Jump to content

Forslag til oppsett på 2wd cosworth motor


admiralen

Recommended Posts

missforsto deg litt tror jeg. trodde du bare skulle ha det for å drive turteller.

Jaja, pytt pytt. Nei, da mister man 50% av poenget med denne løsningen og DA burde man heller kjøpt Tach adapter.

 

Prisen på tach adapteret og coil selectoren er omtrendt den samme så hvorfor ikke velge løsningen som gir mest, størst og best gnist?

 

Javel, så fordeler er bedre en fordelerløst.

I forhold til en gitt pris så er det slik ja.

Ett TILSVARENDE SERIØST fordelerløst system er svindyrt!

For noen år siden ble det faktisk tatt frem ett multicoil CDI tenningssystem, men det ble så sinnsvakt dyrt at "ingen" hadde mulighet til å kjøpe det. Dette ble derfor trukket tilbake fra markedet. I praksis står derfor valget mellom ett veikt fordelerløst eller ett kraftig fordelerbasert tenningsanlegg.

 

I USA er det en svært krevende konkurranse for de aller dyktigste motorbyggerene.

Den ene konkurrenten valgte å bygge på en nyere Chevroletmotor som originalt har 8 stk. coiler. Disse kan man selvsagt oppgradere til ørene står rett og ut det har også mange gjort. Etter massevis av forskjellige tester så ble tenningssystemet bygget om til fordeler, og én stk coil og CD tenningsforsterker og gjett hva - dreiemoment og effekt økte. Det var selvsagt dette som ble brukt under konkurransen så til og med på dette nivået foretrekker man fordeler fremfor fordelerløst.

 

Svaret må derfor bli: Ja, korrekt utført er fordeler bedre enn fordelerløst hvis fordelersystemet får samme oppmerksomhet som fordelerløst, dvs nye deler i god stand. Her er det antageligvis endel som glipper og sammenligner ett originalt og utslitt Cosworth tenningsanlegg med ett helt nytt og ubrukt Zetec basert tenningsanlegg og DET blir både urettferdig og feil.

 

På RS500 tok man ut nærmere 550 hk på helt originalt tenningsanlegg så det å bruke maks effekt som ett argument til fordel for fordelerløst er ikke gjennomtenkt.

 

Eg har ikkje så god greie på hva som var problemet.. Motoren blei bestillt av ein kar her på forumet,

så eg har kjøpt motoren brukt.. måtte bygge den om fra 4*4 til 2wd da men..

 

Det var visst baktrykk som hindra motoren fra å kunne levere ønsket effekt (400hk)

Det er i tillegg omsveisa innsug å modifisert gass spjeld for høyere flow..

eg syns den går noe heilt for jæ&%#$ hvertfall!! slipper på 3dje rett fram(!) så det er ikkje noe leikebil som kan lånes bort til hvem som helst :smartass:

 

Stilig! husker godt den quarnis sierra´n :)

 

Er ikkje meininga å stjele tråden.. men syns det er rart at ein kan få så mye effekt med "standard" motor, når Mr Gulbrandsen måtte mikse både her og der for å få det til :rolleyes:

Der kom poenget jeg har ventet på! Du synes at bilen går GODT. I motsetning til dette moderne "high flow" dillet så gjør Cosworther med old school oppsett ALLTID nøyaktig dette!

Gulbrandsen er voksen og driver med motorsport og noe mer trenger man egentlig ikke å si.

Selv om jeg selvsagt ikke kan garantere noe som helst, så er jeg rimelig sikker å at en RS500 turbo hadde gitt deg endel høyere effekt. Grunnen er at jo mer du stresser kompressoren jo dårligere blir virkningsgraden og da blir den tyngre å drive og dette øker baktrykket.

På de PR som du kjører er E50 utenfor kartet og skikkelig stresset, mens RS500 turboen ligger nesten midt i "smørøyet" på kartet og cruiser.

Det er ikke tilfeldig at Cosworth valgte akkurat den turboen de gjorde til RS500 vet du. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaja, pytt pytt. Nei, da mister man 50% av poenget med denne løsningen og DA burde man heller kjøpt Tach adapter.

 

Prisen på tach adapteret og coil selectoren er omtrendt den samme så hvorfor ikke velge løsningen som gir mest, størst og best gnist?

 

 

I forhold til en gitt pris så er det slik ja.

Ett TILSVARENDE SERIØST fordelerløst system er svindyrt!

For noen år siden ble det faktisk tatt frem ett multicoil CDI tenningssystem, men det ble så sinnsvakt dyrt at "ingen" hadde mulighet til å kjøpe det. Dette ble derfor trukket tilbake fra markedet. I praksis står derfor valget mellom ett veikt fordelerløst eller ett kraftig fordelerbasert tenningsanlegg.

 

I USA er det en svært krevende konkurranse for de aller dyktigste motorbyggerene.

Den ene konkurrenten valgte å bygge på en nyere Chevroletmotor som originalt har 8 stk. coiler. Disse kan man selvsagt oppgradere til ørene står rett og ut det har også mange gjort. Etter massevis av forskjellige tester så ble tenningssystemet bygget om til fordeler, og én stk coil og CD tenningsforsterker og gjett hva - dreiemoment og effekt økte. Det var selvsagt dette som ble brukt under konkurransen så til og med på dette nivået foretrekker man fordeler fremfor fordelerløst.

 

Svaret må derfor bli: Ja, korrekt utført er fordeler bedre enn fordelerløst hvis fordelersystemet får samme oppmerksomhet som fordelerløst, dvs nye deler i god stand. Her er det antageligvis endel som glipper og sammenligner ett originalt og utslitt Cosworth tenningsanlegg med ett helt nytt og ubrukt Zetec basert tenningsanlegg og DET blir både urettferdig og feil.

 

På RS500 tok man ut nærmere 550 hk på helt originalt tenningsanlegg så det å bruke maks effekt som ett argument til fordel for fordelerløst er ikke gjennomtenkt.

 

 

Der kom poenget jeg har ventet på! Du synes at bilen går GODT. I motsetning til dette moderne "high flow" dillet så gjør Cosworther med old school oppsett ALLTID nøyaktig dette!

Gulbrandsen er voksen og driver med motorsport og noe mer trenger man egentlig ikke å si.

Selv om jeg selvsagt ikke kan garantere noe som helst, så er jeg rimelig sikker å at en RS500 turbo hadde gitt deg endel høyere effekt. Grunnen er at jo mer du stresser kompressoren jo dårligere blir virkningsgraden og da blir den tyngre å drive og dette øker baktrykket.

På de PR som du kjører er E50 utenfor kartet og skikkelig stresset, mens RS500 turboen ligger nesten midt i "smørøyet" på kartet og cruiser.

Det er ikke tilfeldig at Cosworth valgte akkurat den turboen de gjorde til RS500 vet du. ;)

 

Jøssj! :D Skulle gjærne hatt ein RS500 turbo :wub: den gjør noe med lyden også B) men dem er jo ikkje lette å finne..

Hva slags dyser burde eg velge hvis eg skulle greie å finne ein RS500 turbo? kan eg bruke dem eg har?

ligger på ca 10,9 AFR på full åpning nå.. Det er vell noe feit blanding? skal ned til Gulbrandsen til sommeren for fin justering uansett.

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Jøssj! :D Skulle gjærne hatt ein RS500 turbo :wub: den gjør noe med lyden også B) men dem er jo ikkje lette å finne..

Hva slags dyser burde eg velge hvis eg skulle greie å finne ein RS500 turbo? kan eg bruke dem eg har?

ligger på ca 10,9 AFR på full åpning nå.. Det er vell noe feit blanding? skal ned til Gulbrandsen til sommeren for fin justering uansett.

Hvis du er fornøyd med bilen slik den er nå, da synes jeg at du skal beholde den slik.

 

En original RS500 turbo er både vanskelig og finne og ganske kostbar.

Hvis du virkelig vil ha en slik så finnes det ett par usannsynlige alternativ til, om ikke rimelig, så iallefall en overkommelig pris, litt avhengig av preferanser. De er ikke identisk, men svært nært.

 

10,9:1 er fett nok og vel så det, så de er tydeligvis store nok til at du fortsatt kan bruke dem, men fuelmengde er ikke alt. Du skal være klar over at slike originaldyser forstøver så fint at de stjeler effekt på "highboost" turbomotorer. Hvis du bytter turbo først og fremst for å passere 400 hk tallet - da bør disse byttes ut med noe mer egnet.

Høyeffekt turbodyser er først og fremst lavohm 403 grådysene, men disse gir ofte problemer på tomgang og rolig kjøring. Dernest er det 400 lyseblå dysene og på en gatebil virker, som vi alle vet, 803 dysene svært godt.

 

Syns den hørtes litt feit ut ja.. høy elleve hadde nok passet en del bedre. kommer litt an på om man vil kjøle litt og pga baktrykk ol, ting man ser under bremsingen.

 

Vil tro det kommer 8stk 803 som forslag fra rs1000 ang dyser :)

Det er nok straffen når man forsøker seg med ett overoptimistisk kompvalg på en Cosworthmotor når man skal forsøke å hente ut 400 ærlig hk på 98 blyfri.

 

Med lavere komp. kunne man kjørt høyere tenning = mindre varme = mer korrekt AFR = høyere effekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Syns den hørtes litt feit ut ja.. høy elleve hadde nok passet en del bedre. kommer litt an på om man vil kjøle litt og pga baktrykk ol, ting man ser under bremsingen.

 

Vil tro det kommer 8stk 803 som forslag fra rs1000 ang dyser :)

 

ja.. ser fram til å få den fin tuna :)

Det er grønne dyser som står på nå, men det er hvist høy ohms dyser fra audi s2.. ligner aldeles på på 803 men..

 

Fant ut av det:

Dette er vanlige "Cosworth grønndyser"

b0280150803.jpg

 

Å dette er slike eg har 8stk av.. ganske lik fløde egentlig:

b0280150984.jpg

Edited by Tommen

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Ja var din jeg tenkte på, siden rs1000 mente det var et komp problem. Men nå sporet denne tråden noe av hehe..

O.K hehe :)

slikt skjer stadig vekk :whistling:

Ser at vanlige wiseco cosworth stempel har 7.8 : 1 så da er det vell det eg har :lol:

Slikt har eg ikkje peiling på..! :shutup:

Edited by Tommen

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

ja.. ser fram til å få den fin tuna :)

Det er grønne dyser som står på nå, men det er hvist høy ohms dyser fra audi s2.. ligner aldeles på på 803 men..

Fant ut av det:

 

984 dysene er ikke S2 dyser, men RS2. RS2 ble levert i 94-95 og har sylindre på 445 ccm.

 

803 dysene stod på Porsche motorer fra 85-89 som hadde sylindervolum på 625 ccm.

 

Det var mye vanskeligere å klare eksoskravene i 95 enn i 85 og spesielt når sylindervolumet er såpass mye mindre som i dette tilfelle. Dette bekrefter mistanken om at 984 dysene antagelig forstøver noe finere en 803 dysene selv om de er ganske like å se til på utsiden.

 

Ja var din jeg tenkte på, siden rs1000 mente det var et komp problem. Men nå sporet denne tråden noe av hehe..

Neida. Vil anta at trådstarter har nytte av å vite at man ikke får ut 400 hk hos Gulbrandsen med 7,8:1 i komp.

Vil tippe at med lavere komp. stempler hadde det meste ordnet seg, inkl. 400 hk, selv med 0,63 turbinhus.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Tommen, mener komp ligger litt i underkant av orginalt, ellers var det på 2bar @ 5000 at den bremset 400 hk, etter dette ble ladetrykket senket sånn at den den holdt 400 hk til turtall sperre @ 7500. På maks turtall var det da ca 1,5 bar. Dette ble gjort for å en "drift sikker" motor, den gjorde over 250 opp Drøbaks tunellen :D Det som kanskje ikke harmonerer helt 100, er eksos kam og turbo valg.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på det? Er ikke akkurat kraftige saker det der...

 

Ikke kraftige saker?Har du prøvd det?Har montert det på en kompis sin bil og det fungerer MEGET bra,mye bedre en det orginale.Det kosta 3500kr på døra og det blei kjøpt på ebay hvis noen lurer :smartass:

Er verdt hver eneste krone og er visst en av de beste innvesteringene han har gjort på sin bil.

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Hallo Tommen, mener komp ligger litt i underkant av orginalt, ellers var det på 2bar @ 5000 at den bremset 400 hk, etter dette ble ladetrykket senket sånn at den den holdt 400 hk til turtall sperre @ 7500. På maks turtall var det da ca 1,5 bar. Dette ble gjort for å en "drift sikker" motor, den gjorde over 250 opp Drøbaks tunellen :D Det som kanskje ikke harmonerer helt 100, er eksos kam og turbo valg.

Takker :) eg ringte til Gulbrandsen men han hadde ikkje noe papirer på den, så han husket ikkje så mye teknisk.. annet enn at han hadde brukt mye tid for å oppnå ønsket effekt..

 

Eg har AEM boost controller, å eg må innrømme at eg har 2bar helt opp :whistling:

Har foressten MSD380kit på vingebilen å den føles som ein moped i forhold!

men det er greit den skal ikkje herjes med uansett :nerd:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Takker :) eg ringte til Gulbrandsen men han hadde ikkje noe papirer på den, så han husket ikkje så mye teknisk.. annet enn at han hadde brukt mye tid for å oppnå ønsket effekt..

 

Eg har AEM boost controller, å eg må innrømme at eg har 2bar helt opp :whistling:

Har foressten MSD380kit på vingebilen å den føles som ein moped i forhold!

men det er greit den skal ikkje herjes med uansett :nerd:

 

"2bar helt opp" Sikkert derfor den får så feit blanding :smartass:

Link to comment
Share on other sites

"2bar helt opp" Sikkert derfor den får så feit blanding :smartass:

 

Hehe.. skulle vell heller vært omvendt.. men eg er glad den får maten den trenger + litt te!

har ikkje lyst på hull i dem fine stempla :wub:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. skulle vell heller vært omvendt.. men eg er glad den får maten den trenger + litt te!

har ikkje lyst på hull i dem fine stempla :wub:

Når kompen er så høy at det må mappes ladetrykkreduksjon fra 2,0 til 1,5 BAR da er det en elendig løsning å lade hardere enn dette. Den som har mappet har da mappet inn "ras-sperre" og trekker av tenning og øser på med bensin. Selv om motoren ikke raser så lider den fordi det blir for varmt og de store mengdene bensinen vasker bort all oljen fra sylinderveggene. Du har derfor egentlig kun 2 alternativ her.

1. Bruke GEMS ladetrykkstyring og den ladetrykkurven som er mappet inn og kjøre med ca. 400 hk.

2. 400 hk ved 1,5 BAR ladetrykk gjør at effektpotensialet i ladeluften øker til ca. 465 hk ved 2,0 bar ladetrykk forutsatt korrekt tenning og AFR. => Senke komp., lade 2,0 bar og utnytte det som i dag kun går over til varme, sløses bort og piner motoren.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kraftige saker?Har du prøvd det?Har montert det på en kompis sin bil og det fungerer MEGET bra,mye bedre en det orginale.Det kosta 3500kr på døra og det blei kjøpt på ebay hvis noen lurer :smartass:

Er verdt hver eneste krone og er visst en av de beste innvesteringene han har gjort på sin bil.

På vanlige inductive tenningsanlegg er det kun selve coilen som bestemmer hvor kraftig gnisten blir og i dette tilfelle er det ikke noe mer enn dette: http://www.summitracing.com/parts/ACC-140018/

 

Ca. kr 300,- i coil, så nye Gr.A pluggledninger og resten av pengene går med til å tilpasse dette til motorstyresystemet og til fortjeneste.

 

"verdt hver eneste krone" nja.

 

Det er relativt trygt å anta at Magnecor pluggledninger og denne coilen hadde gitt større forbedring - til lavere pris. Sjekk beskrivelsen. http://www.summitracing.com/parts/ACC-140025/

Her et annet alternativ hvor også pengene går til det rette:

http://www.summitracing.com/parts/ACC-75608/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når kompen er så høy at det må mappes ladetrykkreduksjon fra 2,0 til 1,5 BAR da er det en elendig løsning å lade hardere enn dette. Den som har mappet har da mappet inn "ras-sperre" og trekker av tenning og øser på med bensin. Selv om motoren ikke raser så lider den fordi det blir for varmt og de store mengdene bensinen vasker bort all oljen fra sylinderveggene. Du har derfor egentlig kun 2 alternativ her.

1. Bruke GEMS ladetrykkstyring og den ladetrykkurven som er mappet inn og kjøre med ca. 400 hk.

2. 400 hk ved 1,5 BAR ladetrykk gjør at effektpotensialet i ladeluften øker til ca. 465 hk ved 2,0 bar ladetrykk forutsatt korrekt tenning og AFR. => Senke komp., lade 2,0 bar og utnytte det som i dag kun går over til varme, sløses bort og piner motoren.

 

Som nevnt tidligere så er det ekstremt sjeldent eg piner motoren.. eg trenger ikkje bruke bånn gass! eg er ikkje brutal å fæl..

har bare testa at den får bensin nok i tilfelle..! på rudskogen så har eg stort sett bare luska rundt på halv gass! eg ser ikkje vitsen med å holde bånn gass på turtall sperra når eg ikkje har meir rattutslag å gå på uansett :lol:

 

Jon jamtvedt har vell også vært innblanda i det motorbygget her.. å det var han som sa at den tålte 2bar uten noe problem,

Ladetrykket var bare stilt ned for at eier ikkje ville stresse motoren mer enn nødvendig fikk eg beskjed om. hehe,

ikkje lett detta her :)

 

Eg skal som sagt til Gulbradsen til sommeren så får vi se :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

På vanlige inductive tenningsanlegg er det kun selve coilen som bestemmer hvor kraftig gnisten blir og i dette tilfelle er det ikke noe mer enn dette: http://www.summitracing.com/parts/ACC-140018/

 

Ca. kr 300,- i coil, så nye Gr.A pluggledninger og resten av pengene går med til å tilpasse dette til motorstyresystemet og til fortjeneste.

 

"verdt hver eneste krone" nja.

 

Det er relativt trygt å anta at Magnecor pluggledninger og denne coilen hadde gitt større forbedring - til lavere pris. Sjekk beskrivelsen. http://www.summitracing.com/parts/ACC-140025/

Her et annet alternativ hvor også pengene går til det rette:

http://www.summitracing.com/parts/ACC-75608/

 

Jepp forstår det, men selger du fordeler med pluggkabler for 1000 kr så er vi nede i 2500kr og ny Gr.A coil+kabler er ca 1500kr så 1000kr for et fordelerløst og problemfritt anlegg er vel ganske ok det :)

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Hadde brukt de delene du har i listen din der på første side. t34, 4x4 manifoild. Kjøpt noen grønndyser.

Når du blir lei det så kan du jo oppgradere igjen. rs500 kjøler hadde nokk hjulpet en del og.

 

Denne gikk helt greit og ingen store problemer med grønndyse oppsett. Kjørte ifra mye rart og ingen havari. Tok ett par mt75 kasser men du har jo 2wd så ingen problem.

popup_Cosworth_4wd_Jan_E_J.JPG

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt.

I tillegg til Magnecor pluggledninger så kjøper du 2 stk Magnecor coil ledninger.

Til orientering er det forskjell på 2wd og 4x4 pluggledninger og fordelerlokk så pass på at du kjøper rett.

 

 

Da er Magnecor pluggledninger, 2x Magnecor coilledninger, coilselektor og tenningsforsterkeren ink. coil bestilt fra Burtonpower og Summit Racing. Blir spennende å se om jeg får dette til å fungere.

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Jepp forstår det, men selger du fordeler med pluggkabler for 1000 kr så er vi nede i 2500kr og ny Gr.A coil+kabler er ca 1500kr så 1000kr for et fordelerløst og problemfritt anlegg er vel ganske ok det :)

Cosworthsprutet er sekvensielt og trenger en fasesensor for å fungere. Denne ligger i fordeleren så hvordan løses dette problemet?

Hvis ikke denne var nødvendig kunne jo bare gjort som du foreslår og så satt på en OHC fordeler og kjøpt Magnecor pluggledninger og en Accel coil for pengene, ikke sant?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Cosworthsprutet er sekvensielt og trenger en fasesensor for å fungere. Denne ligger i fordeleren så hvordan løses dette problemet?

Hvis ikke denne var nødvendig kunne jo bare gjort som du foreslår og så satt på en OHC fordeler og kjøpt Magnecor pluggledninger og en Accel coil for pengene, ikke sant?

 

Får kam-montert fasesensor til cosworth så den er grei ;) men du trenger noe til å drive oljepumpa

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...