_scorpio sier.Du kommer best til å få sjekket dette fra undersiden. Er det meningen at det hullet i torpedoveggen skal være tett? For det var ikke mitt nemlig, og det så ut til at rattakselen hadde rimelig fri gang i den plassen den fikk der. Så på en annen tråd her på FMCN og der er det bilder av det som skal være rattakselforinger til sierra. Det jeg stusser litt på er at det så så smått ut. For det er noe gummigreier i torpedoveggen og på rattakselen (om jeg ikke husker feil), men det er jo masse tomrom som rattakselen får fri gange på. Jeg synes ikke det ser ut på bilde av rattakselforingene til sierra at det skal fylle det tomrommet jeg har i torpedoveggen min. Noen tips?Noen som har funnet disse delene hos Mekonomen/Biltema eller lignende? Eller får jeg de kun hos Ford? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Er det meningen at det hullet i torpedoveggen skal være tett? For det var ikke mitt nemlig, og det så ut til at rattakselen hadde rimelig fri gang i den plassen den fikk der. Så på en annen tråd her på FMCN og der er det bilder av det som skal være rattakselforinger til sierra. Det jeg stusser litt på er at det så så smått ut. For det er noe gummigreier i torpedoveggen og på rattakselen (om jeg ikke husker feil), men det er jo masse tomrom som rattakselen får fri gange på. Jeg synes ikke det ser ut på bilde av rattakselforingene til sierra at det skal fylle det tomrommet jeg har i torpedoveggen min. Noen tips?Noen som har funnet disse delene hos Mekonomen/Biltema eller lignende? Eller får jeg de kun hos Ford? Skal vel være tett der ja. Står vel en gummiforing i torpedoveggen, slik som i Sierra. Er vel derfor det er litt løst vil jeg tro.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 skal ha en foring der ja, likt som sierra må nok til ford for å skaffe dette Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jeantea Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Skal vel være tett der ja. Står vel en gummiforing i torpedoveggen, slik som i Sierra. Er vel derfor det er litt løst vil jeg tro..skal ha en foring der ja, likt som sierramå nok til ford for å skaffe dette Da veit jeg i hvert fall hva jeg skal på mandag. ^^ Til ford og spørre om de har rattakselpakning til meg. SÅ blir det å bytte den. er det noe spesielt sted jeg absolutt ikke burde finne på å dele opp for å få på rattakselpakningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Det er kunn en logisk mulig måte å dele rattakslen for å skifte foringa Det ser du med en gang du begyner. Men det blir den øverste plassen rattakslen kan deles i motorrommet. Personlig foretrekker jeg på Sierra å ta ned nedre dasjbord på venstresida, og løsne og ta ut hele rattakslen, selv om det går fint å skifte den utenfra. Lenge siden jeg skrua på Scorpio, så husker ikke helt hvordan det var med plass der. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jeantea Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Det er kunn en logisk mulig måte å dele rattakslen for å skifte foringa Det ser du med en gang du begyner. Men det blir den øverste plassen rattakslen kan deles i motorrommet. Personlig foretrekker jeg på Sierra å ta ned nedre dasjbord på venstresida, og løsne og ta ut hele rattakslen, selv om det går fint å skifte den utenfra. Lenge siden jeg skrua på Scorpio, så husker ikke helt hvordan det var med plass der. Okai. Får se hvordan det går. Evt blir jeg bedre kjent med dashbordet på scorpio'n heh Takker for god hjelp så lang alle sammen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jeantea Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Ok.Da har jeg begynt å tulle med de bremseslangene bak, og det endte jo selfølgelig med at det ene bremserøret ble vridd i to deler. og da spør jeg dere: er det noen måte å få det til å stoppe å lekke. Hadde kjøpt nytt rør, men det var det feil ende på. Blir vel å bestille nytt fra mekonomen i morgen. Noen som har noen erfaringer fra dette tidligere? for alt satt dønn fast nemlig, og da ble røret litt vridd, kjørt på med rustløsner og slikt men har ikke hjulpet så mye. Noen ideèr før jeg tar den på motsatt side? Er litt keen på å få dette til å funke. Angående den forran; jeg så litt på en annen tråd angående lufting av bremser, og må vel innrømme at jeg ikke har gjort så mye av dette heller. Man skal ikke pumpe for å få detta riktig. Jeg fikk kjørt ut en del bremsevæske og lukket deretter igjen nippelen. Blir detta helt feil. Ble brått veldig usikker, og vurderer å få litt hjelp til å lufte alle bremsene før EU grunnet disse byttene av slange. Uff detta ble et grusomt langt innlegg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now