Jump to content

Hvordan få utånding ut toppdekslet?


nightking

Recommended Posts

Heisann! Har en cosworth motor som jeg skal lage utånding fra toppdekslet. Har demontert det, og ser det er ett fint hull i toppdekslet rett over hullet som går ned i blokka! Men Hvis jeg borrer opp dette så ser jeg at det blir midt på det "skrå" partiet på toppdekslet! Noen som har bilde av hva de har gjort her? Jeg har lyst å bruke AN-Fittings. Kan feks borre opp, gjenge og sette inn slik plug som bilde under her viser! Men da må jeg evt ha en med lange gjenger, siden det er i skråpartiet? Og lurer på hvor jeg evt skal få taki dette som passer!?

 

Forslag mottas med stor takk =)

 

MVH Bjørnar

 

sum-220846.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Har en cosworth motor som jeg skal lage utånding fra toppdekslet. Har demontert det, og ser det er ett fint hull i toppdekslet rett over hullet som går ned i blokka! Men Hvis jeg borrer opp dette så ser jeg at det blir midt på det "skrå" partiet på toppdekslet! Noen som har bilde av hva de har gjort her? Jeg har lyst å bruke AN-Fittings. Kan feks borre opp, gjenge og sette inn slik plug som bilde under her viser! Men da må jeg evt ha en med lange gjenger, siden det er i skråpartiet? Og lurer på hvor jeg evt skal få taki dette som passer!?

 

Forslag mottas med stor takk =)

 

MVH Bjørnar

 

http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/sum-220846.jpg

 

Du burde lese litt om det før du tar valget.. Mange mener det er feil med utånding i toppdekslet pga at det må være litt trykk i toppen for å få oljen ned igjen.

 

Søk på passionford så finner du det nok :)

Eg valgte Bailey oil breather kit, som skal ånde fra begge sider av blokka, enkelt å greit :)

Edited by Tommen

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Du burde lese litt om det før du tar valget.. Mange mener det er feil med utånding i toppdekslet pga at det må være litt trykk i toppen for å få oljen ned igjen.

 

Søk på passionford så finner du det nok :)

Eg valgte Bailey oil breather kit, som skal ånde fra begge sider av blokka, enkelt å greit :)

 

kjører også bailey sitt oil breater kit, men der er det ånding ut av blokka som originalt samt topplokket og retur på andre siden av blokka.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Meninger og meninger.. ggr har vel erfaringen sin fra racing så vet vel hva de snakker om.. Se f.eks hvor wrc breatheren henter åndinga fra..

 

Jaja.. Da kan vi jo samtidig også lure på hvorfor Cosworth laget dette originalt også da?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Er da ikke i bruk originalt.. Mike Rainbird hadde en lengre avhandling om akkurat dette. Erfaringen tilsa at når bilen ble brukt hardt på bane begynte den å kaste olje ut av åndinga fra toppen når man passerte 6500rpm..

Men for all del bryt på med ånding. Fittings Of Norway har alt du trenger.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Er da ikke i bruk originalt.. Men for all del bryt på med ånding. Fittings Of Norway har alt du trenger.

 

Ikke i bruk nei, men den er der. Akkurat på samme måte som f.eks noen av de koblingene du ville brukt, heller ikke er i bruk originalt.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt oil sperator kit. Skal ha uttånding fra org hullet på blokka, og en på toppdekslet. også må jeg ha retur til evt bunnpanna. Eneste muligheten jeg ser her er å sveise en plugg nederst (under oljenivå) og ha return der.. Noen andre forslag der? Det må jeg finne ut av. Men det jeg egentlig lurte på hva hvordan dere har laget den pluggen ut ifra toppdekslet. :) Gjerne bilder og beskrivelse

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at det er trangt i motorommet, da vil jeg anbefale deg å gå for en slik:

 

IMG_5058.jpg

IMG_5059.jpg

 

Den plasseres under innsuget der hvor den orginale "nyra" sitter.

 

I tillegg er den omtalt som det beste løsningen for avlufting av cosworth motoren.

 

 

Vist du er interessert kan jeg skrive opp hva du trenger av fittings/slanger osv.

 

Mvh Tom.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke bare bare med wrc åndinga.

Om han allerede har ett sett klart så er det likesågreit å bruke dette.

Har lagt ved ett bilde av ett toppdeksel jeg har hvor det er ånding i topplokket.

Dessverre klarte jeg ikke å finne den "bungen" som ble tredd neddi.

Men om du ser på bildet i øverste posten, så se for deg at gjengene er dreid bort, og det er gjort ett skrått kutt inn i midtpartiet...

 

Men som du ser ut av bildene er det ikke gjenger der, dette fordi den "bungen" av skråskjært for å matche vinkelen som er på toppdekselet, og da ville det ikke fungert å skru den ned.

litt vanskelig forklart kanskje..

Uansett det er ikke behov for gjenger der, for om den spretter ut så har du problemer andre steder i åndinga.

Mulig det rent motorsport messig er noen krav som gjør den løsningen der ulovlig riktignok.

post-3-127523100981_thumb.jpg

post-3-127523122767_thumb.jpg

Edited by Mark1

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

det er ikke bare bare med wrc åndinga.

Om han allerede har ett sett klart så er det likesågreit å bruke dette.

Har lagt ved ett bilde av ett toppdeksel jeg har hvor det er ånding i topplokket.

Dessverre klarte jeg ikke å finne den "bungen" som ble tredd neddi.

Men om du ser på bildet i øverste posten, så se for deg at gjengene er dreid bort, og det er gjort ett skrått kutt inn i midtpartiet...

 

Men som du ser ut av bildene er det ikke gjenger der, dette fordi den "bungen" av skråskjært for å matche vinkelen som er på toppdekselet, og da ville det ikke fungert å skru den ned.

litt vanskelig forklart kanskje..

Uansett det er ikke behov for gjenger der, for om den spretter ut så har du problemer andre steder i åndinga.

Mulig det rent motorsport messig er noen krav som gjør den løsningen der ulovlig riktignok.

 

Jeg har gjenger nedi der. Ingen problem.. Må ha det for å bruke AN-koblingene.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjenger nedi der. Ingen problem.. Må ha det for å bruke AN-koblingene.

Kan vel bare kjøpe en gjengestuss i alu og sveise fast i toppdekslet. Altså borre hull rett over den kanalen som kommer opp i bakant på toppen, sveise i en gjengestuss og skru en overgang i den. Så an-koblingerogslanger derfra..

Jeg tok ut en i hver side på blokka og brukte en vanlig bailey breather til escos t35 som jeg satt bakant motorrom v.s. Har returen ned i bunnbanna i en orginal 4x4 retur stuss som går fra nyra på de. Lagt ved ett dårlig bilde av hvordan det ble seende ut.

post-1710-127524196378_thumb.jpg

post-1710-127524200961_thumb.jpg

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...