Jump to content

Understell og bremser 2.0 mot 2,9v6?


Guest Roko

Recommended Posts

hei.

Er det stor forskjell på bremsene på 2.0 dohc og 2,9v6? annet en at 2.0 har tromler bak og 2,9v6 har skiver bak? vil skiver fra 2,9 passe rett på navene foran på 2 litern, og kan tromlene erstattes av skiver bak, om man bytter bremseslanger/ brekkwaiere, eller må man bytte bærearmer også?

 

Hvor store er skivene foran og bak på 2,9v6 i forhold til 2.0?

 

Takk for svar ;)

Link to comment
Share on other sites

sierra 2liter uten abs: 240mm

sierra v6 og 2liter med abs: 260mm

forran trenger du bare skiver og calippere, spindlene er like

bak må man nok bytte diff, akslinger, hjullagerhuset, bremseslanger, bremserør, brekkwaier og noe annet som eg ikke kommer på i farten. v6 har skrudde akslinger om eg ikke tar feil.

Link to comment
Share on other sites

sierra 2liter uten abs: 240mm

sierra v6 og 2liter med abs: 260mm

forran trenger du bare skiver og calippere, spindlene er like

bak må man nok bytte diff, akslinger, hjullagerhuset, bremseslanger, bremserør, brekkwaier og noe annet som eg ikke kommer på i farten. v6 har skrudde akslinger om eg ikke tar feil.

 

bærebruene er det du hadde glemt :P

 

enklere og skru over hele bakstillinga, fort gjort

Edited by Cossyman85
Link to comment
Share on other sites

Større hull til drivakslingene i bruene ja. Kjøp deg ei hel bakstilling, og så skifter du foringer samtidig. Det blir du ikke å angre på. Bakstillinga er forresten lik med Scorpio, bare at de tidlige Scorpioene har 5 bolts nav.

Personlig er jeg lei av bremsekalipper bak som henger seg opp på parkbrems mekkanismen, fryser, og bremser skjeivt. Så for å få cosworth diff med diffbrems på nye bruksbilen min tok jeg faktisk å tilpassa ei bakstilling som skal ha skivebremser til å passe med trommelbremser. Min erfaring er i vertfall at trommelbremser er mer driftsikkert bak :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg erfarte når jeg monterte Scorpio bakstilling på Sierra'n så var denne noe bredere. Virker som du får breiere hjulavstand. I tilleg så må det jo ikke vere stv. bakstilling da denne har montert demper inni fjær. Om dette kan forekomme på sedaner også, så bekreft gjerne det :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Scorpio bakstillinga er ikke breiere nei. Har det selv på min 84mod. Sierra GL. Men man har samme innfestninger til dempere i bruene som cosworth.

Sedan har lik bakstilling som kombi kupe.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har du Scorpio bærearmer også? Det var nytt for meg, men okey. Kjempe for da blir det jo skivebrems på bruksbilen :) Kan du bytte ut navet med 4-bolt på Scorpio bærearmene også kanskje?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Liten korreksjon: Jeg har Sierra travers, og Scorpio bærebruer :)

Cosworth diff, skrudde aksler og modifisert til trommelbremser. Modifiserte KYB demperne fra gammelbilen ved å borre opp innfestninga 2 mm og kappe hylsa litt kortere.

DSC01065.jpg

DSC01066.jpg

DSC01067.jpg

Tror splinesen skal være lik på ytre del av spindeln(den med hjulboltene). Det ser i vertfall mistenkelig likt ut; Sierra med trommel, Sierra med skiver og Scorpio.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Alu i travers å diff, blir ikke det meeeget stivt? Hehe. Røde polyforinger ja.. Må vere stiv på veien denna :)

 

Akkurat perfekt :D Beste Sierraen jeg har kjørt på vinterføre B) Litt susing fra diffen ved fult pådrag og motorbrems, men fungerer bra til daglig. Og aluforingene gjorde montering av bakstillinga mye enklere enn med poly foringer, eller orginale foringer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...