Jump to content

Help! Dysing av Weber 38 dgas


xvz

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått igang 2.8 etter heloverhaling og porting av topper og bytte til fastroad kam.

Motoren går som en drøm, MEN det virker som det er dårlig "sprut" oppover i turtallsregistret.

Den drar bra fra bånn men når jeg passerer 4000 i turtall ca virker som det blir mest "mye bæ og lite ull"

Det brøler bare fra KN filtret uten at det virker som det blir noe av det.

Holder på å bygge nye grenrør og skal ha dobbel 2" eksos helt bak. Det sitter ett gammelt dobbelt eksosanlegg der i dag med "standard" mål.

Er det i eksosen det "stopper" eller kan dysene i gasseren være for små?

Hva med tenning? Har montert stiftløs tenning fra nyere Granada.

Noen som har erfaring med dette?

Takknemelig for gode forslag.

Ford Taunus GXL Coupe 71. 2.8

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp fått igang 2.8 etter heloverhaling og porting av topper og bytte til fastroad kam.

Motoren går som en drøm, MEN det virker som det er dårlig "sprut" oppover i turtallsregistret.

Den drar bra fra bånn men når jeg passerer 4000 i turtall ca virker som det blir mest "mye bæ og lite ull"

Det brøler bare fra KN filtret uten at det virker som det blir noe av det.

Holder på å bygge nye grenrør og skal ha dobbel 2" eksos helt bak. Det sitter ett gammelt dobbelt eksosanlegg der i dag med "standard" mål.

Er det i eksosen det "stopper" eller kan dysene i gasseren være for små?

Hva med tenning? Har montert stiftløs tenning fra nyere Granada.

Noen som har erfaring med dette?

Takknemelig for gode forslag.

Det er alt for mange som "glemmer" å legge ut de 100 lappene en "smalbands" lambdasonde og instrument koster.

Dette må anbefales på det sterkeste slik at du kan tyde det som "motoren forsøker å fortelle deg".

Det må også anbefales at du lager en spacer mellom innsugsmanifold og forgasser. Når det trimmes - jo tykkere jo bedre.

Kjekt å høre at du har valgt ett godt luftfilter. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Har tenkt litt på det med lambdasonde (mulig jeg må tenke litt mer på det)

Noen som har tips om hvor jeg kan skaffe dette?

Ellers så har jeg planer om å kjøre den på "rulle" i løpet av sommeren.Hadde bar lyst til å "luke" ut noen småfeil før jeg dro dit.

Ellers noen som har tips ang. dysing?

Ford Taunus GXL Coupe 71. 2.8

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Har tenkt litt på det med lambdasonde (mulig jeg må tenke litt mer på det)

Noen som har tips om hvor jeg kan skaffe dette?

Ellers så har jeg planer om å kjøre den på "rulle" i løpet av sommeren.Hadde bar lyst til å "luke" ut noen småfeil før jeg dro dit.

Ellers noen som har tips ang. dysing?

Får håpe at du ikke skader motoren din mens du tenker da.

Å kjøre mager blanding på full gass bør unngås!

http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=db690a96-e57b-4479-90a3-1143a1173688

Dalhems har også dysebrosj slik at du selv kan øke diameter og se på lambdameteret hva motoren synes om endringen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

'Tillverkaren av dessa mätare, Auto Gauge(Taiwan)Co. LTD, tillåter inte att vi skriver vad vi tycker om kvaliteten på deras mätare. Dom har hotat med "lagliga åtgärder" om vi skriver vad vi tycker och vet. Var och en får väl tolka det på sitt sätt'

He he :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

biltema har også en http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Digitalt-maleinstrument/

denne koster 350.

 

kan man koble til en slik måler på eksisterende lambda på en bil med innsprut uten å ødelegge noe for hjernen?

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

'Tillverkaren av dessa mätare, Auto Gauge(Taiwan)Co. LTD, tillåter inte att vi skriver vad vi tycker om kvaliteten på deras mätare. Dom har hotat med "lagliga åtgärder" om vi skriver vad vi tycker och vet. Var och en får väl tolka det på sitt sätt'

He he :)

Presis.

Kvalitet koster og de fleste kjenner nok til biltemauttrykket "hvorfor betale mer?" med tilhørende innstilling. Dette er ett eksempel på sistnevnte og rett skal være rett, det er nok bedre enn ingenting.

 

biltema har også en http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Digitalt-maleinstrument/

denne koster 350.

 

kan man koble til en slik måler på eksisterende lambda på en bil med innsprut uten å ødelegge noe for hjernen?

Det anbefales ikke, men folk rundtom her har gjort akkurat dette ett par ganger med greit resultat.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel denne tråden blitt ett tema når det gjelder lamdasonder ol. Når det gjelder tips om dysing av Weber er det vel sparsomt med inlegg.

Er det noe der ute som har noen tips?

Ford Taunus GXL Coupe 71. 2.8

Link to comment
Share on other sites

Med en lambdasonde kan man finne ut om bilen går fett eller magert, men uten bredbåndslambda blir det litt enten eller, og i tilleg med innsuget som v6'erne har burde man vel måle på begge sidene for å justere den inn perfekt. Det beste er nok å gjøre det på rullende landevei, med en del dyser tilgjengelig, og så bytte seg oppover eller nedover til blandingen endrer seg på målern, og så gå ett steg tilbake. I tillegg er det vel flere dyser man skal holde styr på, både tomgangsdyser, hoveddyser og fullgassdyser, i tillegg til accelerasjonspumpe (blir litt generelt dette da jeg ikek kjenner denne gassern så godt)og de overlapper og virker inn på hverandre.

Ergo er dette noe man enten burde sette seg skikkelig inn i, eller overlate til folk som vet hva de gjør ;)

En liten link til hjelp :)

 

http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/jetting.htm

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...