Jump to content

Min Ford Taunus 2,8 71 mod.


xvz

Recommended Posts

Noen bilder av min 71 Taunus som er ett "levende" prosjekt. Det vill si kjører på sommeren og mekker på vinteren.

Første bygge trinn var Elektronisk tenning, så på vinteren ble det ut med motoren for full overhaling, fast road kam, porting av topper og dobbel 2" eksos helt bak. Bygget nye "grenrør" selv i rustfritt.

Vinter 10-11 har jeg følgende planer:

All innredning skal ut til for full opptrekking og nye instrumenter.

Nytt vinyltak og nye foringer og oppussing av bakaksling.

Vinteren etter blir det opplakkering av hele bilen i omtrent samme farge tror jeg.... :rolleyes: Lakkerer selv!

post-7212-127935618985_thumb.jpg

post-7212-127935620202_thumb.jpg

post-7212-127935621911_thumb.jpg

post-7212-127935634453_thumb.jpg

post-7212-127935636063_thumb.jpg

Ford Taunus GXL Coupe 71. 2.8

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder av min 71 Taunus som er ett "levende" prosjekt. Det vill si kjører på sommeren og mekker på vinteren.

Første bygge trinn var Elektronisk tenning, så på vinteren ble det ut med motoren for full overhaling, fast road kam, porting av topper og dobbel 2" eksos helt bak. Bygget nye "grenrør" selv i rustfritt.

Vinter 10-11 har jeg følgende planer:

All innredning skal ut til for full opptrekking og nye instrumenter.

Nytt vinyltak og nye foringer og oppussing av bakaksling.

Vinteren etter blir det opplakkering av hele bilen i omtrent samme farge tror jeg.... :rolleyes: Lakkerer selv!

 

 

åå..digger formene på denne typen ;) har en 71 sjøl.. kor du har kjøpt din? så d va TV registering på den.den er herfra som eg bur :D

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Orginal farge er Beige/ gul. Føler vel at chrome spoke er litt "rett" på denne bilen.

De må nok vike plassen for noen andre etter hvert. De holder på å bli preget av alderen. Noen som har tips om noen fine felger

med litt "classic look"? Tenkte meg 14 eller 15"

 

Takk for det Mortos! :D

Det kommer mer oppgraderinger! :D

Ford Taunus GXL Coupe 71. 2.8

Link to comment
Share on other sites

jada, kreppa hår og pastell farger er også fra den epoka, men ikke nødvendigvis så jæ.... vakkert :shutup: Dunlop alloys og minilite er også tidsriktige.......

personligt synest jeg bredda stål ser meget bra ut på disse bilene feks. Rostyle

sjekk også opp Image Wheels, er noe retro-style der

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den i Bergen i fjor sommer. Kommer opprinnelig fra Førde.

Er din orginal da?

 

 

veit du kem so hadde den i førde?

 

her er min :P ganske mye bredda, alt er sveist i stål..se prosjekt tråden min om du vil se mer ;) kommer mye bilder og oppdateringer der i helga

Bilde037.jpg

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Vet/ husker ikke hvem som hadde den i Førde. det var hvist 2 brødre som hadde den i mange år..

 

Ser ut som du har noen timer i garasjen før du er på veien. :) Hvilken motor har du eller skal ha i denne da?

Ford Taunus GXL Coupe 71. 2.8

Link to comment
Share on other sites

Pen bil! Ser ut som at du har mye god bil der og et riktig så bra utgangspunkt for videre arbeid.

Stusset litt på returen fra forgasseren, burde ikke den vert koblet opp? Vil tro pumpen sliter litt når den ikke har retur.

Chromespoke er perioderiktig, men kanskje ikke det lekreste. Uansett så passet de nå inn, men det er nok mye annet som også kan bli bra. npe fem eiket antrasitt grått kanskje?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Vet/ husker ikke hvem som hadde den i Førde. det var hvist 2 brødre som hadde den i mange år..

 

Ser ut som du har noen timer i garasjen før du er på veien. :) Hvilken motor har du eller skal ha i denne da?

 

 

kan det vær 2 som heter nordal? litt for mange timer :P men blir bra til slutt håper eg. blir enten vanli cossi me 450 oppsett eller 24v v6 cossi.. klare ikke bestemme meg :S tenker ikke så mye på motor enda.først få resten opp og gå :D svidd av 13 tusen bare på deler denne mnd :D SKA ha den klar til september treffet

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig.... Ikke sikker. Jeg også tenkte på å bytte til V6 cossi, men det ble jeg frarådet. Ble for tung fremme.

Ble utolig gøy rett frem men håpløs i svinger. Kronene ruller når man begynner å handle deler :blink:

Hvis du skal ha den klar til september tror jeg ikke det blir noen lang sommerferie på deg.. :)

Ford Taunus GXL Coupe 71. 2.8

Link to comment
Share on other sites

kan det vær 2 som heter nordal? litt for mange timer :P men blir bra til slutt håper eg. blir enten vanli cossi me 450 oppsett eller 24v v6 cossi.. klare ikke bestemme meg :S tenker ikke så mye på motor enda.først få resten opp og gå :D svidd av 13 tusen bare på deler denne mnd :D SKA ha den klar til september treffet

 

Trur nok ikkje det..

Denne bilen kom, om eg ikkje husker feil, frå Vadheim.

Det er ingen GXL, men ein 1.6 L. Bilen hadde vert i samme familie siden 80`tallet. Såg rimelig bra ut i karossen. Låg på finn.no til 15000,- (som var ein relativt rimelig pris). Etter det eg veit blei den solgt for 35000,- el. meir. Den var på denne tiden uregistrert og ikkje godkjent som 6èr bil, men skulle ha alle dei "rette" delene.

 

Fin bil, ta godt vare på den. :)

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok det. det er orginalt en 1,6 L er ombygd til GXL. Alle de "rette" delene er på plass. Den er også godkjent.

Moterte 5 trinns kasse etter jeg fikk den+++++

Har også oppgradert bremser litt med borra og slissa skiver. mangler å montere noe gode klosser....

Denne blir godt tatt vare på og kontinuerlig forbedret. Bare spør kona :) Hun syns den blir veldig godt passa på :lol:

Tror hun blir litt lei av mine timer i garsjen.

Ford Taunus GXL Coupe 71. 2.8

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus GXL

Hei, flott bil du har der :)

 

har også en 72 mod Coupe som er org v6 hjemme på tomta, har holdt på med den snart i 4 år men er i daglig bruk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...