Jump to content

Xenon lys blinker


Siberiantiger

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Ford Mondeo 2.0 TDCi automat - 2004 modell stasjonsvogn. De siste månedene har xenon lysene begynt å oppføre seg merkelig. Det begynte med at den ene pæren sloknet.. den tentes igjen når jeg skrudde på bryteren på instrument panelet (ekstralys/parklys osv)

 

Men så skjedd dette med andre siden også.. og når jeg slo av og på motoren eller skrudde på den lys bryteren i bilen. var det hipp som happ hvem som forsvant.. og av og til kunne begge lys forsvinne. Nå i det siste kan f.eks begge lys tennes som normalt, men plutselig er det diskolys i et sekund eller 2 og så har lyset sloknet. Om jeg vrir på bryteren nå, kan jeg vri frem og tilbake flere ganger uten at det tennes.. men ofte ved stopp og start av motor, så kommer lysene.. men bare i kort tid.. under ett minutt i de fleste tilfellene før de slokner..

 

Er det Xenon ballastene som er utslitt og må byttes? Hva annet kan det være hvis det ikke er det? Pærene er byttet og dette hjalp ikke. Langlys fungerer som normalt.

 

Noen forslag før jeg bestiller nye xenon ballaster? Noen som har opplevd det samme?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er ballastene. Men sjekk gjerne jording om det er lett tilgjenglig

 

Hva er beste måte og sted å sjekke om jordings feil relatert til dette problemet?

 

Ønsker konkrete tips..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva er beste måte og sted å sjekke om jordings feil relatert til dette problemet?

 

Ønsker konkrete tips..

 

I dag var jeg på service med bilen.. Fikk beskjed om å bytte begge tennere.. koster vel ca 2000,- pr side + arbeid i tillegg til at ene pæra mest sannsynlig var gåen (de var nye for ca 1 år siden)

 

Regner med at jeg tar kontakt med Dybvik-trading for der koster uorginale 640,- pr side (inkludert tenner og ballast) og det kan gjøres selv hvis en er litt fingernem.. en pære koster under 400,-..

 

Men er det noen som har erfaring med å bytte ut disse med uorginale? Må vel kutte ledninger osv?!

 

PS: Noen snakker om ballaster og andre om tennere.. det viser seg at tenneren er den som sitter direkte bak på pæren mens ballasten er den store klossen bakpå lykta (det vil si den sitter vel kanskje under lykta på noen biler)

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg mottatt nye komplette xenon replacement-sett (D2S) fra Dybvik-trading, men fordi jeg fikk en utfordring i hvor jeg skulle plassere de nye ballstene og at jeg måtte lage hull i lokket over lykta/pærene, så tenkte jeg først og fremst, hvorfor ikke bare prøve å bytte pærene og se hva som skjer. Jeg tok først den siden som har vært 100% død i lengre tid nå.. Og ble overrasket over at den lyste som normalt. Faktisk lyste den bedre enn den andre siden som den siste tiden blinker og etter en kort stund dør ut.. helt til neste gang jeg starter motoren eller bruker lys bryteren i dashbordet.

 

Så jeg tenke.. kanskje jeg skulle prøve å bytte den andre siden også da.. og etter å ha gjort dette, fikk jeg også her lys. Denne gangen blinker ikke pæren.. den er helt normal. Samme hvordan jeg vrir på lys bryteren på dashbordet eller slår av og på tenneren.

 

Jeg tok så en mindre kjøretur, både over fartsdempere og ujevne veier (for enkelte ganger når det ristet, sluttet den ene pæra å virke) Dette var ikke noe problem lenger med de nye pærene..

 

Så studerte jeg de gamle pærene jeg hadde byttet.. Og la merke til at den øverste delen var blitt delvis hvit, mens den midterste delen ("kulen") var helt hvit.. med noe blå/svart aktig mønster.. (dette er 6000k pærer). Den andre var kun hvit i den midterste delen på samme måte som den første.

 

Den førstenevnte var den pæren som var helt død, mens den andre var den som blinket og døde men kunne fungere i korte perioder etter å ha "tent" den på nytt.

 

Så til det store spørsmålet. Er ballastene/tennerene virkelig gåen? Hvordan har isåfall verkstedet målt/sjekket dette? Om ballstene er gåen, burde jeg da ikke få samme symptom med de nye pærene.. eller vil dette skje først over tid?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

hadde ballastene vært gåene så hadde det vel ikke lyst i det hele tatt!

det gjør ikke min iallefall :P

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Det er litt innviklet det med Xenon på disse. Har pplevd selv å få feilkode på ballastene, selv om det er pæra som er problemet. Tror det blir feil verdier på ballasten når pæra dør. Er litt lotto hver gang hva man skal gjøre

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Når du snakker om feilkode på ballastene mener du selvfølgelig at ved sjekk av spesialteste verktøy at du kan hente ut feilkoder? For de har ikke skrevet i rapporten min at de har fått frem noe feilkode ang. dette. På samme rapport står det om en annen feilkode ang. dieselpumpe ventil.. så jeg antar at dersom de hadde funnet flere feil, at feilen ble skrevet i rapporten.

 

Har snakket med Dybvik Trading om dette og de mener at dersom bilen har gått mer enn 120000km, vil nok ballastene være så slitne at samme feil vil skje igjen med pærene om kort tid.. Det er nok muligens noe i det..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Mine xenon-lys på en mk4 2008 drev også og blinket ved fartsdumper etc, jeg skiftet pærer og alt var i orden. 
Byttet til Philips xtreme Vision 4800k, lyste betydelig bedre enn standard-pærene som hadde ca 100kkm bak seg. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...