Jump to content

2,8 MFI


Taumas91

Recommended Posts

har en xr4i

 

den sviver fint som rakkern på tomgang, men når jeg ruser den så får den ikke nok bensin så den bare fusker.

 

bilen starter ikke så lett heller, må ha litt startgass så sviver den som ei klokke på tomgang

 

vis jeg løfter mengdeskåla samtidig som jeg åpner gasspjeldet så fyker den rett opp i turtll uten å fuske.

så det jeg lurer på er hva som kan være feil når mengdeskålen går tregt.

 

hva burde jeg gjøre? har prøvd å bare smøre kjapt uten å demontere noe serlig.

kanskje ta det helt frahverandre å rense alt. bilen har stått en stund kan man si.

 

blei mye surr her nå. hehe

 

takker for svar, mvh Thomas Gundersen :)

Ford Sierra XR4i Prosjekt

Ford Focus 1.6 3 dørs, bruksbil.

Link to comment
Share on other sites

har en xr4i

 

den sviver fint som rakkern på tomgang, men når jeg ruser den så får den ikke nok bensin så den bare fusker.

 

bilen starter ikke så lett heller, må ha litt startgass så sviver den som ei klokke på tomgang

 

vis jeg løfter mengdeskåla samtidig som jeg åpner gasspjeldet så fyker den rett opp i turtll uten å fuske.

så det jeg lurer på er hva som kan være feil når mengdeskålen går tregt.

 

hva burde jeg gjøre? har prøvd å bare smøre kjapt uten å demontere noe serlig.

kanskje ta det helt frahverandre å rense alt. bilen har stått en stund kan man si.

 

blei mye surr her nå. hehe

 

takker for svar, mvh Thomas Gundersen :)

Det første du gjør er å sjekke for luftlekkasje slik det foreslås her. Deretter bør du invisterer noen hundrelapper i noen saker. Du trenger en dobbel banjoskrue, en banjo, litt slange og ett 6 BAR manometer.

Fremme ved termostathuset på motoren står styretrykksregulatoren og det er denne som justerer blandingsforholdet på disse motorene. Det går en tynn slange mellom denne og bensinmengdefordeleren. Du bruker de ovennevnte delene til å måle bensintrykket inne i denne slangen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ikke falskluft.

har tatt av hele mengdeskåla og den som fordeler ut bensinen, og har planer om å vaske det gullreint. før jeg evnt. begynner med det du snakker om rs1000 :) må jo være en bagatell siden jeg får den opp til sperra med ein gang jeg hjelper med hånda på mengdespjeldet :)

 

kommer gjerne med flere tips :)

Ford Sierra XR4i Prosjekt

Ford Focus 1.6 3 dørs, bruksbil.

Link to comment
Share on other sites

ikke falskluft.

har tatt av hele mengdeskåla og den som fordeler ut bensinen, og har planer om å vaske det gullreint. før jeg evnt. begynner med det du snakker om rs1000 :) må jo være en bagatell siden jeg får den opp til sperra med ein gang jeg hjelper med hånda på mengdespjeldet :)

 

kommer gjerne med flere tips :)

De fleste gamle K-jetronic systemer er insauset i gammelt gugg uten at det spiller noe som helst rolle. K-Jetronic er en av ytterst så bilrelaterte deler/systemer som har gjort seg fortjent til beskrivelsen "ultrapålitelig". ;)

Hvis man få problemer så er det nesten alltid pga én av to ting. Enten er dysene, etter 20 år, rustet innvendig og da forstøver de ikke slik de skal og må byttes.

Det andre er styretrykksregulatoren som bestemmer AFR. Hvis denne har rustet pga kondens eller lignende vil den sørge for at bensintrykket oppå stempelet som mengdespjeldet faktisk løfter, blir for høyt. Da går mengdespjeldet for tregt for ett gitt luftfløde og da går for motoren alt for magert. Når alt blir bra når du hjelper til med hånden, da bekrefter dette at styretrykket er for høyt, noe du nok får bekreftet når du måler det.

Det finnes ett svært midlertidig og dårlig alternativ KUN for å få bilen flyttbar og det er å ta en umbrakonøkkel og justere CO oppover til ønsket resultat oppnås.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den slangen som går mellom innsuget og mengdefordeleren har en tendens til å sprekke på undersiden. Sjekket denne nøye? Sjekk over for lekkasjer en gang til!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...