Jump to content

Kompressor på 2.8 gasser?


xvz

Recommended Posts

Der er du inne på noe Ford RS. Jeg driter egentlig jæ...g langt i momentkurver og dill og dall om efi og turbo!

Det er totalt uintesant!

JEg skal ha kompressor eller det oppsettet jeg har nå. Har vel 150 hk+/- pr i dag. Det drar godt nå også men har bare lyst til å få litt til. Det er ikke ment som noe ekstrembygg. Derfor tenkte jeg å prøve å kjøre med en kompressor for å slippe alt "røropplegget" Tenkte ikke trykke på med mer enn 0,5-0,8 bar heller.

Har muligens mulighet for å få tak i en komp til 3000-6000,- Funker det ikke er det bare å rive det av igjen.

 

Ps Ford RS jeg har 5 gir ;) Og det er slik "oppførsel" på bilen du snakker om jeg ønsker!

Så please kom med GODE råd om ett slikt opplegg.

Ford Taunus GXL Coupe 71. 2.8

Link to comment
Share on other sites

Ok , (PS-Ford RS er bare 'brukerstatus', som hos deg er 'sykkel' forresten, brukernavnet står bittelitt lenger opp)

'Opplegget' er litt avhengig av hvilken type kompressor du har/kan få /fått tak i . Den vanligste typen er sannsynligvis Eaton m90 (som nevnt tidligere) elelr de mindre utgavene m62 0g m45) siden disse har blitt levert på mange serieproduserte biler. Disse har vanligvis innsuget sitt på baksiden, og er beregnet på Efi innsprøytning, her trenger du å lage til en adapter til forgasser. Selve kompressoren trenger også en plass å stå, og det 'tøffeste' og enkleste er midt på motoren det finnes også intercooler-spacer til å ha under kompressoren (orginalt på Thunderbird bl.a), og du kommer til å trenge en eller annen form for strammehjul for å holde reima til kompressoren på plass, for ikek å snakke om et par skikkelige reimhjul. Det er litt å sett eseg inn i , men det finnes endel folk som har gjort dette før rundt omkring på nettet.

En ting med kompressor er at aldetrykket sjelden blir spesielt høyt, men derimot ganske stabilt over hele kurven (sammenlignet med turbo hvertfall) detter betyr bare at motoren klarer å få i seg all lufta og bruker den til noe mer fornuftig enn å trykke opp en trykkmåler, derfor får man ikke helt det skrytetrykket man kan få på turbobiler :P

Link til forum du nok må registrere deg på for å finne mer :) I tillegg finnes det en del info rundt omkring på både Alfa og Audi V6ere i samme størresle som har prøvd lignende.

http://fordcosworth.kicks-ass.net/forum/index.php?showforum=38

 

PS, girkassa og bakakslingen din kommer til å hate deg uansett om du bygger turbo eller kompressor :P

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

At en Ford V6 motor, borret og stroket til 3,7 L og utstyrt med datasprut, vil fungere godt med M90 presse, DET tror til og med jeg på. :)

http://www.sparkplug.org.uk/sierra.php

(Men hvordan hadde det hadde blitt med 24V topper og eller turbo i stedet?)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

At en Ford V6 motor, borret og stroket til 3,7 L og utstyrt med datasprut, vil fungere godt med M90 presse, DET tror til og med jeg på. :)

http://www.sparkplug.org.uk/sierra.php

(Men hvordan hadde det hadde blitt med 24V topper og eller turbo i stedet?)

Svar: Det hadde blitt myyye mer effekt enn det som er forsvarlig i en Taunus ;)

 

Noen anelse om hva slags kam man burde bruke i en kompressormata v6'er forresten, blir det omtrent samme som turbo?

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Svar: Det hadde blitt myyye mer effekt enn det som er forsvarlig i en Taunus ;)

 

Noen anelse om hva slags kam man burde bruke i en kompressormata v6'er forresten, blir det omtrent samme som turbo?

Det meste vil fungere på ett vis, men det er ganske stor forkjell på en optimal turbokam og en optimal kompressor kam.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det meste vil fungere på ett vis, men det er ganske stor forkjell på en optimal turbokam og en optimal kompressor kam.

 

Du kan gjerne utdype litt om du vil :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Du kan gjerne utdype litt om du vil :)

Når man trimmer med kompressor så følger man vanligvis opp med ett bra grenrør og eksosanlegg. Dette fører til minimalt med trykk eller kanskje til og med ett lite undertrykk eksoskanalene. Man har da kanskje 150 % høyere trykk i innsugskanalene enn i eksoskanalene i overlapp.

 

På turbo er det som oftest nøyaktig omvendt eller værre. Det er ikke uvanlig med en 3-4 BAR eksostrykk på moderne turbobiler med hybridturbo. Dette har stor betydning for kamspec.

 

Videre er det stor forskjell på kammer som er godt tilpasset egenskapene til Weiandpresser kontra Paxtonpresser.

 

Det er kort og godt mange og omfattende hensyn å ta.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...