Jump to content

Gromme cosworth grenrør!


Escossie

Recommended Posts

Hvordan ville det være å vri turbo flensen noen få grader opp for å få kortere runnere/rør mellom turbo og topp? og da kanskje slippe å komme så nærme demper tårn? ellers så ser det jo helt greit ut dette. vil nok bli litt mye vekt ganger arm med tyngre turbo men med den comp turboen er det nok ikke ett problem :rolleyes: og det med så rette runnere så vil jeg tro du får raskere spool up? vanligvis er det mye bend og bøyer på grenrør.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja. Nå kommer det jo fram både begrunnelser for valgene og papirer. Da ser det jo straks bedre ut.

 

Hvor mye skulle du hatt for å bygge et med split puls da?

 

Er fullstendig klar over at ditt er feil i forhold til tenningsrekkefølgen til split. Mente bare at klarer du å bygge det sånn som du har gjort det, klarer du split og. Og kanskje like pent?

 

Ett nytt grenrør ala PeterG kunne vært av interesse.

 

Her står det forresten litt teori for den som bryr seg om sånt

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?p=119827

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å få til mer plass. Jeg har prøvd og prøvd mange veier men dette viste seg å være det som jeg likte best.

Kan se på bildet her hvor nære turboen er toppen.

 

HPIM3682.jpg

 

Som dere ser så er det ikke mye plass igjen. Skulle gjerne hatt mer men følte dette ble middelvein for å få til et godt design.

 

Jeg laget et med splitt puls. Men syns det ble så mye skjøter og sånn. Selv om jeg jobba lenge med å få det til å gå opp så ble det liksom ikke stilfullt noe jeg syns det er litt morro at det blit.

 

mobil061.jpg

 

mobil059.jpg

 

Kunne sett litt på rør til deg men er redd det blir likt noen andre har.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo den letteste måten å lage et grenrør og bare ta den samme rørbiten og bøye den til den formen du trenger, da slipper du jo å sveise så mange sømmer... Men jeg ser desverre at veldig få "hi end" grenrør går for denne løsningen.. Kansje du burde ta en telefon til amatørene som driver me dette og fortelle dem hva du syns?

 

 

 

Edit: Leste gjennom det jeg har posta en gang til, og må nesten presisere at jeg ikke påstår at et grenrør er bedre jo flere sømmer det er. Er det å lage nesten en hel runner med samme røret

jeg er skeptisk til.. Men viss du har andre meninger om dette, kan du kansje komme med en annen begrunnelse en ein krampe ironisk "LIKER"?

 

ser ikke hva problemet med det skal være? så lenge ikke røret er bøyd så det får en knekk da, for rørene er jo fortsatt like store innvendig slik det er nå...

Link to comment
Share on other sites

mobil059.jpg

 

Se her ja. Du har jo peiling ;)

 

Men et spørsmål ang det grenet som det diskuteres her: Hvorfor så lange rør?

 

Så vidt jeg vet fører lange rør på et grenrør til at eksosen kjøles mye og man får tregere spool, men mye effekt på topp.

 

Tanker om det?

Link to comment
Share on other sites

Se her ja. Du har jo peiling ;)

 

Men et spørsmål ang det grenet som det diskuteres her: Hvorfor så lange rør?

 

Så vidt jeg vet fører lange rør på et grenrør til at eksosen kjøles mye og man får tregere spool, men mye effekt på topp.

 

Tanker om det?

 

Peilig eller ikke får andre avgjøre men jeg forsvarer ihvertfall hav jeg mener er rett OG RELEVANT :-)

Hvis du ser på bildet så må dem bli så lange for at det skal gå opp med svingen inn i turboen. Vil jo ikke ha en dårlig vinkel der :-)

 

Med de nye comp turboen vi har brukt så drar det igang tidlig uansett så da er det fint å ha et rør for toppeffekt.

Samt at jeg liker lange rør og det er letere å få lik lengde som igjen gjør at virvelen som drar med seg vacum før turboen blir bra.

Tror å det er fint lite å merke på temperaturfall. Vi kjører jo e85 og det er før på enn bensin. Men bensin har høyer temp.

 

Dette er jo bmw m3 grenrør og ikke så fint men har er bilde og bremsepapir

 

CIMG0140.jpg

 

CIMG0341.jpg

 

CIMG0327.jpg

 

023929.jpg

 

5856_242260005480_895600480_8127921_881009_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og da må vist jeg gi meg... Må finne ut hvor jeg har fått innprintet at "lange rør eg tegn på dårlig grenrør"

 

Har brukt noen timer på nettet nå, for å finne noe som bekrefter hva jeg mener. Enten så er det ingen bra info om dette på nettet, eller så har jeg feil:(

 

 

Hater selv folk som uttaler seg om ting de ikke har peiling på, så jeg får vel bare legge meg litt flat her...

 

Og ønske deg lykke til med salget:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Og da må vist jeg gi meg... Må finne ut hvor jeg har fått innprintet at "lange rør eg tegn på dårlig grenrør"

 

Har brukt noen timer på nettet nå, for å finne noe som bekrefter hva jeg mener. Enten så er det ingen bra info om dette på nettet, eller så har jeg feil:(

 

 

Hater selv folk som uttaler seg om ting de ikke har peiling på, så jeg får vel bare legge meg litt flat her...

 

Og ønske deg lykke til med salget:)

 

 

Det går så bra at. En teknisk diskusjon med gode argumenter er morro det.

Det røret fungerer ihvertfall veldig fin på motoren min. Derfor jeg laget opp flere og håper andre kan ha gleden av et godt stykke arbeid og noe ikke alle har.

 

Hjulspinn.com med den beemern hehe. Gode kurver :)

 

Jeg kjørte med den på 1.4 i trykk 711 hk og 860nm. Da gikk det bra. Med M3 bakstilling med litt gode hjulvinkeler og vanlige gatehjul så satt den som regel 3 gear. Har endel kompiser med råe Audier å dem fikk opp øya skal jeg si deg.

 

På det mapet der var den vill.. Helt sinnsyk faktisk. 1000nm er mye krefter... :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kjørte med den på 1.4 i trykk 711 hk og 860nm. Da gikk det bra. Med M3 bakstilling med litt gode hjulvinkeler og vanlige gatehjul så satt den som regel 3 gear. Har endel kompiser med råe Audier å dem fikk opp øya skal jeg si deg.

 

På det mapet der var den vill.. Helt sinnsyk faktisk. 1000nm er mye krefter... :-)

 

Satt på 3. ja :)

 

Man skjønner jo fort hva problemet er på cosworth når det slipper på 3. med 300hk da ;)

Link to comment
Share on other sites

Turbo og kammer har jo helt klart noe med spool up å gjøre.

 

En GT 30 vil være noe av det samme igang. Noe før men kommer an på hus i frohold til toppefekt. Men vil nok legge av tidligere pga trang eksos og baktykk men det har å med overlappen å gjøre å.

 

Her er brensepapir fra en av motorene mine. husk at dette er hjul hk. 600hk på 1.4 bar i motor hos vs motor.

Mye tap i det solide drivverket. ca 125hk :-(

 

 

023737.jpg

 

 

God kveld.

 

Har du grafene på turbotrykk og afr ? Bare et tillegs spm : hvilken utveksling kjører du på escorten?

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

eg syns det grenrøret her ser veldig bra ut.så ut som det er meget pent sveisa,og syns det så kult ut.anderledes.

du får fint ettpar tommeltotter opp av meg iallefall.

 

det andre du hadde bilde av såg også veldig bra ut.det som du hadde laga me splitpuls.

 

tror ingen kan så tvil om at du faktisk har peiling.isåfall er det misunnelse det går på .

 

lykke til med salg:)

Link to comment
Share on other sites

Satt på 3. ja :)

 

Man skjønner jo fort hva problemet er på cosworth når det slipper på 3. med 300hk da ;)

 

Det er helt rått å det virker. Det går nesten ikke sladde med et sånn opsett da. Griper seg liksom fast og gjør det umulig.

 

Men på vått er den grei. Men det er liksom ikke noe morro så det ble med å gasse mye på gata og rett frem.

Men det gikk helt greit så :-)

 

God kveld.

 

Har du grafene på turbotrykk og afr ? Bare et tillegs spm : hvilken utveksling kjører du på escorten?

 

Nei men trykket følger jo bremse kurva til ønsket trykk. Har et bremsepapir fra en annen cosworth motor jeg har.

500nm var 1000 rpm senere i den "dårligste" motoren.

 

4.44 på differ. 6 trinns ffd kasse

 

eg syns det grenrøret her ser veldig bra ut.så ut som det er meget pent sveisa,og syns det så kult ut.anderledes.

du får fint ettpar tommeltotter opp av meg iallefall.

 

det andre du hadde bilde av såg også veldig bra ut.det som du hadde laga me splitpuls.

 

tror ingen kan så tvil om at du faktisk har peiling.isåfall er det misunnelse det går på .

 

lykke til med salg:)

 

Takk for det.

Link to comment
Share on other sites

Har 2wd manifold nå med ekstern wg så skulle jeg bytta hadde det blitt for å prøve split eksoshus på turboen (3076)

 

Nå kan det se ut som om jeg går for en helt annen turbo da noe skikkelig interessant er blitt tilgjengelig så da trenger jeg nok ikke split puls med det første :)

Link to comment
Share on other sites

Har 2wd manifold nå med ekstern wg så skulle jeg bytta hadde det blitt for å prøve split eksoshus på turboen (3076)

 

Nå kan det se ut som om jeg går for en helt annen turbo da noe skikkelig interessant er blitt tilgjengelig så da trenger jeg nok ikke split puls med det første :)

 

Mye overlapp på kammene kjører du da???

Link to comment
Share on other sites

Jeg la ikke ut dette selv engang!!!! Syns det ble litt mye snakk så jeg argumenterer for mitt. Når det da kommer åpenbare feil og påstander så syns jeg kansje det er bedre å la være å kritisere. Min mening om det.

 

Min formening om å ha et åpent rør at det det med rett tenningsrekkefølge skaper en virvel som skaper et vacum og drar med seg de andre sylinpulsene.

Dette hjelper til med å få en bedre spool up. Vel så viktig er det å lede pulsene rett. Derfor det er mange rør jeg ikke liker. Dvs de sender pulsen rett i veggen. eks. 96_-1986795305.jpg

 

Med splitt puls vil ikke denne virvelen oppstå. En bil på høyt trykk som kanskje har endel baktrykk kan ha glede av splitt da dette gjør at baktykket flytter seg så lett inn i en annen sylinder men jeg mener det er lite poeng og folk er på vei til å gå bort i fra det.

 

Se på sugemotorer som virkelig merker slikt. Kjører de med splitt puls

 

Det går ikke å bygge om røret mitt til splitt da 1+4 og 2+3 ikke er parra sammen på rett plass.

 

Turbo og kammer har jo helt klart noe med spool up å gjøre.

 

En GT 30 vil være noe av det samme igang. Noe før men kommer an på hus i frohold til toppefekt. Men vil nok legge av tidligere pga trang eksos og baktykk men det har å med overlappen å gjøre å.

 

Her er brensepapir fra en av motorene mine. husk at dette er hjul hk. 600hk på 1.4 bar i motor hos vs motor.

Mye tap i det solide drivverket. ca 125hk :-(

 

 

023737.jpg

 

 

bremsepapiret er også med orginal intercooler... :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...