Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

ja har ein escort cosworth som eg må ha tank og batteri inni kupe. korleis er regelverk på dette?

takker for svar.

 

Hvis dette skal godkjennes for vanlig gate kjøring,så ville eg tatt kontakt med det lokale biltilsyn å spurt dei kva som måtte gjeres for å få dette til på ein forsvarlig måte. Min erfaring med biltilsynet er at hvis du kommer med eit par gode grunner for å gjere endringer utover det orginale på ein bil,å dei har fått eit innspel i jobben som skal gjerast så er dei ikkje veldig vanskelige å ha med å gjere.

 

Hvis dette er ein bil som skal lisenserest så står det spesifikt regelverk for kvar klasse korleis dette skal gjerast på Norges Bilsportforbund sine nettsider.

 

Eksempel 1:

 

Racing teknisk reglement for GT klasse 1 og 2 - 2010

 

4.4 Alle biler skal ha en utvendig og en innvendig hovedstrømsbryter som bryter alle strømforbindelser til batteriet. Batteriet skal være forsvarlig festet med en over og underamme forbundet med minimum 2 8mm bolter. Sitter batteriet i bilen skal det sitte i en væsketett beholder (gjelder batterier med batterisyre).

 

4.6 Bensintank: tanken må ikke sitte nærmere bilens bakplate en 20cm. Er tanken på mer en 30 liter må den være av sikkerhetstype. Tank og slanger må være isolert fra kupe slik at en lekkasje inn i kupeen Ikke kan oppstå. Påfyllingsmunstykker etc er frie, men må ikke stikke utenfor karroseriets begrensning.

 

Eksempel 2:

 

Racing teknisk reglement for GT klasse 3 og 4 - 2010

 

3.2 Drivstoffsystem

Bilen skal ha sikkerhetstank ved deltakelse i nordiske konkurranser. Ved nasjonale konkurranser

i.h.t. nasjonale tekniske regler. Drivstoff skal være i henhold til NSR

§ 307Q.

 

Q. Drivstoff

Drivstoffet skal være bensin som er i vanlig handel (ikke flybensin etc.).

(Definert i ISR Till. J art.252.9).

I klassene Supernasjonal og Rallycross nasjonal kan det benyttes E85 som drivstoff. Det anbefales montert FIA-homologert brannslukningsanlegg iht. FIA ISR tillegg J Art. 253.7 på biler som benytter E85. Bilene skal i tillegg merkes med egen oblat på venstre siderute bak.

 

3.5 Batteri og elektrisk

Det elektriske system er fritt. Batteriet må være festet med en øvre og nedre ramme som er godt

festet med bolter på min.8 mm og plater på undersiden av gulvet på min.20 cm2. Hvis batteriet er

montert i kupeen skal det beskyttes med isolerende og væsketett deksel.

 

Håper du blei litt klokere!!

 

Mvh

 

Borgen Motorsport

Mvh

 

Borgen Motorsport

Link to comment
Share on other sites

takker. hjelper mye. bil blir først banebil, men eg skal ikkje konkurere i toppen for å si det sånn.

 

Men dette med att det skal vere isolert fra kupe er noe kjedli i denne :angry2: Men da spørst det om det blir enklere å få tak i org tang da.

 

Ville ha ringt bilsport forbundet å sjekket om hvis du bruker FIA homologert sikkerhetstank om du da slipper å tette. I Escorten som Hafsengen hadde var det vel åpent,å den var jo lisensert.Min Escort har også gått i rally og rallycross å den har også åpen kupe,men med FIA tank.

 

Mvh

 

Borgen Motorsport

Mvh

 

Borgen Motorsport

Link to comment
Share on other sites

takker. hjelper mye. bil blir først banebil, men eg skal ikkje konkurere i toppen for å si det sånn.

 

Men dette med att det skal vere isolert fra kupe er noe kjedli i denne :angry2: Men da spørst det om det blir enklere å få tak i org tang da.

 

Rattlesnake sjekka opp dette på Focus`n sin, i et Coupe karos som Escort/Focus må fuelcelln være atskilt fra coupe.

Han løste det med å bygge en metallboks som fuelcell`n står i, så bra ut det, å godkjent.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...