Jump to content

justere ventiler 2,8Mfi


rabbit1987

Recommended Posts

må justere ventilene(vippearmene) og lurer på hvor mye avstand det skal være på innsug/eksos på kald motor?

er det 0.20 på innsug og 0,25 på eksos eller er jeg heeelt på bærtur nå hehe :rolleyes:

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

må justere ventilene(vippearmene) og lurer på hvor mye avstand det skal være på innsug/eksos på kald motor?

er det 0.20 på innsug og 0,25 på eksos eller er jeg heeelt på bærtur nå hehe :rolleyes:

0,35 på innsug og 0,40 på eksos.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette ER på kald motor sant?

Ja. Prøver å være nøyaktig og det var det du spurte om. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Prøver å være nøyaktig og det var det du spurte om. :)

det liker vi! ^_^ får krysse fingrene for mindre tikking nå da :D

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

mindre tikking ja... Da kan du vel stramme til en tiendel i tillegg på begge to skal det være no håp.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det skal være 0,35in og 0,40ex.

Da vil den tikke litt. Hvis du drar på litt ekstra på en gammel og slarkete motor så går det som regel bra. Du skal være forsiktig med å skru mutterene oppå vippearmene oppover. Da ødelegger du nemlig låsefunksjonen i dem.

Sjekk over akslingene til vippetøyet da disse ofte er slitt, og forårsaker som regel tikkingen.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bruker 0.20 in og 0.25 ex på varm motor.org motor med org kam. det slites så fort uansett.et drag på 7000rpm.så er det mere klaring allerede.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

har stilt dem no, og dobbelsjekket, men nå fjusker den akkurat som om man drar av en tennplugghette, den får gnist på alle sylindre, kan det skylden dårlig gnist? den er ganske gamle plugger på den samt pluggledninger, men rart det skulle skje rett etter ventiljusteringen :mellow:

 

EDIT;

virker som den feiltenner også, til info så er toppakkning byttet for ikke så altforlenge siden,,, og bilen er blitt Prøvd (kjørt godt på veien), men har fungert helt fint i ettertid, så jeg vet forsåvidt at jeg ikke har røke toppakkningen, trenger litt råd her V6 gutta :D

Edited by rabbit1987

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

har stilt dem no, og dobbelsjekket, men nå fjusker den akkurat som om man drar av en tennplugghette, den får gnist på alle sylindre, kan det skylden dårlig gnist? den er ganske gamle plugger på den samt pluggledninger, men rart det skulle skje rett etter ventiljusteringen :mellow:

 

EDIT;

virker som den feiltenner også, til info så er toppakkning byttet for ikke så altforlenge siden,,, og bilen er blitt Prøvd (kjørt godt på veien), men har fungert helt fint i ettertid, så jeg vet forsåvidt at jeg ikke har røke toppakkningen, trenger litt råd her V6 gutta :D

Begynte du på sylinder 1 når rotoren pekte mot den terminalen i fordelerlokket som den tilhørende pluggledningen går til, justerte begge ventiler, vridde veiven 120 grader og tok neste sylinder osv?

 

Bruker 0.20 in og 0.25 ex på varm motor.org motor med org kam. det slites så fort uansett.et drag på 7000rpm.så er det mere klaring allerede.

Korrekt motorolje er veldig viktig på disse motorene. Her slurves det nok flittig da dagens helt vanlig motoroljer ikke er tilpasset disse gamle motorenes spesiell behov.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Begynte du på sylinder 1 når rotoren pekte mot den terminalen i fordelerlokket som den tilhørende pluggledningen går til, justerte begge ventiler, vridde veiven 120 grader og tok neste sylinder osv

 

 

 

Korrekt motorolje er veldig viktig på disse motorene. Her slurves det nok flittig da dagens helt vanlig motoroljer ikke er tilpasset disse gamle motorenes spesiell behov.

 

til det første, så nei ikke akkurat, jeg vridde motoren til ene settet av ventilene sto på topp, også justerte dem, deretter vridde jeg til ett annet sett sto på topp, og justerte der, osv slurvete måte, tror du det er en sylinder som ikke får ortlig komp pga ventil som ikke tetter helt kanskje? er samme syndrom som om man drar av en plugg ledning eller 2, motorn vibrerer mye, den hakker oppover på turtall, smeller litt i eksosen når jeg slipper opp gassen, og trekker dårligere enn før. 120grader. vil det si til neste sylinder i tennings rekkefølgen? skal vel følge fordeleren rundt? siden det smeller i eksos så er det vel godt mulig en eksos ventil eller to ikke tetter skikkelig.

 

ang olje så kjører jeg mineralolja til mobil 1 10-40 den var nylig byttet, den er forsatt ren og ikke blitt brukt noe av, det er ikke noen gjennomslag i motoren heller

 

hvor mye ville du justert dem til på kald motor? for å bli kvitt en del tikking 0.25 og 0.30?

EDIT: jeg har justert på nytt etter boka :) men den oppfører seg forsatt slemt ! her er film av hvordan den går, kan dette være på grunn av dårlige plugger,plugglendinger eller coil?

http://s510.photobucket.com/albums/s348/toresol/?action=view&current=HPIM1259.mp4

 

http://s510.photobucket.com/albums/s348/toresol/?action=view&current=HPIM1260.mp4

Edited by rabbit1987

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

til det første, så nei ikke akkurat, jeg vridde motoren til ene settet av ventilene sto på topp, også justerte dem, deretter vridde jeg til ett annet sett sto på topp, og justerte der, osv slurvete måte, tror du det er en sylinder som ikke får ortlig komp pga ventil som ikke tetter helt kanskje? er samme syndrom som om man drar av en plugg ledning eller 2, motorn vibrerer mye, den hakker oppover på turtall, smeller litt i eksosen når jeg slipper opp gassen, og trekker dårligere enn før. 120grader. vil det si til neste sylinder i tennings rekkefølgen? skal vel følge fordeleren rundt? siden det smeller i eksos så er det vel godt mulig en eksos ventil eller to ikke tetter skikkelig.

 

ang olje så kjører jeg mineralolja til mobil 1 10-40 den var nylig byttet, den er forsatt ren og ikke blitt brukt noe av, det er ikke noen gjennomslag i motoren heller

 

hvor mye ville du justert dem til på kald motor? for å bli kvitt en del tikking 0.25 og 0.30?

EDIT: jeg har justert på nytt etter boka :) men den oppfører seg forsatt slemt ! her er film av hvordan den går, kan dette være på grunn av dårlige plugger,plugglendinger eller coil?

http://s510.photobucket.com/albums/s348/toresol/?action=view&current=HPIM1259.mp4

 

http://s510.photobucket.com/albums/s348/toresol/?action=view&current=HPIM1260.mp4

Tenkte meg det.

Foreslår at du tar av begge toppdekslene, løsner fordelerlokket og følger pluggledningen fra den terminalen i fordelerlokket som rotoren peker på bort til aktuelle sylinder, justere denne og vrir deg videre til neste. Det er en fordel om du tusjmrk på fordeleren hvor de forskjellige terminalene treffer.

 

Ventilklaringen må være korrekt. Hvis det likevel tikker, da er vippetøyet utslitt og det er det annet å gjøre med enn bytte ut.Man kan ikke ordne feilen ved å justere symtomet alt for trangt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg det.

Foreslår at du tar av begge toppdekslene, løsner fordelerlokket og følger pluggledningen fra den terminalen i fordelerlokket som rotoren peker på bort til aktuelle sylinder, justere denne og vrir deg videre til neste. Det er en fordel om du tusjmrk på fordeleren hvor de forskjellige terminalene treffer.

 

 

dette har jeg allerede gjort, men den tuller seg forsatt. kan det være slitte tenningsdeler?

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Følgende kan foreslås.

1. Vent til motoren er helt kald, start opp og hold den på ca. 2500 o/min i ca. 1 minutt og steng motoren.

2. skru ut alle pluggene og legg merke til temperatur, farge og om de er våte eller tørre.

3. Ta komp.test, spesielt på mistenkelige sylindre.

4. Ta av toppdekslene, og mål, én etter én, hvor langt ned ventilene trykkes.

Noter dette ned slik at du etterpå, i ro og fred, kan sammenligne ventilløftet på alle 12 ventilene.

5. Ta av plenum og ta ut alle dysene og legg de i hver sin flaske.

6. Få bensinpumpen til å gå, ta av gummibelgen på MFI luftmengdemåleren, løft opp platen og legg merke til hvordan alle 6 dysene spyler.

"Friske" dyser forstøver fint med form som en kon. Utslitte dyser spyler i én stråle. Slike MÅ skiftes.

 

dette har jeg allerede gjort, men den tuller seg forsatt. kan det være slitte tenningsdeler?

Da har du i tilfelle én kald og kliss våt plugg en plass. Den er lett å finne.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

må bare legge til at jeg merket det var litt vandring på løftearmene, så mulig jeg må bytte rocker shaftene? en på ett engelsk forum sa at ofte så pga det var slark i vippearmene så måtte dev være større klaring for at motorn skulle gå reint, men den ville uannsett tikke frem til disse delene ble byttet ut, detter jo sant for min gikk reint frem til at jeg strammet opp litt for å bli kvitt tikkingen, slik som du tidligere sa, skulle være rart om plutselig tenningen skulle tulle seg, vet du hvor og ca pris for å kjøpe nytt løfte sett? såg dem hadde selve rocker shafte`ne til 30pound stk på burton, men er vel kanskje bare lagre som er slitte? jeg har lite kunskap om hvordan disse er satt sammen

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

tenkte du på den "vipparmsbrygga" eller kjøpe alt sammen nytt?

Nei det er ikke nødvendig.

Tenkte på en overhaling hvor det blir mye bedre enn nytt, hvor TG setter foringer i vippearmene og sliper akslingen til perfekt overflate og korrekt klaring. (Slik det burde vært gjort fra Ford dersom de ikke hadde vært så ****** gniten med disse V6 motorene.)

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

ikke dumt, har sendt dem mail for å få en pris på dette, men har enda ikke fått noe svar, har og prøvd å stille ventilene til orginalt igjen 0.35 og 0.40 da gikk den bedre, men ikke helt som den skal, skal jeg justere ørlite mer ut da? med tanke på slitasjen? er jo sikkert det at et er litt slark i vippetøyet som gjør at den fjusker litt forsatt :mellow:

 

EDIT: jeg stilte dem littegranne mer ut. så no går motoren mye jevnere, men den rister forsatt litt på lavt turtal rundt 2000rpm. kan ikke kjøre med det slik, merker godt ristingen når jeg kjører og gir gass. så dem lukker og opner ikke helt riktig enda,

 

fant nye "rocker shafts" på burton, men ikke selve vippearmene, er det selve akslingen som blir slitt vanlighvis? eller vippene, :mellow: vil ha vekk den slarken som er der uten at det skal koste skjorta.

 

har ikke fått noe svar ifra TG motor enda.

Edited by rabbit1987

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

ikke dumt, har sendt dem mail for å få en pris på dette, men har enda ikke fått noe svar, har og prøvd å stille ventilene til orginalt igjen 0.35 og 0.40 da gikk den bedre, men ikke helt som den skal, skal jeg justere ørlite mer ut da? med tanke på slitasjen? er jo sikkert det at et er litt slark i vippetøyet som gjør at den fjusker litt forsatt :mellow:

 

EDIT: jeg stilte dem littegranne mer ut. så no går motoren mye jevnere, men den rister forsatt litt på lavt turtal rundt 2000rpm. kan ikke kjøre med det slik, merker godt ristingen når jeg kjører og gir gass. så dem lukker og opner ikke helt riktig enda,

 

fant nye "rocker shafts" på burton, men ikke selve vippearmene, er det selve akslingen som blir slitt vanlighvis? eller vippene, :mellow: vil ha vekk den slarken som er der uten at det skal koste skjorta.

 

har ikke fått noe svar ifra TG motor enda.

Hovedproblemet i dag er at all vanlig motorolje har helt feil egenskaper til disse gamle "Classic" motorene. Resultatet er at HELE ventilsystemet blir slitt og bør byttes. Støtstengene blir utslitt der hvor de treffer kulen fra stilleskruene.

Stilleskruene slites på kulen.

Vippearmene slites hvor de treffer ventilen og inne i borringen samt at de som oftest også er skjært der inne. Hvis du skrur av vippetøyet, snur det opp ned og trekker vippearmene sideveis og ser på akslingen så ser du hva jeg mener.

 

En bekjent kjøpte alt nytt og motoren gikk så sjokkerende og ufattelig stille og fint at folk ikke kunne tro at det stod en gammel Ford V6 under panseret. ;)

 

Se om du kan få tak i vippetøy fra en 2,4 eller 2,9 motor gjerne en lite kjørt automatmotor. Disse går med katalysator og er derfor designet for å kunne overleve på moderne motorolje. Jeg vil derfor ANTA at " The valvetrain" er oppgradert over de eldre systemene som ble designet for å gå med GOD gammel motorolje som BLE byttet ved korrekte serviceintervall, nøyaktig slik det BØR gjøres.

Den originale motorkarateristikken er også slik at disse to motorene vanligvis bare kjøres rolig av voksne sjåfører.

Edited by RS1000
MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

så jeg kommer ikke noe lengre med nye akslinger da? :mellow: var ikke så dyrt for to nye, og tror det er slarken i disse som gjør at jeg ikke får justert den ortlig. :glare: er umulig å finne tilbake til inntilingene dem hadde før jeg stilte på dem, pga jeg ikke husket å skrive ned målene.. :angry: hvilke biler finner jeg 2,4 og 2,9? model og år ?

 

tror jeg skal se på akslingene og se om dem er slitt mye for da kjøper jeg nye slike iallefall, er jo mest den slitasjen som gjør at det ikke er mulig å få stilt det nøyaktig. det og borringen i vippearmene, tenker det er værdt ett forsøk jeg da :P

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

så jeg kommer ikke noe lengre med nye akslinger da? :mellow: var ikke så dyrt for to nye, og tror det er slarken i disse som gjør at jeg ikke får justert den ortlig. :glare: er umulig å finne tilbake til inntilingene dem hadde før jeg stilte på dem, pga jeg ikke husket å skrive ned målene.. :angry: hvilke biler finner jeg 2,4 og 2,9? model og år ?

Jo, nye akslinger er en svært god start.

Det du kan gjøre som en midlertig løsning er å ta av vippetøyet, demontere det og pusse lett over vippearmene innvendig med fint smergelpapir fuktet med smørning. Du pusser også lett over akslingen. Når du monterer vippetøyet så snur du avslingen opp/ned slik at den skadete overfalten kommer på oppsiden hvor det er 0 belastning.

Hovedsaklig Scorpio.

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Jo, nye akslinger er en svært god start.

Det du kan gjøre som en midlertig løsning er å ta av vippetøyet, demontere det og pusse lett over vippearmene innvendig med fint smergelpapir fuktet med smørning. Du pusser også lett over akslingen. Når du monterer vippetøyet så snur du avslingen opp/ned slik at den skadete overfalten kommer på oppsiden hvor det er 0 belastning.

Hovedsaklig Scorpio.

smart :D jeg vil bare ha motoren til å gå jevnere i første omgang. slik at jeg får testet den osv i sammenheng med reprasjoner

før eu kontroll ect, men da prøver jeg å snu akslingene, vet du hvilket moment skal løftesettet skrues fast med? :mellow:

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...