Jump to content

turbo vs kompressor


rabbit1987

Recommended Posts

hei! jeg har lyst på litt mer futt i xrèn er en 2,8 MFI så driver å tenker på dette med turbo eller kompressor, jeg heller mest mot kompressor igrunn men lurer på hva dere mener om det. det blir jo omtrent det samma som turbo å bygge opp eller? MFI skal jo levere nok bensin til at jeg får noe mer effekt utav det. er det så enkelt som å bare "hive" på en kompressor/turbo (med tilbehør da selvsakt) og senke kompresjonen. så er det tut og kjør?

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

hei! jeg har lyst på litt mer futt i xrèn er en 2,8 MFI så driver å tenker på dette med turbo eller kompressor, jeg heller mest mot kompressor igrunn men lurer på hva dere mener om det. det blir jo omtrent det samma som turbo å bygge opp eller? MFI skal jo levere nok bensin til at jeg får noe mer effekt utav det. er det så enkelt som å bare "hive" på en kompressor/turbo (med tilbehør da selvsagt) og senke kompresjonen. så er det tut og kjør?

Hvilken type kompressor er det snakk om?

I utgangspunktet er det så enkelt med MFI som har kapasitet til ca. 240 hk, ja.

Med nye og større spesialdyser kan man paralellkoble 2 stk MFI sprut, noe som nærmest dobler kapasiteten.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken type kompressor er det snakk om?

I utgangspunktet er det så enkelt med MFI som har kapasitet til ca. 240 hk, ja.

Med nye og større spesialdyser kan man paralellkoble 2 stk MFI sprut, noe som nærmest dobler kapasiteten.

tenker igrunn kompressor sjenerelt. har ikke så mye peil på kompressor egentlig, veit bare at det er som en turbo bare drivkraften er reim og ikke eksos hehe :unsure:

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

fikk lest litt no ja :) takk.. men jeg har en T3 fra en sierra coss liggende, hadde det blitt ett snev mer effekt om jeg hadde såtte på den ene? mangler bare eksos manifoil så har jeg resten :unsure:

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

fikk lest litt no ja :) takk.. men jeg har en T3 fra en sierra coss liggende, hadde det blitt ett snev mer effekt om jeg hadde såtte på den ene? mangler bare eksos manifoil så har jeg resten :unsure:

hvis du ser på eksoshuset så er du at det står A/R 0.48 er plass noe som er passelig på 1,6 - maks 2,3 L motorer.

Du MÅ ha ett større A/R 0.63 eksoshus, men det + at du må senke kompresjonsforholdet, er egentlig alt som skal til for å få MYYE mer guff og derfor kjøreglede.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det du sier er, at jeg må skaffe større eksoshus og event dreie av stemplene om det går da? :unsure: også blir det god sos??

uten å måtte gjøre så mye større endringer inni motoren, tenker ikke på sånn 350 hester no,, underkant av 200 tenker jeg

 

men trenger jeg større eksos hus om jeg bare har en turbo på ene siden.. det blir jo bare mata av 3 sylindere da :S

 

som igjen tilsvarere omtrent en 1,5 haha

Edited by rabbit1987

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

det du sier er, at jeg må skaffe større eksoshus og event dreie av stemplene om det går da? :unsure: også blir det god sos??

uten å måtte gjøre så mye større endringer inni motoren, tenker ikke på sånn 350 hester no,, underkant av 200 tenker jeg

 

men trenger jeg større eksos hus om jeg bare har en turbo på ene siden.. det blir jo bare mata av 3 sylindere da :S

 

som igjen tilsvarere omtrent en 1,5 haha

En T3 turbo med A/R 0.63 turbinhus og som drives av eksosen fra alle 6 sylindrene vil fungere skikkelig GODT!

Slik jeg ser det er den beste løsning å montere noen 2,9 stempler og råder. De er 100% bolt on og de gir gunstig komp. for enkle lavbudsjett motorer.

 

Hvis du vil drive turboen med eksosen fra kun 1/2 parten av sylindrene, så er det faktisk mulig og da kan du forsøke med A/R 0.48 huset. Noen god løsning er det ikke, men det kan gå.

 

Vit at Escort RST med T3 turbo og 1,6 L motor kjørte så lite turbinhus som A/R 0.36.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det du sier er, at jeg må skaffe større eksoshus og event dreie av stemplene om det går da? :unsure: også blir det god sos??

uten å måtte gjøre så mye større endringer inni motoren, tenker ikke på sånn 350 hester no,, underkant av 200 tenker jeg

 

men trenger jeg større eksos hus om jeg bare har en turbo på ene siden.. det blir jo bare mata av 3 sylindere da :S

 

som igjen tilsvarere omtrent en 1,5 haha

 

Det er ikke noe problem med bare en turbo, om du lager et rør som kommer fra andre siden av motorn og inn på grenrøret som forer turboen. De gamle Turbotechnics kitene til capri hadde dette systemet. (de selger forøvrig komplett kit enda/igjen http://www.turbotechnics.com/news/capri.htm ) Disse gir omtrent 200 hester på en ellers urørt motor, med noen små mods på innsprøytningen.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem med bare en turbo, om du lager et rør som kommer fra andre siden av motorn og inn på grenrøret som forer turboen. De gamle Turbotechnics kitene til capri hadde dette systemet. (de selger forøvrig komplett kit enda/igjen http://www.turbotechnics.com/news/capri.htm ) Disse gir omtrent 200 hester på en ellers urørt motor, med noen små mods på innsprøytningen.

Det stemmer og dette kittet løser alle utfordringer på en førsteklasses måte. Det man skal huske er at disse kittene ble tatt frem, av og for de ultraseriøse og på en tid da mange mente at 200 hk var mer enn nok. På 1750 o/min oppnår man 0,25 BAR ladetrykk. Kundegruppen at nok endret seg noe slik at effektønsket er nok noe oppjustert.

Den gode nyheten er da at man lett tar ut MYYE mer effekt hvis man velger seg ett slikt kit og trimmer videre.

1. Komprsjonsforholdet må reduseres. Helst med KS stempler, men 2,9 stempler vil også fungere GODT.

2. Den originale T3 turboen kan med fordel byttes til en GT3071R, T4/T3 hybrid eller lignende. En 2,8 trenger ikke 25% mer styrke på 1750 o/min.

3. Ett bra tilleggssprut.

4. Man må montere en Cosworth clutch som forøvrig er 100% bolt on.

5. MT-75 gearkasse til en 2,9 motor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer og dette kittet løser alle utfordringer på en førsteklasses måte. Det man skal huske er at disse kittene ble tatt frem, av og for de ultraseriøse og på en tid da mange mente at 200 hk var mer enn nok. På 1750 o/min oppnår man 0,25 BAR ladetrykk. Kundegruppen at nok endret seg noe slik at effektønsket er nok noe oppjustert.

Den gode nyheten er da at man lett tar ut MYYE mer effekt hvis man velger seg ett slikt kit og trimmer videre.

1. Komprsjonsforholdet må reduseres. Helst med KS stempler, men 2,9 stempler vil også fungere GODT.

2. Den originale T3 turboen kan med fordel byttes til en GT3071R, T4/T3 hybrid eller lignende. En 2,8 trenger ikke 25% mer styrke på 1750 o/min.

3. Ett bra tilleggssprut.

4. Man må montere en Cosworth clutch som forøvrig er 100% bolt on.

5. MT-75 gearkasse til en 2,9 motor.

 

1. Jepp, og 2,9 Cosworth stemplene er en enda bedre billigløsning, men gir litt høyere kompresjon ,kan godt dreies av litt.

2. Sant nok, bånndraget allerede originalt er nok i massevis.

5. Definitivt, min gamle xr4i var på 3. t9 girkassa si, uten noe trim (hadde dog gått 440.000)

 

-6. Turtallsperre , bedre kjøling og smøring er bestandig en fordel på gamle v6'ere.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis vi gir kompressoren fordelen av en 3,0 L 6 syl. motor vil da dette være nok til å banke en 2,0 L motor med TURBO? B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...