Jump to content

Hvilken girkasse?


AndrT4

Recommended Posts

Hei, jeg lurer litt rundt emnet girgasse.

 

Har en 4x4 sierra cosworth som jeg vil bytte drivverk på, har hørt om tre-mec kasser og fixit, og hva er det? hva er forskjellen?

 

til hvilken pris får man en ny kasse som tåler litt juling, lanskje 5-600hk?

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg lurer litt rundt emnet girgasse.

 

Har en 4x4 sierra cosworth som jeg vil bytte drivverk på, har hørt om tre-mec kasser og fixit, og hva er det? hva er forskjellen?

 

til hvilken pris får man en ny kasse som tåler litt juling, lanskje 5-600hk?

 

Fix-it til 4x4 får du vel fra 30.000 kr og oppover.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å kjøre med rettskårne drev ?

Blir det ikke veldig mye lyd ?

Er de helt rettskårne blir det som å rygge i 5 gir forover. Semi/heli-cut bråker litt mindre, men noe må man ofre for at ting skal holde. Får heller isolere litt mer rundt girtunellen :)

Link to comment
Share on other sites

må ikke ha rettskårne drev for at det skal holde, eller unødvendig mye bråk. tko600 funker :)

 

og det er ikke som å rygge.... det er som å rygge x100.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Er nok endel myter ute å går blandt girkasser.For det første så er det ingenting som heter semi/helicut gears.Det er enten rettskårne eller helicut.Det som ofte blir kalt semi er mindre gradering på vinklinga på dreva.For det andre så er rettskårende tannhjul faktisk svakere en helicut gear,fordi rettskårne drev har mindre tenner i inngrep til en hver tid.Det som ofte kjennertegner at rettskårende tenner er kraftiger,er fordi dreva kan være mye tykkere,ofte som en kompansasjon,og at i girkasser-dog bokser med rettskårne tenner ikke blir frarøvet plassen fra sync ringer.

Ett stort pluss med rettskårene tenner i girkasser,er at di produsere my mindre friksjon en heli gir,og derme medfører at effekt tap i girboksen blir mindre.

Bruk av girkasser med rettskårne tenner,og dog giring vil jeg på det sterkeste fraråde i bruksbil.Bråker noe enormt,og hørselværn er på sin plass.

Edited by rattlesnake
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...