Jump to content

Drivknute?


Guest FordLife

Recommended Posts

Guest FordLife

Lyden kommer når bilen står stille og når den er i bevegelse, men må ratte helt over for at lyden skal komme.

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Da tror jeg heller det er endeledd e.l.

Rart om drivknuter skal lage lyd når du står stille.

 

Ok, da skal det undersøkes nærmere. Takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da tror jeg heller det er endeledd e.l.

Rart om drivknuter skal lage lyd når du står stille.

 

prøver å få liv i tråden igjen!

har samme problemet, lager noen voldsomme kneppelyder når jeg ratter over... men i dag ble det virkelig ille! kom kraftige smell, å da jeg rattet i en skrå sving med ca 30 - 40 km/h er d akkurat som om det "henger" i rattet... rattet vibrere litt, blir tyngere og det virker nesten som du mister litt kraft til tider. Noen som vet om dette er drivknuten? gjelder høyre side forran på ford escort si 95 modell.

 

begynner snart å bli lei av å skifte ting i forstillinga!

 

Edit: glemte å si. lyden kommer i lave hastigheter,

Edited by smudeford
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha begynnt med å sjekke Fjørbeinslagrene! ;)

 

men vil fjærbeinslagrene føre til at rattet "lugger" når jeg har lav hastighet og akselerer? Skrapelyden er ikke der hvis jeg bare legger litt over... men når det blir mer enn 1 runde på rattet, så lager den en skrapelyd. har ikke turt å legge helt over enda, pga av de ***** smellene som kommer! høres sinnsykt vondt ut.

 

har lånt verkstedet på Onsdag, så trenger litt tips om hva det kan være, håper selvførgelig at det er fjærbeinslagrene, siden dette er noe jeg "kan," drivknuter ser litt komplisert ut i følge haynes boka...

v

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Byttet du knuten selv? Er det enkelt? Byttet du bare knuten, eller hele akslingen? Min drivknute er litt slitt da den lager lyd når jeg svinger helt til venstre. Slipper jeg rattet opp 2 cm forsvinner lyden helt.

Edited by kajac

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Byttet du knuten selv? Er det enkelt? Byttet du bare knuten, eller hele akslingen? Min drivknute er litt slitt da den lager lyd når jeg svinger helt til venstre. Slipper jeg rattet opp 2 cm forsvinner lyden helt.

 

Er ikke veldig erfaren mekaniker ... skrur egentlig for gøy.

Var ikke veldig vanskelig, har faktisk tatt bilder av hele prossessen. Men du bør ha riktig verktøy.

Måten jeg gjordet det på:

- tok av hjulet

- Løsnet styrestaget (1 mutter)

- Løsnet bærekula,(enden på bærearmen, her bør du ha extra TORX bolt, for disse er "engangs" og knekker veldig ofte når du prøver å få den ut, nr 50 torx og 15 mutter hvis jeg ikke husker feil) Det er i tillegg lurt til å ha et lite verktøy for å ta av bærekula, sitter et lite hakk på enden av bærekula som er vanskelig å løsne, dette bruker du en "bærekulegaffel" til, så slipper du skade pakkniger og du slipper å bende å bøye, tar 2 minutter med det verktøyet.)

- Deretter fjerner du gummien rundt drivknuta, min drivknute var helt knust så selve drivakslingen var bare å trekke rett ut.

- Så løsner du klipsen som fører drivakslinga inn i drivknuta, den klipsen hører egentlig til drivknuten, men på mei sto den enda på drivakselen.

- Så løsner du navet, her brukte jeg muttetrekker og skrudde CW, ikke CCW, i tilfelle du skulle lure. (hjulet vil mest sannsynelig spinne, jeg ja en murstein på bremsen ;) )

- så var alt løs, da kan du trekke ut drivknuta på baksiden.

- Hvis det lille "tannhjulet" enda står på drivakselen, så kan du bruke sånne avtrekker, tror ikke det er så alt for lurt å bruke hammer med tanke på å skade drivakselen.

- Deretter setter du inn ny drivknute med litt med fet, bare så du får dekket kulene.

- smekker det på plass, (ikke glem å sett gummien på før du setter drivakslingen inn i drivknuten ;)

- fester bærekule , bærearm, for så å grise resten av fettet inn i drivknuta,

- fester gummien og walla. tut å kjør :D

Link to comment
Share on other sites

Virker jo ikke så alt for galt dette :)

Hvis du har de bildene fremdeles, kunne du jo postet dem her slik at man kan se hva som skal gjøres :)

Edited by kajac

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...