Jump to content

Boltekvalitet på bakhjulslager Mondeo Mk3


Gess

Recommended Posts

Jeg byttet bakhjulslager på Mondeoen i dag. Utaknemlig jobb da Ford har utstyrt bilen med Torx bolter der bak. Sekskantstjernen var liksom ikke helt seg selv på alle boltene, så det ble litt interessant. Brukte slagtrekker med torx-bit og da kom de fleste. Måtte bruke sveisetang og rustløser og moe opp den fjerde, men den kom da tilslutt. Tre av boltene kunne brukes omigjen, såvidt, men den fjerde ble erstattet med en passe lang M10 bolt i A4 kvalitet(sikkert fra Biltema). Vil dette holde eller har jeg svakket koblingen ved å beytte en annen type bolt. Ville egentlig tippe at de originale boltene var i en rimelig hard kvalitet, godt over 8.8 iallefall. Nå er ikke jeg metallurg eller noe, men de originale virket iallefall hakket bedre enn 8.8. A4 skal jo også være hard ,men kanskje for sprøtt eller? Noen innspill. Selger Ford nye bolter kanskje? Det fulgtre ikke med lageret nemlig. Lageret er forøvrig fra Orbis, levert av Eurocarparts.com i England. Kom på rundt 700 i motsetning til 2150 på Meca :-)

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det har stått noe på de hodene en gang, men det er forlengst rustet bort :-)

Villeogså tippet 10.9 kvalitet sånn utifra type bolt og hvor hard de føltes... vanskelig å forklare. Men jeg får satse på at A4 bolten holder frem til jeg eventuellt skaffer nye bolter.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Ford selger nye bolter ja, og som regel billigere en konkurentene....

 

Kjøp sorte skruer, gjerne Unbraco, disse er 12.2 eller 12.8 omtrent hvis jeg ikke husker feil...

 

Noen prise på deler Ford - andre steder...

 

TPS føler

 

Ford 803,-

Meca 503,-

Mekonomern 1203,-

 

 

Framfjær 01' Mondeo 1.8

 

Ford 750,-

Meca 909,-

Mekonomen 966,-

 

For å si det sånn, jeg handler iallefall ikke på Mekonomen mere....tongue.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...