Jump to content

Lavtrykk IS-turbo?


Zykotec

Recommended Posts

OK, jeg veit at de aller aller fleste her som bygger turbo er mest interressert i å bygge 1000 hesters Gatebil-treff børnebiler, som spiser girkasser til frokost og bakaksler til lunsj, men er det noen som har bygget en lavtrykksturbo-IS noen gang, eller vet om hvor mye effekt man kan hente ut av en mer eller mindre standard motor før man trenger å bytte dyser og bygge datasprut etc.

La oss f.eks tenke oss en situasjon der noen hypotetisk er for late til å bytte ut IS motoren med en 2,9 og klarer seg med 230 nm og 150 hester til daglig bruk, og gjerne uten bensinforbruket til en 2,9? (1985 Saab 9000 turboen til en kompis brukte omtrent like lite som gamle IS'en min, til tross for 185 hester og 250 kilo ekstra...) Tenkte meg et oppsett litt som en gammel Saab 900 med intercooler og lite lagging. Er dette mulig uten store inngrep?

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Skal desverre litt mer til for å hente 150 av en gammel pinto. I tillegg er det jo greit å ha litt bunndrag og fin tomgang etc. (bygger slem NA motor av en v6'er til en annen bil, så har ikke ork til å NA trimme en til motor enda ;) )

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Interessant konsept!

 

Noen som har fornuftige innspill? oO

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Det står jo faktisk ganske mye om temaet her allerede.

Med helt umodifisert motorstyring rekker det til ca 130hk. Til 150 hk holder det sansynlig lenge med progressiv btr, og kanskje ei vakum/trykklokke fra volvo/saab som senker tenniga ved trykk. Sistnevnte er forutsatt at du har den grå motorcraft fordelern. Har ikke prøvd det selv, men innfestninga er nesten identisk, så det bør gå uten så mye mods.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

denne tråden likte e :) har lurt litt på dette selv, hørt att man kan kjøre 02-04 på org innmat, dyser osv, men vet ikke sikkert da

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

0,2-0,3 ja. Med ei begrensing på 130 hk. Man kan selvfølgelig lade litt mer på lavt turtall, vist man klarer å begrense trykket på høyere turtall.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

skal heller ikke så mye til for og få litt extra.

kjørte 0,4 i trykk på min gamle is.

hadde std motor. eneste mod var bensintrykk-regulator.

dette funket fint mens jeg hadde bilen. kjørte med dette i 2 år.

uten problemer.

86 Sierra RS Cosworth

75 Ford Taunus 2d 2,0ist "under construction"

79 Mercedes 309d

10 Renault Laguna

12 Ford Mondeo Titanium 2.0tdci

Link to comment
Share on other sites

0,2-0,3 ja. Med ei begrensing på 130 hk. Man kan selvfølgelig lade litt mer på lavt turtall, vist man klarer å begrense trykket på høyere turtall.

Omtrent det jeg ville ha , takk for svar og linken jeg forsåvidt fort hadde sett om jeg hadde gidda å leita litt først :P , var bare et plutselig infall jeg fikk.

Kan tenke meg en liten turbo som spoler opp fort, så jeg kan lade f.eks 0,3 bar så tidlig som mulig, og gjerne holde det trykket opp til 6000 omdreininger, siden det kun er snakk om en snill bruksbil.

skal heller ikke så mye til for og få litt extra.

kjørte 0,4 i trykk på min gamle is.

hadde std motor. eneste mod var bensintrykk-regulator.

dette funket fint mens jeg hadde bilen. kjørte med dette i 2 år.

uten problemer.

Skulle gjerne visst mer hva du gjorde med denne motoren, hvilken turbo, hvilken btr, hadde du intercooler etc. tenningsinnstilling bensinforbruk ?

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Husk også at en lien turbo for lager mye mottrykk på høyt turtall, og fort gir tenningsbank. Så spesielt vist du ikke senker kompen så er det lurt å ha en tenningsenker. Å bare justere grunntenniga ved å vri fordelern er ei dårlig løsning, da dette vil påvirke kjørbarheta uten trykk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

La oss f.eks tenke oss en situasjon der noen hypotetisk er for late til å bytte ut IS motoren med en 2,9 og klarer seg med 230 nm og 150 hester til daglig bruk, og gjerne uten bensinforbruket til en 2,9? Er dette mulig uten store inngrep?

Ja, ingen problem.

I tillegg til turbo og intercooler kan følgende foreslås. Åpningtrykket til actuator tas fra en nippel på kald side av intercooler!

1. Ny in-line bensinpumpe, Bosch 910, Walbro eller lignende. http://www.summitracing.com/parts/BCH-61944/Application/?prefilter=0

2. BEGI BTR. http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=BEG-FUL-014&Category_Code=

3. MSD "tenningforsenker". http://www.summitracing.com/parts/MSD-5462/

4. Den kaldeste termostaten som leveres til denne motoren. http://www.summitracing.com/parts/SNN-13348/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å demre for meg hvorfor jeg skaffet meg Sierra v6... :P (no easy substitute for cubic inches)

RS1000, utgangspunktet var å bytte minst mulig deler, men ser forsåvidt fornuinftig ut alt du har nevnt;) Kan den pumpa brukes som rein erstatning for den originale?

(summitracing funker ikke herifra akkurat nå ser det ut som)

Er det mulig å få en turbo til å lade f.eks 0.5 bar eller mer ved la oss si 2000 omdreinginger, og så deretter senke trykket når turtallet øker ?

Mer jeg tenker på det jo mer er jeg egentlig sikker på at man burde bruke en liten kompressor i stedet :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å demre for meg hvorfor jeg skaffet meg Sierra v6... :P (no easy substitute for cubic inches)

En motor med 2,9 L volum = en 2,0 L motor som har 0,45 bar ladetrykk på alle turtall så ja, V6 er enklere.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har fått planen ut av hodet nå, altfor tungvint. Men sikkert bra for de som har lyst til å bygge en registrerbar IS-turbo, ev må jeg gjøre som truckdriver sa , holde meg på 0,3-0,4 bar og kun bruke vakumklokke fra Saab og btr. Kanskje også drite i intercooler...hmm...

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...