Jump to content

Karroseristyrke?


Guest 88NightRider

Recommended Posts

Guest 88NightRider

Hei

Har et spm. angående styrken på karroseriet til Sierra.

Har søkt en del på dette, men finner ikke noe orntligt svar.

Har lest litt og folk sier at karroseriet stort sett er likt i styrke på 2L og opp til Coswort. Er dette tilfelle?

Hvis så, er det noen strukturell/styrke forskjell på 2L forgasser karosseri og XR8 karroseri?

Skjønner jo at understell og bremser er større/bedre på de modellene med større motor.

Er det muligt å forsterke karroseriet slik at det kan godkjennes med 5L V8 slik som XR8?

Er jo tross alt en Granada (eier: Magnor Mydland) som er godkjent ombygd for å tåle 11,5L motor (1700-2300hk).

Hvor mye motor kan man da sette inn i et Sierra karroseri? Noen lovlige forsterkninger som kan gjøres?

Har jo vært kult å kunne sette inn en V8 og få det godkjent hvis muligt :)

 

Takker

Håper på noe svar

-Yngve

Link to comment
Share on other sites

hei og velkommen.

 

har selv undersøkt med ford norge om xr8, og dem har ingen data sier dem.

er sikkert mulig å forsterke karosseriet, men tviler på at satans vegvesen godtar noe slikt.

cosworth er vel den kraftigste motoren som man får godkjent.

selv driver jeg å undersøker hvordan det er å få godkjent en 302 motor, helt org sådan, samt automat kasse i en sierra sedan.

Link to comment
Share on other sites

Guest 88NightRider

Takker :)

Bra å høre det er noen som undersøker dette.

Kansje man kan finne noe info ifra sør-afrika siden det var der XR8 var solgt!?

Men er det noe problem å få godkjent med 3L essex V6? eller 2,3 2,8 2,9 V6?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste av info du kan få oppgitt fra Ford er om delenummeret på XR8 er det samme som på Cosworth karosseriet.

Er det likt kan du maks ha 204hk etter ombygging og få det godkjent.

Nå vet ikke jeg noe om XR8 (effekt??) men skal et motorbytte skje så kan ikke effekt etter ombygging overskride effekt i den største utgaven som ble levert fra Ford på dette karosseriet.

 

Det er den eneste "godkjenningen" du får fra Ford nå om dagen.

For og si det enklere; Ford vil ikke utgi godkjenning for biler med større effekt en de selv leverte den med.

Og Statens Vegvesen godtar ikke noen inngrep i bilen råkarosseri.

 

 

Eks:

Du får ikke godkjent en Fiesta mk1 med motor på effekt over 84hk ettersom at det er største motor Ford leverte den med.

Jeg tar dette som eksempel fordi jeg har søkt om nettopp en slik ombygging.

 

Det er ett "smutthull" som er mulig og bruke. Hvis karosseritypen det gjelder har blitt brukt i noen form for motorsport\racing så er det mulig og sjekke opp hvilke forsterkninger som ble gjort i karosseriet på disse racing rigga bilene, og bruke det som "godkjenning". Det har blitt gjort på enkelte Escorter tidligere tror jeg.

 

 

 

Er som sagt tidligere utrolig dårlig til og forklare meg, men ble det bare tull dette så får du heller sende meg en PM ;)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Guest 88NightRider

Ble ikke cosworth levert som 5 dørs?

Og begrensningene ligger bare i hk? ikke cc og nm?

 

edit: så en 3 dørs mk1 med 2l forgasser kan godkjennes med 204 hester? (annet enderstell og bremser)

Edited by 88NightRider
Link to comment
Share on other sites

nei, for xr8 er bygget på 5dørs karosseriet, og cosworth på 3dørs. mk1.

ford klarer ikek finne xr8 i sine papirer.

 

Som 88NightRider sa: Ble ikke Cosworth levert som 5 dørs?! For det ble den jo??...

Kan ikke se noe sted i trådstarters først post at der står noe om 3 dørs?

Klarer ikke Ford og finne delenr så må man kunne via noen andre veier klare og bekrefte at xr8 ble levert med xxx-antall hk, og bruke dette som grunnlag for søknad.

 

 

Ble ikke cosworth levert som 5 dørs?

Og begrensningene ligger bare i hk? ikke cc og nm?

 

edit: så en 3 dørs mk1 med 2l forgasser kan godkjennes med 204 hester? (annet enderstell og bremser)

 

 

Jeg fikk inntrykk av at det var hk som ga begrensninger, men det kunne være pga motorvalget mitt.

Blir kanskje noe annet når trådstarter skal ha V8 i sin, siden de er sterkere på nm.

 

Det burde jo uansett søkes før en ombygging startes. Såfremt at målet er en godkjent ombygget bil da...

 

Send en mail til Petter Killingberg hos den ombygningsgruppen hos Statens Vegvesen du.

Så får du retningslinjene du burde forholde deg til.

Send meg em PM så skal du få kontakt info :)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Å vise til XR8 er til svært liten hjelp. Ford Norge og statens vegvesen legger veldig lite vekt på hvilke motorer en Sierra ble typegodkjent med i Sør Afrika.

For øvrig har vel en Sierra XR8 omtrent den samme effekten som Granada MK I Perana, 250 hk.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

nei, for xr8 er bygget på 5dørs karosseriet, og cosworth på 3dørs. mk1.

ford klarer ikek finne xr8 i sine papirer.

 

Kan det skyldes at XR8 ikkje er eit "direkte Ford produkt".?? Dvs. XR8 karossen er intet mer en et vanlig Sierra 5-dørs combi rå-kaross... :whistling: Og XR8 ikkje er eit produkt av Ford Motor Company...

Link to comment
Share on other sites

Kan det skyldes at XR8 ikkje er eit "direkte Ford produkt".?? Dvs. XR8 karossen er intet mer en et vanlig Sierra 5-dørs combi rå-kaross... :whistling: Og XR8 ikkje er eit produkt av Ford Motor Company...

 

da skulle vel dem ikke kunne finne noe om cosworth vel? eg vet ikke..

 

Ta en titt på det momentet du skrev en gang til, så skjønner du.

 

ja så dette :P redigert nå :P

Link to comment
Share on other sites

da skulle vel dem ikke kunne finne noe om cosworth vel? eg vet ikke..

 

HmmH.

Jo, det skulle dem vel... Slik eg forstår har Cosworth har bare levert MOTOR, (strengt talt bare toppen??), til Ford sin eigen produksjon...

 

På XR8 er det vel slik at Ford har levert et rå-kaross til nokon andre sin produksjon, (veit ikkje sikkert om dette også var BasilGreen, som produserte m.a. Perana Fordene, men meiner det).

Uansett; Kven som produserte XR8...

Dette var eit firma som ikkje direkte var knytt opp til Ford Motor Company, sjølv om dei i hovudsak benytta Ford komponenter i sin produksjon og dersom det var Basil Green som utførte desse ombyggingene, var dei etter det eg forstår godkjente av Ford for å utfører disse konverteringene.

Kva dei gjorde videre av forsterkninger på rå-karossa, er ikkje godt å seie, antakelivis INGEN. Sør-Africa og Australia har produsert MASSE merkelige Ford greier...

 

Altså; XR8 er eit heilt vanlig 5-dørs Combi rå-kaross, det finnes intet eget delenr. på XR8 kaross eller noko info om denne modellen FORDI dette ikkje var eit produkt av Ford Motor Company... I motsetning til Cosworth som var bygget ut i frå Ford sine "eigene spilleregler"...

Skjønner?? Slik trur er det er da, men bevares eg kan ta feil eg også... :blush:

 

NB! Interesann lesing her kanskje; http://perana.org/sapphire.php

Link to comment
Share on other sites

Tja, kan sjå ut som om eg har fått dette litt feil.. :blush:

 

Sakset og oversatt frå Tysk side;

 

---- Og også en av de XR8 ----

 

Ford Sierra XR8

Ford Sierra XR8 ble også utarbeidet av Ford Motor Company i Sør -Afrika , Porth Elizabeth , Cape provinsen , Sør-Afrika . Den XR8 ble produsert som en spesiell modell kun i 1984 ( ! ) . Den innledende Prisen var 27 500 Rand , som tilsvarte 15 700 pounds av belgiske eller 50.000, - DM !

 

Å konkurrere i konkurransen med Alfa Romeo og BMW på Sør-Afrikas racerbaner , ble det annonsert at mer makt var nødvendig enn før XR6 kunne utvikles . Derfor var det Ford Sierra XR8 versjonen ble lansert . Det var utstyrt med en 302 cu. 5L i. 205 hk V -8 - motor , Holley 4 fat carb og en 5 - trinns Borg - Warner sportsutstyr . Akkurat som XR6 XR8 var den eneste som en 4 - dørs - tilgjengelig modell , men med samme spoiler som XR4i . Videre var XR8 utstyrt med skivebremser på begge aksler , og legert med 15 " Ronal felger . Som en større radiator var nødvendig for å kjøle motoren nok , også en åpen front grill var nødvendig for å videre trekke kjølig luftstrøm .

 

Bortsett fra den høye peak power , var chassis sikkert i stand til å bruke sin makt driver med absolutt respekt for håndtering gjør allragstauglich tilgjengelig .

 

Man kan si : Den Ford Sierra XR8 var på den tiden , det non plus ultra blant alle Ford XR . Uansett tilfelle , var bare 250 eller 255 av disse bilene (som vil avhenge av ulike kilder! ) produsert ( ! ) . Etter etterspørselen var planlagt til å produsere en 250 XR8 , men den kom aldri . På den tiden , da produksjonen var i full sving , ble Sør -Afrika påvirkes samtidig av sanksjoner fra praktisk talt resten av verden . Dette , derimot , var eksporten potensialet i denne eksportsuksess for begrenset , dvs. begrenset!

 

Klippet ut fra her; http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=true&bottom=330&gID=2&fID=0&tID=86425

 

Vel, UANSETT, Ford i Sør-Afrika var noko HEILT for seg sjølv, her er det duka for masse forviring :wacko: . :smartass:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet ble faktisk XR8 bygget av ford for homolegering til asfalt racing, og kun av ford-delelager deler , utenom en spesiell travers foran og grillen. Alt annet er en blanding av Sierra, Scorpio (heter Granada der nede) og Mustang deler (minus litt 'emission-control'-greier) Og har vel omtrent samme effekt og dreiemoment som en Cosworth ca. 210 hester og 320 nm (dog en litt annen effekt- og moment-kurve)

Likhetene mellom Xr8 og Cosworth er altså generelt ganske store, utenom bruken av 5-dørskarosseri.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Og når man leser litt lenger på; http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=true&bottom=330&gID=2&fID=0&tID=86425

kan man finne spessifikasjoner. Det ser ut som om det er gjort forandringer/forsterkninger på kaross. Samt at det er en del sessielt for Ford Sør Afrika. (F S A).

 

Klippet og oversatt;

 

Også her er spesifikasjonene på XR8 :

 

Ford Sierra XR8 Sedan

Bakgrunn

Bygd i Sør -Afrika 1984 av Ford Sør -Afrika ( FSA )

Bygd for å støtte homologert for lokal saloon car racing , ble bare 250 bygget .

 

Spesifikasjoner

Aksel, bakre

Type : Sentralt plassert hypoid differensial montering med uavhengige åpen drivaksler

Ratio : 3.5:1

Kapasitet ( liter ) : 1,5

 

 

Bremser

Beskrivelse : Hydrauliske - dual line - servo assistert

Front type : Ventilerte skiver med selvjusterende skyve skyvelære

Disc diameter ( mm ) : 280,0

Bak type: Skivebremser

Disc diameter ( mm ) : 270,0

 

 

Kløtsj

Type : Cable operert , selvjusterende , med enkelt tørr plate

Diameter ( mm ) : 255

Total friksjons areal ( cm2 ) : 284

Utløserlager : Pre- smurt

 

 

Kjølesystem

Type : Ingen tap system

Kapasitet ( liter ) : 12

Radiator type: Trykksatt væske sirkulasjon

Fan : To elektriske vifter , 11 blader hver , diameter 305 mm

 

 

Drive line

Type : Ett stykke rammestyrt

Propellakselen nummer : 1

Universal ledd ( foran og bak) : Needle roller

 

 

Elektrisk system

Batteri : 440 A/75 RC lite vedlikehold polypropylen

Dynamo : 60 A

Tenning : Nye breakerless , tykk film modulen

 

 

Motor

Type : V8 sylinder OHV

Boring og slag ( mm ) : 101,6 x 76,2

Displacement ( cm3 ) : 4942

Output ( kW ved o / min , SABS ) : 150,0 @ 4800

Dreiemoment ( Nm ved r / min , SABS ) : 330,0 @ 3400

Kompresjonsratioen : 9.0:1

 

 

Fuel system

Fuel pumpe: Mekanisk

Forgasser : Ford / Holley 4 venturi

Choke : Automatisk choke

Fuel filter: Gauze skjermen i pumpe

Air renere : Replaceable tørt papir element

Tank kapasitet ( liter ) : 60,0

 

 

Smøring

Motor : Full press feed til hovedsaken , store enden og kamaksel lager

Veivhuset kapasitet ( liter ) : 7,0

Oljekjøleren : Olje til luft type

 

 

Suspensjon

Front :

 

 

type: Uavhengig McPherson fjærben

Beskrivelse : McPherson spankulere forhjulsoppheng med 15 mm statisk kratt radius , smidd TCA og bakover montert 24 mm stabilisatorstag og parallelle foran våren design

Bak:

 

 

type : Uavhengig semi - etterfølgende armer

beskrivelse: Ramme montert semi etterfølgende arm og IRS med variabel rente spiralfjærer , inkludert bakre stabilisatorstag

Steering

Type : Tannstang

Ratt diameter ( mm ) : 382

Svingradius ( fortauskanter , m ) : 10.00

Ratio : 19.88:1

 

 

Transmission, manuell

Type : Manuell gir-

Synkronisering : 5 gir forover

1.gir 2,95 , 2. 1.94 , 3. 1.34 , 4. 1.00 , 5. 073, reverse 2,76

Kapasitet ( liter ) : 1,9

 

 

Hjul

Type : Legg aluminium

Størrelse : 6.0J x 15

 

 

Dekk

Standard : 195/60 VR 15 Steel belte radial ply

 

 

Målinger

Vekt ( kg ) : totalt 1279 ( 683 foran , bak 596 ) , nyttelast 400, totalvekt 1679

Akselavstand ( mm ) : 2608

Bakre spor ( mm ) : 1468

Front spor ( mm ) : 1452

Høyde ( mm ) : 1406

Lengde ( mm ) : 4425

Bredde ( mm ) : 1725

 

 

Endret komponenter

SAK SOURCE MERKNADER

Grillen Unike FSA Kilde : Trek Plastics

Front kroppen tverrammestykke Unike F.S.A

Foran og bak

suspensjon tverrammestykke - " - Omarbeidet standard komponent

Bakhjulsoppheng armer - " - Omarbeidet standard komponent

Motor - " - Ford US hentet , 302 cid V8 Build kode EX -303 , .

som Mustang minus utslipp , servostyring og aircondition .

unike kamaksel , vannpumpe og forgasser ( Holley 780 cfm )

Radiator Unik F.S.A.

Europeiske leverandøren SERK UK hentet

Radiator support Unik F.S.A.

Kjølevifter To Granada , med air condition, fans

Eksosanlegg - " - Produsert av Bosal , inkludert motor manifolder

Clutch kabel - " - Lav friksjon design , produsert av Repco

Clutch og girkasse Ford US carryover 1984 Mustang . Transmission - Borg Wagner T5G

( Ford varenummer E3ZR -7003 - CA )

Drivaksel Unik F.S.A

Bakaksel

( Differential ) - " - Som brukes i FSA Granada , 3.5:1 ratio , med nye bak

og oppgradert side aksler

Aksel sjakter - " - Granada CV leddene med nye aksler

Stub aksler - ytre - " - For å passe Sierra hubber og Granada CV ledd

Bremser - Front europeisk leverandør AP Racing - Leamington Spa hentet , fire pot caliper type

Bremser - Bak - " - A Teves Tyskland -hentet

Dynamo og regulator Ford US Part No er : Alt E12F - 10300 - CA , Reg E2PF - 10316 - BA

Hjul Unik F.S.A.

European Leverandør Ronal hjul - Tyskland -hentet ,

Ford varenummer 84BC -1007 - AA

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

Guest 88NightRider

men vet om 1 stk ORG xr8 som er i norge, dog uten skilt, men mulighet for skilt ;)

den er tatt inn fra sær afrika, via england der den fikk skilter, og så inn til norge ;)

Er det ikke muligt å få tak i ramme nr. da, slik at man kan henvise til den på BT? :P

http://www.crustworld.co.uk/pdf/xr8.pdf

The XR8 was significantly different underneath too, a tweaked

front cross member, bespoke rear suspension with a modified

differential cradle to accommodate the rear differential and a

much wider transmission tunnel was

cut into the floor plan.

(Men det vet jo ikke BT ;))

Står jo ingen ting om forsterkning i karroser :nerd:

Edited by 88NightRider
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...