Jump to content

Stille på actuator.


Guest Trespasser

Recommended Posts

ikke noe problem å stille acutator der den sitter....det du må gjøre er å ta at splinten som holder stanga på actuator av fra wastegaten, løsne opp stanga og stramme den inn...kortere stag = mer trykk...så bare huker du på stanga igjen og setter på en ny splint...

 

det lønner seg og bare ta en halv turn om gangen, og se hva turbotrykksmåleren sier...kan fort bli for mye av det gode...

 

men hvis du gjør dette når du har kjørt litt med bilen, så anbefaller jeg å bruke hansker som tåler varme...det er FRYKTELIG varmt og trangt oppe rundt actuator/turbo!

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Takker Olek! Du er en bra mann =) Hvor mye trykk kan jeg kjøre med orginal actuator som er i god stand?

 

Føler bilen min bruker for mye bensin... Det er nesten sånn at jeg kan se bensinmåleren daler når jeg kjører. Er det sånn på alle RST? Hva kan være årsak til høyt bensin forbruk? Tett bensinfilter? Feil blanding? Feil tenning? Er noob som alle her inne sikkert vet =)

Link to comment
Share on other sites

tipper du kan kjøre 0,9 i lade trykk på orginal wastegtaten..men husk hvis du har ellers orginal motor og motorstyring,skal man være forsiktig med trykk...veldi gammeldags system ke jetronic/mekanisk injection med elektronisk hjelpestyring.det er fort å grille stempel.når det gjelder bensinforbruket ditt,så tror jeg problemet ligger i bensinfordelere..(ligger oppå luftfilteret)

:huh: :huh:

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Ser man det... Får ta turen ut og justere litt jeg da... Er gjort en del mods på den. Men hva er problemløsningen på bensinfordeleren om det er den som er problemet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Va ute og skrudde litt i dag... Stressa med å få skrudd enden, uten å skru hele staget (på actuatoren). Begynte å regne så jeg måtte gi meg.

Noen som er en smart løsning på dette? Var ganske krøkkete der. Vanskelig å komme til.

 

Klarte å nappe ut en plugg nesten rett ved siden av actuatoren der. Det stod ut 2 tapper fra "bilen". I pluggen var det 2 huller. Visste ikke hvilken vei den skulle stå. Men bare satt den på. Noen som vet hvilken vei denne skal stå? Såg fuktig ut rundt tappene, olje?

 

Men. Hvordan få strammet staget på enklest måte? Jeg har lik 0 erfaring med å skru på bil så alt hjelper!

Link to comment
Share on other sites

du får jo kun skrudd enden da på staget da...selve delen som du huker på wastegaten...

 

de pluggene du snakker om, aner jeg ikke hva er...? eneste som er foran der er vel de 2 frostpluggene som sitter i blokka, og de detter ikke akkurat ut av seg selv...

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

flere måter å kurere bensinproblemt på...det ene er å montere en 5 injector..den kan du godt plassere på lade røret over motoren med trøkk ventil som starer injectoren...men et enkelt gammelt ringrv triks er å bruke kaldstartventilen med av å på bryter..åsså justering av wastegate staget,du behøver bare å løsne låsemutra,så kan du ta ei vannpumpe tang å vri på staget mens det står på.... B)

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Oki... Takk for en fin oppskrift! Skal se om jeg får tatt et bilde av denne pluggen en dag. Men den mutteren på actuatoren, er det den som skal stilles/skrus? Er det gjenger inni den tappen med hull? Det ser ut som om det er gjenger til den mutteren. Men jeg får prøve å holde mutteren og skru enden.

Nå kjører jeg på ca 0.3 Bar ladetrykk. Hvor mange runder må jeg skru for å få 0.8 ca? Hvor mye trykk stiger det per runde?

 

I går så skjedde det no rart med gasspedallen når jeg skulle på jobb. Jeg hørte et lite klikk fra pedallen når jeg trykkte den inn. Etter det så ville ikke pedallen gå helt ut av seg selv... Jeg måtte hjelpe den med foten. Det var utrolig irriterende, når jeg gav på litt så hørtes det ut som om jeg ikke kunne kjøre bil når jeg gira. Hvor kan dette problemet oppstå? Kan det være ei fjær eller no?

Link to comment
Share on other sites

vanskelig å si hvor mye du må skru, må nesten bare prøve deg frem...

 

det er ikke mutteren som skal skrues, dette er bare en kontramutter for å få låst staget...det er den tappen som mutteren skrues inn til som skal justeres inn litt...

 

ang gasspedalen din så sjekk over alle fjærer og at strømpa til vaieren ligger i spora sine ved selve pedalen og ved gass-spjeldet...

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

øhh, vell så kommer nå jeg dum som ett egg, skal jeg bare nappe ut splinten fra turbo`n så bare skru den litt inn\ut ettersom hva trykk jeg vil ha ?

 

 

min er totalt død og ladder 1,5 den :\

Link to comment
Share on other sites

jeg har lånt meg en cosworth 2wd actuator,men jeg har stilt den slik at det bare er til å hekte den innpå..Men måleren i bilen viser 0,5bar ,og den kutter der.. hva som gjør dette?? staget går ikke lenger ut!!! :( Har stillt inn 3-4 ganger...)

 

Den gamle actuatoren var lett å dra ut,denne er hard å dra ut!!

Hive på skiver på actuator-festet for å forlenge stangen??

Har brukt "stille" pinnen fra min ,da cossie pinnen var litt lengre...

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Nå har jeg endelig fått av actuatoren... Fikk ikke til å justere den så jeg fant ut at jeg bare tok den av. Jeg trodde det bare var tuppen som skulle skrus... Misstolket svaret ditt olek. Trodde ikke jeg kunne skru på mutteren. Men men, nå vet jeg hvordan jeg demonterer den og... Forbanna knåvete der inni! Hadde ganske mye gjenger å gå på så jeg tror ikke jeg bytter actuator med det første. HAdde jeg hatt mer penger en det jeg har nå så hadde jeg seff kjøpt.

 

Hvor mye trykk kjører du på om actuatoren er innstillt på det strammeste?

Link to comment
Share on other sites

trespasser: å si noe spesielt trykk etter hvor stram den er, er veldig vanskelig å si, men når jeg hadde fått justert min -31 actuator og hadde ca 1.2 bar på fullt-trykk så var det vel en 5-6-7 mm jeg måtte dra stanga ut av selve klokka for å få hektet den på....men er ikke 100% sikker på dette, vanskelig å si noe nøyaktig...

 

å kjøre uten actuator er ikke farlig, bare husk å tette igjen slangen som går til actuatoren da...og du får ikke noe trykk på motoren, da all eksosen vil gå rett igjennom wastegate...

 

taule: du skal vel ikke ha stanga lengere ut? du må jo korte den inn for å få mer trykk...er det dette du mener er det jo bare å kappe av litt på gjengestanga som sitter på actuator....så får du skrudd den lengere inn...

er den lett og dra ut er den som regel sleten/defekt...en -31 actuator er derimot veldig stram og et sant helvete å få på hvis det er varmt rundt turbo... :blink: :blink:

 

xsiv: det stemmer som du sier der ja....hva mener du med "min er totalt død og ladder 1,5 den :\ " ?

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Jeg har da klart å miste denne lille R klipsen/splinten som holer staget til wastegaten. Har de slike splinter på Ford eller andre bildelebutikker? Ka jeg kjøre uten denne klipsen og heller sette en splint i det hullet som er på "armen" til wastegaten?

Link to comment
Share on other sites

Binders funker fint :)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Olek : Jeg mente att wastegate`n\actuatoren min er død, att den blåser 1,5 - 1.6 rett inni motoren, så jah, men får ny nå, så får no vell stille det.

 

gud jeg hater og ikke kunne noe om turbo. en liten pling og en plong så snurrer den, hadde det bare vær så lett :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Justerte på actuatoren nettop. Ingen endring i trykk...? På måleren viser den 0,3 Bar ca? Uten vacum slangen på actuatoren er trykket på 0.7-0.8. Har laget en post til ang. feilkoblet Amal.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...