Jump to content

lakk støv på felgene


Recommended Posts

Når jeg ga meg til å polere felgene i dag(kall meg gjerne gal, men jeg kjedet meg) så la jeg merke til at eikene hadde fått seg et tynt lag med lakk støv... sikkert fra i vår når kanalene fikk seg et nytt strøk med lakk.

 

Så nå lurer jeg på om det er noe latmans-redskap man kan sette på drillen for å få fjernet dette fort (tenkte da på en liten kost eller lignende), det er for mange eiker i felgene så å gå over alle for hånd kommer til å ta resten av sommeren :(

 

Prøvde litt med tynner på ei fille i dag, det fjerner støvet men det tar jo bortimot 10 min pr eike, finnes det noe annet vidunder middel som ikke tar lakken på felgene - regner med det er pulver lakk.

 

Laget er ikke tykt sees som et lag med mye hvite prikker (fregner), men det er nok til at glansen i den svarte farven har blitt borte :(

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet med bilpleie så brukte vi leire på lakkstøv og malingsprikker som hadde kommet på lakken.

Dette er viktig å bruke sammens med vann så du ikke riper opp. Så hvis du finner noe leire med feste på drill eller noe sånt?

 

Brukte hverfall relativt kortere tid på dette for det blir som et fint fint fint slipe papir. Og polerer du oppå blir det bra.

Kontakt en bilrekvisita butikk og be om leire eller (Clay) som det heter på engelsk. Er ganske fast i konsistensen

 

Oxo tar du en spruteflaske med vann, dusjer på 2-3 ganger, og gnikker over. Dette skal gå fortere enn med tynner.

 

Håper dette hjelper:) - Pen bil btw! :wub:

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

Er den clay'en sånn at den løser seg oppe eller noe? For da tror jeg lissom 1000 - 2000 vann-slipepapir kan være bedre, er også masse kroker mellom eikene å papiret kan man jo forme deretter.

 

felg.jpg

 

Takker for skryt, har prøvd å få den så pen jeg kan... venter fortsatt på utvendige lister på dørene da de har begynt å irre innafor plasten (kjent ford problem). Har bare igjen disse forbanna lyktene å få lakka, men tør lissom ikke å gå igang med det da meg og varmepistol altid ender opp som katastrofe

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

claybar løser seg ikke opp nei... men kastes etter bruk eller når den har endret farge :P

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

claybar på torshov bilrekvisita koster 179kr inkl sprayflaske :D

 

bare ut juni :)

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skal prøve meg med vannslipepapir til uka, gjøre et forsøk med 2000 papir men gå ned til 1500 om trengs. Blir bare å plassere seg godt på bakken med vannslangen på fin dusj stråle.

 

Detta clay greiene virker lissom som det ikke er for sånne trange kroker som jeg har på felgene mine, neste gang tror jeg det blir heldekkende centerline felger :D

image-288-3082-centerline_wheels_smoothie_photo.jpg

Link to comment
Share on other sites

gjør det du, selv om jeg ikke ville gjort det. trur du kan få mye riper fra det

men du bestemmer selv :)

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd den tynner`n dem selg på 1l boks på Biltema? den er farlig sterk, tar det meste.

Har prøvd med sikkens tynner, regner med at den er like grei, men kan ikke bruke for mye siden det kan ta lakken som jeg vil beholde også.

 

Skal høre med bilpleie firmaet borti gata i morra hva de anbefaler, tror det blir enten veldig fint vannslipe papir eller den gode gamle rød rubbingen til Turtle. Er klar over at jeg må polere opp felgene når jeg har fått bort støvet samme hvem metode jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

Guest initializing

Bruk Clay. Er rimlig sikker på at det gir det beste resultatet. Alt annet som er foreslått tar mer en bare støvet.

Enig med du! Clay og polish er best. Start forsiktig og beveg deg opp i systemet av polish.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Å bruke våtslipepapir her er risikabelt. Du fjerner mye av lakken, som alle andre her sier. Clay.. Å den kan formes å er mye bedre i bruk enn noe pussepapir. Du kan gni klumpen i neven å rive den i to om du vill. Med andre ord, den er formbar. Du kan jo prøve AutoGlym sin Intensive Tar Remover i tilleg. Laget for å fjerne asfalt, tjære, fett, olje, lim ol. Å poler til slutt.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Guest BossCat

Den Biltema tynnern er garantert sterkere, du klarer ikke vaske bort klar lakken på felgene..

 

Det vil jo komme an på hvilken tynner fra Sikkens han har brukt, er mange forskjellige typer tynner, alt etter hva den skal brukes til, og Sikkens sin cellulose tynner er ganske så sterk, men stort sett så er styrken på vasketynneren til dei forskjellige produsentene nokså lik.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...