Jump to content

hvilken type drivstoff


vinge87

Recommended Posts

hva bensin brukes til cosworth 2wd, har hørt at det er blyfri95 når den er orginal, og blyfri 98 når den er trimmet?? :huh:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

fyll 98oktan såfremt det finnes. Mindre sjanse for at den forsvinner fra markedet hvis det selges nok av det.

Eller.. 98blyfri forsvinner ganske sikkert, men spørsmålet er når.

Link to comment
Share on other sites

fyll 98oktan såfremt det finnes. Mindre sjanse for at den forsvinner fra markedet hvis det selges nok av det.

Eller.. 98blyfri forsvinner ganske sikkert, men spørsmålet er når.

må bruke blytillsetning for å få 98 oktan, så er dumt å bruke blyfri 95 ass??

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

hva skal vi gjøre når 98 forsvinner? må vi stå på bensinstasjonene å drive å fylle på flaske etter flaske med tilsetninger når vi skal fylle bensin da :angry:

 X 93mod Escort Cosworth "WRC"
91mod Sierra Cosworth

14mod Mondeo ikke Cosworth

Link to comment
Share on other sites

,18.03.2005 - 17:18] hva skal vi gjøre når 98 forsvinner? må vi stå på bensinstasjonene å drive å fylle på flaske etter flaske med tilsetninger når vi skal fylle bensin da :angry:

godt poeng der ja, det blir pYYY isåfall,,,.....

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest TA-Racing
98 er oktantallet, har med bankefastheten å gjøre, lettere å få tennings-bank med 95, man fyller aldri 95 på en cossi så sant det ikke finnes 98 !

Skal man ikke bruke 98 BLYFRI da? Ikke blyholdig? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

98 er oktantallet, har med bankefastheten å gjøre, lettere å få tennings-bank med 95, man fyller aldri 95 på en cossi så sant det ikke finnes 98 !

med andre ord helst rød98 eller grønn 98? :huh:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Ville fyllt annenhver tank på cossi med rød motor med blyerstatning, den med grønn motor tåler fint blyfri.

ja har rød motor, men hvilken besin skal jeg bruke med blytillsetningen da?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

alle ford motor etter 86 kan kjøres på blyfri..da hardere ventilseter kom...det vil si at alle cosworth motorer om de er røde,grønne,eller blå,så kan de kjøres på blyfri...har vært mye på kontinente å i tyskland og blant annet italia har store deler av landet bare 92 oktan å tilby cosworth eiere...men snakker vi om biler som er trimmet til over 300 hester så er saken en annen,da er det fort å få tenningsbank med mindre en 98 oktan,men da også som blyfri.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Fuel Choice

 

"LRP is OK for my Cossie or RS Turbo, isn’t it?" is the question our service department gets asked almost on a daily basis! The answer is “No!” LRP or Lead Replacement Petrol is, as Esso in their LRP leaflet states, is suitable for all cars except vehicles used for towing, vehicles that sustain constant high speed or vehicles that are driven under load (turbo-charged or modified). So, if you drive like the PJ crew, load and speed go hand in hand!

All Cosworths YBB onwards and 95% of CVH engines can use Super-unleaded fuel with no modifications. Late 4x4 Sapphire Cosworth green top YBJ engines and all Escort Cosworths can run on normal 95 octane fuel, if a standard ‘chip’ is retained. If modified, Super-unleaded fuel is recommended to protect the engine from ‘knock’ or ‘detonation’. The higher the RON (Research Octane Number), the higher the resistance to knock.

Knock occurs in the combustion chamber when, due to a weak fuel mixture, too high a compression ratio for engine map, or advanced ignition timing, the fuel injected ignites itself. When the fuel is ignited by the spark plug, the second explosion creates a second flame front and, as the explosions collide, a knocking sound is heard (we use sophisticated equipment to check for knock and detonation). This is unhealthy, as the engine is not running efficiently; selecting the correct fuel can alleviate this.

Detonation or pre-ignition is more severe than knock, ad melted pistons are usually the end product. This is caused by the temperature in the cylinders increasing due to poor fuel mixture in conjunction with excess over-boost pressure, or too much ignition advance, causing the spark plug to overheat.

 

Typical RON numbers as follows:

- Normal unleaded: 95 octane

- Super unleaded: 97 octane

- Shell Optimax: 98 octane

 

Fuel additives can also help prevent knock (see additive information)

Link to comment
Share on other sites

Fuel Choice

 

"LRP is OK for my Cossie or RS Turbo, isn’t it?" is the question our service department gets asked almost on a daily basis! The answer is “No!” LRP or Lead Replacement Petrol is, as Esso in their LRP leaflet states, is suitable for all cars except vehicles used for towing, vehicles that sustain constant high speed or vehicles that are driven under load (turbo-charged or modified). So, if you drive like the PJ crew, load and speed go hand in hand!

All Cosworths YBB onwards and 95% of CVH engines can use Super-unleaded fuel with no modifications. Late 4x4 Sapphire Cosworth green top YBJ engines and all Escort Cosworths can run on normal 95 octane fuel, if a standard ‘chip’ is retained. If modified, Super-unleaded fuel is recommended to protect the engine from ‘knock’ or ‘detonation’. The higher the RON (Research Octane Number), the higher the resistance to knock.

Knock occurs in the combustion chamber when, due to a weak fuel mixture, too high a compression ratio for engine map, or advanced ignition timing, the fuel injected ignites itself. When the fuel is ignited by the spark plug, the second explosion creates a second flame front and, as the explosions collide, a knocking sound is heard (we use sophisticated equipment to check for knock and detonation). This is unhealthy, as the engine is not running efficiently; selecting the correct fuel can alleviate this.

Detonation or pre-ignition is more severe than knock, ad melted pistons are usually the end product. This is caused by the temperature in the cylinders increasing due to poor fuel mixture in conjunction with excess over-boost pressure, or too much ignition advance, causing the spark plug to overheat.

 

Typical RON numbers as follows:

- Normal unleaded: 95 octane

- Super unleaded: 97 octane

- Shell Optimax: 98 octane

 

Fuel additives can also help prevent knock (see additive information)

på norsk betyr dette?? :rolleyes: :rolleyes:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

,18.03.2005 - 17:18] hva skal vi gjøre når 98 forsvinner? må vi stå på bensinstasjonene å drive å fylle på flaske etter flaske med tilsetninger når vi skal fylle bensin da :angry:

Ingen problem. Tenningskurvene på chippene er så lave at 95 går helt fint. Kjenner en med en standard 4x4 med steg 1 sats og planet topp som har kjørt 1,5 - 1,6 i trykk ( i mellomregisteret) i 3 år nå, på 95 blyfri. Ikke tenningsbank og ingen problemer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kult, da kjører jeg med grønn blyfri 98 da....

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

jeg har blå topp, så da skal det gå å fylle 95?? jeg har fylt 98 til nå, og kommer nok til å fortsette med det til det forsvinner regner jeg med....

 X 93mod Escort Cosworth "WRC"
91mod Sierra Cosworth

14mod Mondeo ikke Cosworth

Link to comment
Share on other sites

hvorfor fjerne 98?

samme sier jeg :blink: :ph34r:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Innfør metanol istedenfor bensin sier nå jeg.

Kan produseres av alt, billig, forurenser mindre og gir litt mer futt.

Link to comment
Share on other sites

Biler fra 89 årsmodell og oppover skal være utstyrt med katalysator, om man fyller blyholdig bensin så går katalysatorn til h....

Jeg ser ingen grunn til att 98 oktan ikke skal produseres lenger når det leveres biler idag som skal bruke dette oktantallet.

Blybensin er det derimot ikke mange pumper i landet som leverer lenger.

På min 740 TiC bruker jeg delvis 95 oktan om vinteren når jeg kjører med nedjustert ladetrykk, men aldri noe annet enn 98 oktan på "sommertrykk"

Kan ikke svi av så mye fin metanol i bilen når man ka drikke det.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...