Jump to content

cossi 4x4


4x4 cossi

Recommended Posts

hei.har fått en rar banke lyd i motorn ved kaldstart.hørres nesten ut som tenningsbank.hørres veldig godt på 1500-1800omd.men over det så forsvinner den.lyden kommer bort når motoren er blitt litt varm. noen som har peiling på hva dette kan vere?

takker for alle svar:)

Edited by 4x4 cossi
Link to comment
Share on other sites

Er nok sikkert bare skjørtebank, absolutt ikke uvanlig.. Ihvertfall ikke om du har 2wd motor..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Vist det er lagerbank skulle bankinga normalt blitt sterkere på varm motor. Så jeg tipper skjørtbank, og spesielt vist det er en 2wd motor, som Fakeworth nevner.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

jeg vil ha sagt stempler ,ringer,bore? Vett ikke hva dere sier på norsk men (piston slapp) er det i engelsk :-)

Piston slapp er et godt uttrykk som gjerne kan benyttes da det faktisk beskriver det som egentlig skjer.

Det oversettes til skjørtebank på norsk som er ett idiotutrykk fordi skjørtebank er en umulighet.

En inspeksjon av et stempel som har gitt "skjørtebank" viser med tydelighet hvor problemet var / er slik at man kan "justere" problemet. :o

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Piston slapp er et godt uttrykk som gjerne kan benyttes da det faktisk beskriver det som egentlig skjer.

Det oversettes til skjørtebank på norsk som er ett idiotutrykk fordi skjørtebank er en umulighet.

En inspeksjon av et stempel som har gitt "skjørtebank" viser med tydelighet hvor problemet var / er slik at man kan "justere" problemet. :o

Er ikke skjørtebank det att "skjørtet" på stempelet slår i sylinderveggen da?

Eller er jeg helt på jordet nå? :whistling:

http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg

Link to comment
Share on other sites

er 4x4 motor ja..kan lettinga av svinghjulet ha no me dette å gjøre? var ute me motor n sist vinter der jeg bytte alle ringer,pakkinger,lagre osv.syntes ikke det var noe slitekant på syl. stemmer bra me det lowman sier her...

Edited by 4x4 cossi
Link to comment
Share on other sites

Riktig. Se for deg stempelet som en kvinne i skjørt som har fått kappa av overkroppen + beina. :P

Men da gjenstår bare det store spørsmålet, hvorfor er da skjørtebank ett idiotutrykk og en umulighet, RS1000? ;)

http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men da gjenstår bare det store spørsmålet, hvorfor er da skjørtebank ett idiotutrykk og en umulighet, RS1000? ;)

 

Lurer og på det. Da det jo er skjørtet som tar i sylinderveggen..

Så klart og tydelig hva som hadde skjedd i min. Den hold og kjeft da den ble varm.

 

Eller er det stempelringer som ikke passer du tenker på?

Link to comment
Share on other sites

skjørtbank er væll ingen umulihet.råden går ikke opp å ned i senter av sylinderen,stemplet.etter som råden kommer opp litt på skråt,og går ned litt på skråt andre veien.å er det da litt romt,så vill stemplet flytte seg litt hit å dit.virker bare logisk.eller er jeg helt ute av kurs :smartass:

??

Edited by 4x4 cossi
Link to comment
Share on other sites

skjørtbank er væll ingen umulihet.råden går ikke opp å ned i senter av sylinderen,stemplet.etter som råden kommer opp litt på skråt,og går ned litt på skråt andre veien.å er det da litt romt,så vill stemplet flytte seg litt hit å dit.virker bare logisk.eller er jeg helt ute av kurs :smartass:

??

Med "friskt" stempel i tilleg til friske sylindere, vil stempelet gå loddrett opp og ned vil jeg tro, går det sjevt har det gått slitasje på en av faktorene, og når slitasjen blir stor nok, vil dette igjen føre til bankelyder, "slark" på en måte.

Litt usikker men mener dette er rett, eller er jeg helt på vidda nå?

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

Med "friskt" stempel i tilleg til friske sylindere, vil stempelet gå loddrett opp og ned vil jeg tro, går det sjevt har det gått slitasje på en av faktorene, og når slitasjen blir stor nok, vil dette igjen føre til bankelyder, "slark" på en måte.

Litt usikker men mener dette er rett, eller er jeg helt på vidda nå?

 

Joda det er tanken.

Men for å motvirke skjørtebank maskineres krysspinnen ofte litt offset for å få friksjon mot sylinderveggen når stemplet er kaldt,

står pin i senter kan stemplet "gå" i sylinderen. Det er tross alt litt klaringer uansett.

 

4x4 motorene skal ha offset pin og når den begynner å banke er det et tegn på at den begynner å få litt store klaringer..

 

2wd motoren har ikke offset (ikke nok ihvertfall) og vil derfor banke lettere..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...