Jump to content

Lyder fra clutch/girkasse etter ombygning fra Aut til Man


Scorpio90

Recommended Posts

Hei. Har bygget om fra automat til manuell MT75 i en Scorpio 2,9 92 mod. (2,9 svinghjul).

Saken er den at det kommer en lyd fra kassen/clutchhuset.

Lyden minnner om "ryggelyd" som kommer fra noen kasser, problemet er at den her er tilstede på alle gir :), altså er noe galt.

Lyden forsvinner når clutchpedalen presses inn, men kommer igjen så snart en slipper den på alle gir.

Utløserlager er nytt (har testet to for sikkerhets skyld, men samme lyd).

Motoren henger seg også opp på ca 2500-3000 omdreininger når en girer, men roer seg ned så snart clutchpedalen slippes litt ut.

 

Eneste jeg kan tenke på som er gjort galt er at jeg banket nålelageret ved veiven helt inn til kanten som stopper det.

Har i ettertid forstått at det gjerne ikke skull så langt inn (vet ikke?) men skønner ikke at det kan ha noe med dette å gjøre?

 

Er det noen som har opplevd det samme og har noen tips til hva som kan være galt?

Bilen går ellers helt fint i alle gir, så er jo veldig irriterende :)

 

Håper noen har tips.

Edited by Scorpio90
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du sjekket kassen før du satte den inn, og at du vet at den er i orden. En gåen kasse gir gjerne reverslyd i alle gir.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekket kassen på noen annen måte enn at den girer fint mellom alle gir. Har ikke så mye kunnskaper at jeg vil åpne kassen for å sjekke.

Men kassen fungerer som sakt fint i alle gir, men det kan jo likevel være noe galt med den? Lyden forsvinner som sakt når clutchen presses inn.

Lyden er forresten også tilstede når den står i fri (Da hører en lyden best).

Link to comment
Share on other sites

Oljen er helt ny :)

 

Sliter også med å få justert clutchen. Pedalen må nærmest helt i gulvet før den frier ut, og clutchen tar med en gang en slipper pedalen ut.

Men hvor sitter det lager på inngående aksel? Er dette vanskelig å bytte? Burde gjerne bare se etter ny kasse? har 2 stk fra DOHC men kan vel ikke bruke noe fra disse?

Link to comment
Share on other sites

nesjda! ikke så farlig... kjøp sånn sigarett tenner greie som sender motorlyder fra f1 biler osv gjennom høytalerne og lat som du kjører ræserbil med rettskjært kasse!

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

..

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

nesjda! ikke så farlig... kjøp sånn sigarett tenner greie som sender motorlyder fra f1 biler osv gjennom høytalerne og lat som du kjører ræserbil med rettskjært kasse!

 

Litt mer konstruktiv tilbakemelding hadde jo vært greit.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det MT75 kasser som det ikke er noe galt med?

 

Et defekt utløserlager framkaller lyd når clutchen trås inn, og blir borte når clutchen slippes. Altså motsatt som nå. Du stopper jo kassa når clutchen trås inn, derfor blir kassa stille.

Har i disse dager ei MT75 kasse til overhaling. Den hadde lignende lyd, om enn noe svakere. Litt mindre slitasje kansje.. Det høres ut som lyden i kassa di følger motorgangen. Derfor er jeg ganske sikker på at slitt bærelager til inngående aksel er årsaken til lyden. Er en ganske typisk feil.

Kassa må tas opp for å komme til lageret, så samtidig bør utgående lager og det lille pinnelageret byttes. Burton power har disse lagrene til en meget OK pris.

Det må også til et spesialverktøy til flensen for å få åpnet kassa. Dette må man nesten til Ford for å ordne, så det kan lønne seg å ha noen kontakter i bilmekaniker yrket for å få ordnet seg på billigst mulig måte..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

hmm, høres ut som utløserlageret står i spenn, og i tanke på att du har problemer med clutsh.

 

Feil utløserarm eller glemt og løse ut vaier kansje?

 

Hei.

 

Hvordan kan dette bli stående i spenn? Hekter jeg av vaieren kan utløserarmen beveges lett frem og tilbake.

 

Utløserarmen er rett og vaier har blitt "nullet ut" på pedalen om det var det du mente.

Har brukt to forskjellige utløserlager, med akkurat samme resultat.

Edited by Scorpio90
Link to comment
Share on other sites

om den utløser armen din er feil står det i spenn, da ligger lagere på heletiden,.

når du har hekta av vaieren har du noe slakk på utløserarmen?

 

Lageret ligger jo inntill og går rundt hele tiden uavhengig om en clutcher eller ikke.

 

Når vaieren er hektet av kan armen beveges frem og tilbake noen cm ja( Ikke opp og ned), men når vaieren hektes på strammes det slik at lageret ligger inn mot trykkplaten ( Ikke opp og ned)

Edited by Scorpio90
Link to comment
Share on other sites

Finnes det MT75 kasser som det ikke er noe galt med?

 

Et defekt utløserlager framkaller lyd når clutchen trås inn, og blir borte når clutchen slippes. Altså motsatt som nå. Du stopper jo kassa når clutchen trås inn, derfor blir kassa stille.

Har i disse dager ei MT75 kasse til overhaling. Den hadde lignende lyd, om enn noe svakere. Litt mindre slitasje kansje.. Det høres ut som lyden i kassa di følger motorgangen. Derfor er jeg ganske sikker på at slitt bærelager til inngående aksel er årsaken til lyden. Er en ganske typisk feil.

Kassa må tas opp for å komme til lageret, så samtidig bør utgående lager og det lille pinnelageret byttes. Burton power har disse lagrene til en meget OK pris.

Det må også til et spesialverktøy til flensen for å få åpnet kassa. Dette må man nesten til Ford for å ordne, så det kan lønne seg å ha noen kontakter i bilmekaniker yrket for å få ordnet seg på billigst mulig måte..

 

Det stemmer som du sier at lyden følger motorgangen og at den kun forsvinner når clutchen trykkes inn og kassen blir "koblet fra".

Ser nok ut som om det må være dett lageret som er gåent ja. Spørs om det ikke blir en litt for stor oppgave for meg å begynne på :)

Om en åpner kassen kan vel forskjellige beveglige deler komme i ulaget og det er vel ikke så artig, eller står alt fastlåst slik at det ikke glir fra hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Om en åpner kassen kan vel forskjellige beveglige deler komme i ulaget og det er vel ikke så artig, eller står alt fastlåst slik at det ikke glir fra hverandre?

 

Som nevnt, du må ha et spesialverktøy (ei lang tynn pipe) til å demontere den bakre flensen for å få delt kassa. Men har man verktøyet går det fint å dele kassa selv. Ingen bevegelige deler vil rase ut. Vanskelighetsgraden ligger i at flere drev, låseringer og slikt må tas ut for å komme til lagrene. Men holder man tunga rett i munnen, og holder alle løse deler i riktig rekkefølge hele veien så fikser nok mange dette selv. Usikkerheten ligger mest i at man ikke har gjort en slik jobb før.. Forresten, utslitte lagre er trege å dreie på. De skal gå helt fritt. Til tregere de går, til mer markert blir mislyden.

 

Synd med ulyden i kassa. Den ødelegger en veldig fin eksoslyd :)

 

Som jeg skriver i tråden min, MT75 kasser til V6 henger ikke på trær, langt mindre gode eksemplarer. Så det beste er etter min mening å overhale den man har. Er jo deilig å vite at man har ei god kasse også.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Om en åpner kassen kan vel forskjellige beveglige deler komme i ulaget og det er vel ikke så artig, eller står alt fastlåst slik at det ikke glir fra hverandre?

 

 

Som nevnt, du må ha et spesialverktøy (ei lang tynn pipe) til å demontere den bakre flensen for å få delt kassa. Men har man verktøyet går det fint å dele kassa selv. Ingen bevegelige deler vil rase ut. Vanskelighetsgraden ligger i at flere drev, låseringer og slikt må tas ut for å komme til lagrene. Men holder man tunga rett i munnen, og holder alle løse deler i riktig rekkefølge hele veien så fikser nok mange dette selv. Usikkerheten ligger mest i at man ikke har gjort en slik jobb før.. Forresten, utslitte lagre er trege å dreie på. De skal gå helt fritt. Til tregere de går, til mer markert blir mislyden.

 

Synd med ulyden i kassa. Den ødelegger en veldig fin eksoslyd :)

 

Som jeg skriver i tråden min, MT75 kasser til V6 henger ikke på trær, langt mindre gode eksemplarer. Så det beste er etter min mening å overhale den man har. Er jo deilig å vite at man har ei god kasse også.

 

Hei.

Ja det blir nok til at jeg overhaler kassen, men har ikke mulighet før litt ut i Juni.

Tror du det er noe problem å bruke bilen sånn som den er nå inntill jeg får tid til å bytte lagrene?

Har du forresten mulighet til å linke til de lagerene jeg bør kjøpe fra Burton? Var en del forskjellige, usikker på hvilke jeg trenger.

 

Hva tror du om at pedalen nesten må helt i gulvet før den frier ut? Har du peiling på dette?

Link to comment
Share on other sites

Gjør neppe noe om du kjører noen mil til med mislyden i kassa.

 

Virker som feil stramming på clutchwiren er årsaken til at den ikke frir ut riktig. Men du har vel satt inn lamellplata riktig vei.. :P

 

Delenummere på lagre:

 

Inngående bærelager: Part no. GBMT600

 

Utgående lager: Part no. GBMT601

 

Pinne/nålelager: Part no. GBMT603

 

Inngående og utgående lager koster i overkant av 500 kr. stk. hos Ford. Hos Burton kommer alle tre lagrene på ca 650 kr (inkl. moms) + 70 kr. i frakt :D

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Gjør neppe noe om du kjører noen mil til med mislyden i kassa.

 

Virker som feil stramming på clutchwiren er årsaken til at den ikke frir ut riktig. Men du har vel satt inn lamellplata riktig vei.. :P

 

Delenummere på lagre:

 

Inngående bærelager: Part no. GBMT600

 

Utgående lager: Part no. GBMT601

 

Pinne/nålelager: Part no. GBMT603

 

Inngående og utgående lager koster i overkant av 500 kr. stk. hos Ford. Hos Burton kommer alle tre lagrene på ca 650 kr (inkl. moms) + 70 kr. i frakt :D

 

Er litt å spare på det ja. Takk for delenummer.

 

Skjønner ikke at det er så mye å gjøre med den wiren heller, selvstrammeren står ca midt på.

 

Tviler på at lammelen sitter feil vei :) Ville det i det hele tatt funket da?

Link to comment
Share on other sites

http://www.fordscorpio.co.uk/mantrans.htm

her finner du beskrivelse på overhaling av MT75 kasse.

trenger vel ikke alt spesial verktøyet som står listet opp der.

en 30mm langpipe og avdrager til medbringeren på utgående aksel og lage et verktøy til hylsa rundt ingående aksel, eller hammer og meisel.

nettopp hatt fra hverandre et par MT75 kasser og er ikke noe problem. ;)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

http://www.fordscorpio.co.uk/mantrans.htm

her finner du beskrivelse på overhaling av MT75 kasse.

trenger vel ikke alt spesial verktøyet som står listet opp der.

en 30mm langpipe og avdrager til medbringeren på utgående aksel og lage et verktøy til hylsa rundt ingående aksel, eller hammer og meisel.

nettopp hatt fra hverandre et par MT75 kasser og er ikke noe problem. ;)

 

Er det så enkelt altså? Han som overhaler kassa mi har enda ikke kommet i gang, fordi han mangler ei pipe som visstnok må ha en innvendig dybde på 60 mm...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...