Jump to content

Trøbbel med cosworthen


haakie

Recommended Posts

Mye OT dette men trådstarter har vel løst problemet sitt så da er det vel ikke noe problem :)

 

så en 4 kanals aem boks og fire 8232 msd coiler så har man et brukenes "budsjett" tenningsanlegg? aem boksen har mere "effekt" og halve prisen til en dis4 plus.

 

ser aem har cop coiler også, men står ingen spesifikasjoner på dem, hørt noe om dem?

Det ble nok det..

 

Jeg har selvsagt ikke testet denne kombinasjonen selv, men til en motor med skikkelige ladetrykk så er jeg av den oppfatning, ja. En bekjent har samme coiler og en HKS Twin boks og det er ikke antydning til fusk selv når han passerer 2,5 BAR ladetrykk. Det fusker bare når pluggene er utslitte.

 

For å tjene penger og selge så det det viktig at kunden misforstår tilgjengelig informasjon og antar at produktene er bedre enn det de egentlig er.

 

AEM beskriver COP leketøyet som:

"when Pencil Coils are used in high-boost, high-RPM, or high-compression racing applications, an increase in spark energy can be seen over factory smart coils."

Legg merke til smart, altså innebygget tenningsmodul designet til originalmotoren som bl.a skal holde serviceintervaller med pluggbytter pr. 100 000 km. :rolleyes: Etter midt på 1990 tallet har originale performance Turbomotorer stort sett vært UT. Hvor mange originalbiler med cop coiler er highly boosted?

Jeg VET at de originale LS1 coilene gir 50 mA og at Toyota sine cop coiler gir det samme og de begynner å fuske selv ved moderat ladetrykk. De aller kraftigste COP coilene jeg har lest om gir rundt 100 mA, en brøkdel av "behovet" ved 100 hk pr. sylinder.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder tenning bokser og coiler osv, er det å få taki det som gir mest mulig mj uansett hvor høyt trykk og hk skal ha? er det noen steg som tilsier at på f.eks. 500hk og 2bar. så er det bra nok 190mj system osv?

Link to comment
Share on other sites

Jo det er direkte dumt! De fleste, og iallefall en slik MSD boks som bør velges til en Cosworth er noe som heter CD bokser. Disse bør derfor brukes sammen med en CD coil som har en annen konstruksjon og ikke noe Biltema drit eller Gr.A inductive greier.

Viderer kan man ikke bruke vanlige tennpluggledninger til CD tenning heller.

Anbefaler på det sterkeste Accel PRO-7 med tilhørende coil fra JEGS.COM

 

Pk20 pluggene og dysene som du har er gode greier, så hvis chip, map sensor og bensintrykk også er riktig, så jeg tipper jeg at det er feil med vanntemp sensor eller forbindelsen mellom denne og ECU.

 

Disse du tenker på? http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/serv...%2520PRO-7%2520

 

lurer litt på om eg sku kjøpe den istedenfor msd.

mener du eg blir mer fornøyd med dette i forhold til msd?

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

accel pro 7 gir mye mere gnist for kronestykkene i forhold enn msd6a. accel- 302mj og msd6a - 105-115mj

 

men du må bruke tenningskabeler som tåler dette. Org. ford motorsport kabeler holder ikke. dem er kun fine å se på,som jenspeed sa engang.

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder tenning bokser og coiler osv, er det å få taki det som gir mest mulig mj uansett hvor høyt trykk og hk skal ha? er det noen steg som tilsier at på f.eks. 500hk og 2bar. så er det bra nok 190mj system osv?

Hvis vi for oversiktens og ordens skyld holder oss til MSD så finns både 8 og 10 system og dette overkill.

7 systemer som Accel Pro-7 er lagom for Cosworther og andre motorer som kan sammenlignes med disse.

 

Kjenner ikke til at noen har giddet å bry seg nok med tenningsanlegg til at det er blitt ratet i Cosworth steg. Det er dessverre ikke uvanlig å se Cosworther nedgradert med wasted spark eller LS1 coiler og det forteller vel det meste?

Når det er sagt så skriver MSD at 5 system er passelig til motorer med rett over 40 hk pr. sylinder og at ett 6 system er ett godt valg til motorer med 50 hk pr sylinder. Systemene klarer selvsagt noe høyere effekt enn dette, men en god Cosworth yter det dobble, minst.

 

 

Disse du tenker på? http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/serv...%2520PRO-7%2520

 

lurer litt på om eg sku kjøpe den istedenfor msd.

mener du eg blir mer fornøyd med dette i forhold til msd?

Ja det mener jeg. En bekjent kjøpte kun coilen og ble rimelig postivt overrasket over forbedringen.

 

accel pro 7 gir mye mere gnist for kronestykkene i forhold enn msd6a. accel- 302mj og msd6a - 105-115mj

 

men du må bruke tenningskabeler som tåler dette. Org. ford motorsport kabeler holder ikke. dem er kun fine å se på,som jenspeed sa engang.

Når man oppgraderer til CDI tenningsanlegg med betegnelse 7 så kreves det at man bruker tilhørende og tilpassede pluggledninger og gjerne også rotor og fordelerlokk. Det originale tenningsanlegget leverer sannsynligvis noe rundt 80 mA.

 

Også her har Accel Pro-7 store fordeler i forhold til konkurrentene da det regulerer gnisten etter behov og dette gir både en motor som funker bedre og det sliter ikke unødvendig mye på pluggledninger osv heller.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvilke plugg ledninger og slikt bør eg bruke då?

hadde vært spennende å prøvd ut dette :)

Magnecor Kv85 fra Burtonpower er et godt valg til Cosworth. Til motorer med normale plugghetter er både Accel 8.8, MSD 8.5 og flere andre gode greier.

 

Med ett tenningsanlegg som er seriøst så produseres det en stor gnist og da trenger man ikke plugger med tynn senterelektrode. NGKBCR8ES er ett godt utgangspunkt.

 

Selv om jeg dessverre ikke har kommet så langt som til Accel PRO-7 selv enda, så har jeg vært igjennom noen MSD bokser + HEI modul og noen Accel og MSD coiler og jeg er godt fornøyd med resultatene som disse gir.

 

Tenningsanlegg og coil er som en høytaler med magnet og spole og HER blir det heller ikke noe trøkk med uten SVÆRE GREIER. :P

 

 

@Rs 1000, ja har kikka litt på den hks saken, men står så lite specs, bare den vanlige regla om at det er det beste som har hendt her i verden. :rolleyes:

Hehe, ja er det ikke det som kalles selvskryt og salgstricks? Ingen vits å legge ut spec. når man vet at man henger etter de store.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Magnecor Kv85 fra Burtonpower er et godt valg til Cosworth. Til motorer med normale plugghetter er både Accel 8.8, MSD 8.5 og flere andre gode greier.

 

Med ett tenningsanlegg som er seriøst så produseres det en stor gnist og da trenger man ikke plugger med tynn senterelektrode. NGKBCR8ES er ett godt utgangspunkt.

 

Selv om jeg dessverre ikke har kommet så langt som til Accel PRO-7 selv enda, så har jeg vært igjennom noen MSD bokser + HEI modul og noen Accel og MSD coiler og jeg er godt fornøyd med resultatene som disse gir.

 

Tenningsanlegg og coil er som en høytaler med magnet og spole og HER blir det heller ikke noe trøkk med uten SVÆRE GREIER. :P

 

 

 

Hehe, ja er det ikke det som kalles selvskryt og salgstricks? Ingen vits å legge ut spec. når man vet at man henger etter de store.

 

tror eg ska kjøpe meg en engelsk ordbok før eg begynner å bestille noe, ellers havner eg sikkert opp med greier eg ikkje kan bruke. hehe

suger i engelsk :)

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

Det er sannsynligvis flere som irriterer seg og er uenig i at fordeler gir store FORDELER, men jeg poster i håp om at folk blir mer skeptisk og at de tenker seg godt om FØR de handler. Folk må selvsagt kjøpe akkurat det de vil, men det er kjekt når kjøpet er godt vurdert og gjennomtenkt da resultatet som oftest blir mye bedre.

At du nå vil ta deg god tid, skaffe ordbok og undersøke nøye er derfor veldig kjekt å se.

 

Det er vel også dem som antar at Autronic er helt fantastisk og stiller i særklasse fordi flere delepushere bruker dette som egenreklame.

 

Sannheten er følgende:

http://www.mrm-racing.se/index.php?pageid=CDIe

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg helst vil vekk fra fordeler er følgene: (merk, dette er mitt syn og erfaring av saken, sannheten kan være en annen :))

 

Cosworth fordelern er noe slarkete og i mine øyne upresise greier

Slippe å bytte fordelerlokk og rotor annenhver uke

 

Hvordan er det med gnist tap mellom rotor og lokk?

 

Edit: kanskje det er tid for å vurdere fordeler alikevell? :)

Edited by joppa

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Mye intressant lesning, RS1000 :)

Har du noen gode forslag til et bra tenningsanlegg på en Cosworth med en god del effekt, 500+?

Er veldig aktuelt for min del nå, siden jeg skal sette opp nytt tenningsanlegg på min nå, som kan fungere på en del effekt.

Ser det finnes løsninger til 20lapper som fungerer utmerket, men er det noe i litt lavere prisklasser som fortsatt fungerer meget bra? :)

 

Og for de vanlige 330-400 oppsett?

 

Ble litt overrasket over specs på 500R CDI'en til Autronic, trodde den var noe av det bedre :P Men er nok som du sier, mye egenreklame med i bildet :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg helst vil vekk fra fordeler er følgene: (merk, dette er mitt syn og erfaring av saken, sannheten kan være en annen :))

 

Cosworth fordelern er noe slarkete og i mine øyne upresise greier

Slippe å bytte fordelerlokk og rotor annenhver uke

 

Hvordan er det med gnist tap mellom rotor og lokk?

 

Edit: kanskje det er tid for å vurdere fordeler alikevell? :)

Det er slik at det som bestemmer motorstyresystemets nøyaktighet er sensorer og ECU. Det man da skal være klar over er at Cosworth har 4 tenner på remskiven, dobbelt så mange som nødvendig så nøyaktigheten her er god. ECU kan mappes ned til hver 0,25 grad så også her er nøyaktigheten god.

 

Når det gjelder fasesensoren i fordeleren så skal denne bare gi beskjed til ECU om stempelet holder på å komprimere luft/bensinblanding eller om det holder på å dytte ut eksos. Kravet til presisjon er derfor "ekstremt" lav så det er ikke noe å tenke på.

 

Unøyaktighet ang. fordeler stammer fra 60 tallet når motorene hadde tenningsanlegg hvor det var lodd som svingte rundt akslinger, fjærer som trakk dem tilbake og en stift som bestemte tenningstidspuktet. Dette er selvsagt på jordet og heldigvis ett tilbakelagt stadium.

 

Dette er intet hinder for at selgere bruker akkurat dette argumentet til å selge Ws systemer til betydelig nyere motorer.

 

Skifte rotor og lokk annen hver uke ja. Kjører du MSD10 anlegg gjennom dem? :lol:

 

Avstanden mellom rotor og lokke virker nøyaktig motsatt av hva folk flest ANTAR.

FAKTUM er at på racemotorer så sliper man rotoren kortere for å øke avstanden mellom rotor og fordelerlokk. Grunnen er at dette gir en kraftigere gnist. ^_^

Det er også slik at dette prinsippet er så velfungerende at champion spark plugs produserte racing tennplugger som hadde ett slikt gap inne i isolatoren for å få produserte en kort og kraftig gnist fra vanlige induktive tenningsanlegg.

 

Etter hvert ble CDI anlegg velkjent og utbredt og behovet forsvant.

Jeg synes at: "Det er fordeler med fordeler." er en grei huskeregel hvis og når man føler at tvilen og usikkerheten kommer snikende.

 

Du gjør lurt og å vurdere mest mulig og så forkaste i øst og vest. Hvis du ikke vet hva du skal velge så begynn i andre enden og fjern det som iallefall er uaktuelt. Husk at nest best som oftest er mer enn godt nok.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mye intressant lesning, RS1000 :)

Har du noen gode forslag til et bra tenningsanlegg på en Cosworth med en god del effekt, 500+?

Er veldig aktuelt for min del nå, siden jeg skal sette opp nytt tenningsanlegg på min nå, som kan fungere på en del effekt.

Ser det finnes løsninger til 20lapper som fungerer utmerket, men er det noe i litt lavere prisklasser som fortsatt fungerer meget bra? :)

 

Og for de vanlige 330-400 oppsett?

 

Ble litt overrasket over specs på 500R CDI'en til Autronic, trodde den var noe av det bedre :P Men er nok som du sier, mye egenreklame med i bildet :)

Forskjellige folk har forskjellige preferanser og prioriteringer. Noen sverger til LS1 coiler, andre prioriterer styling av motorrom og velger COP fra Håland tuning, atter andre synes at Motorsport developments sitt WS kit er kuppet.

 

Jeg ønsker å informer slik at de valgene som tas i FORD leiren er gjennomtenkte og resulterer i fornøyde eiere, men hva den enkelt faktisk velger er meg uvedkommende.

 

For kr. 20 000,- ville jeg heller tatt turen til England og kjøpt en kompetent mapping som garentert gir ett bedre, mer pålitelig og holbart resultat enn noe annet.

 

Det er vel slik at det er større betydninge hva man IKKE bruker enn hva man faktisk oppgrader til. Det utslitte gamle delene i tenningsanlegget må byttes.

 

1. Tennpluggledninger.

Hvis jeg skulle velge på nytt så hadde det blitt Magnecor.

 

2. Coil.

En effektiv og moderne E-coil, gjerne amerikansk og da er utvalget enormt stort.

 

3. Elektonisk boks.

Her er det fullt mulig å gjøre vanlige eller ett helt unikt valg, men systemer som f.eks Crane HI-6 og PS91 coil ser helt greit ut og har en grei pris.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjører krutt igjennom fordelern vettu ;)

rotorn subber jo nesten i fordelerlokket, så må gå ann å få fresa om litt å satt i no lager.

 

Føler det blir fordeler igjen her nå :)

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Kjører krutt igjennom fordelern vettu ;)

rotorn subber jo nesten i fordelerlokket, så må gå ann å få fresa om litt å satt i no lager.

 

Føler det blir fordeler igjen her nå :)

Det finnes foringer, nålelager, billet CNC frest osv osv.

Til tross for at Cosworthfordeleren bruker Fiat Lancia deler, så finner du muligens litt inspriasjon og kan hente idéer herfra:

http://www.msdignition.com/Products/Distri...istributor.aspx

http://www.msdignition.com/Products/Distri...stributors.aspx

http://www.msdignition.com/Products/Distri...ibutor_Cap.aspx

http://www.msdignition.com/Products/Distri...utors_Only.aspx

http://www.who-sells-it.com/images/catalog...3/pdf_17705.pdf

http://www.mrgasket.com/pdf/Distributors.pdf

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kanskje litt overkill denne da? :D:D

 

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6440/

Neida.

En cosworth med riktig ladetrykk har mye høyere sylindertrykk når gnisten skal antenne blandingen enn det en sugemotor med 14,5:1 i komp. har så det er på dette nivået man iallefall bør være på.

 

They're designed to work with engines from 10:1 to 14.5:1 compression ratios, nitrous, superchargers, or turbos. Made for street......use

 

http://www.okadaprojects.com/usa/products_booster.htm

 

Plasma okada

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...