Jump to content

bygge ny motor.


vingebil_

Recommended Posts

Har ikke sett så mange bygg her inne jeg ville hatt på gata, noen er det jo..

 

England derimot får de sånne resultat med scs kammer, scs innsug, waples topp, standard råder, mahle stempler med litt lavere komp og ventillommer, gt3076.82, standard gasspjeld (jøss går DET an?) ekstern wg. rundt 2 bar trykk.

 

SAM_0034.jpg

 

Her er pengene lagt igjen hos SCS/Harvey Gibbs, og resultatet må sies og være noe av det beste 500+ cosworth motoren jeg har sett. Som sagt standard råder og nye maskinerte mahle stempel.

 

Skulle likt å se et lignende resultat her til lands.

 

men der er man jo over på mye mere hk enn moment da, selv om det der sikkert også sparker ifra :)

er liksom vanskelig å si hva man vil ha før enn man har prøvd/ vært med i en bil med ca sånne tall også :)

Link to comment
Share on other sites

Det der er fotpund ikke nm. Over 600nm i motoren. og rimelig flat kurve.

 

Jeg vil påstå nivået blandt oss her hjemme tilsier at vi heller bør satse på turboer som er lett å få igang og milde kammer for et bra resultat..

 

 

fotpund? aldri hørt om! :)

Ok. men hvorfor helt std eksoskam? folk bruker jo ofte like kammer?

hva skjer om jeg har f.eks bd14 både på eksos og innsug? blir den tregere å heller mer eksplosiv da? mere hk med anderledes eksoskam?

har ikke såå peiling på dette med kammer og løft, så like greit å spørre å drite seg ut, enn å være helt enig i det andre sier mens man egentlig ikke vet hva de snakker om :)

Edited by vingebil_
Link to comment
Share on other sites

Fotpund (lb.ft) brukes av engelskmenn og amerikanere stort sett.

 

Folk i norge bruker ofte like kammer ja. Ikke i andre land. Hvorfor? Fordi man setter opp en motor etter ønsket karakteristikk og da er de gamle bd profilene sjeldent optimale lengre. En bd profil har samme løft og durasjon på både innsug og eksoskam. Moderne profiler har som regel en mildere eksoskam for å hjelpe på moment og mellomregister.

 

Mer løft og durasjon gir effekt på topp men gjør bilen lat i bunn, enkelt sagt. Vil man ha begge deler ofrer man litt og velger en mildere eksoskam med mindre løft og durasjon (og igjen overlapp), som "holder" lengre på sylindertrykket/eksos og gir deg en mer bunnsterk motor. Bakdelen er da at kommer man opp i turtall får du ikke tømt sylinderen fort nok og du mister noe hester.

 

En populær miks for et 500 oppsett er f.eks bd14 eksos og bd16 innsug. En bd14 kam er ikke så veldig mye villere enn bd8 (vel 8.9 i løft vs 8.50 og 261 vs 241 grader..) Men sammenligner du med bd16 eksoskam har den 10.13 i løft og 265 grader durasjon.

 

Dette er noe seriøse motorbyggere har brukt fram til i det siste og avslører egentli en god del. Nå begynner de fleste å bygge motorer med egne kammer som har hemmelig spec, så det blir vanskeligere for en amatør å vite hva som er optimalt. Men resultatene blir jo vanvittig gode.

 

Dette er nå min mening og tolkning av the black art of camshafts ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Fotpund (lb.ft) brukes av engelskmenn og amerikanere stort sett.

 

Folk i norge bruker ofte like kammer ja. Ikke i andre land. Hvorfor? Fordi man setter opp en motor etter ønsket karakteristikk og da er de gamle bd profilene sjeldent optimale lengre. En bd profil har samme løft og durasjon på både innsug og eksoskam. Moderne profiler har som regel en mildere eksoskam for å hjelpe på moment og mellomregister.

 

Mer løft og durasjon gir effekt på topp men gjør bilen lat i bunn, enkelt sagt. Vil man ha begge deler ofrer man litt og velger en mildere eksoskam med mindre løft og durasjon (og igjen overlapp), som "holder" lengre på sylindertrykket/eksos og gir deg en mer bunnsterk motor. Bakdelen er da at kommer man opp i turtall får du ikke tømt sylinderen fort nok og du mister noe hester.

 

En populær miks for et 500 oppsett er f.eks bd14 eksos og bd16 innsug. En bd14 kam er ikke så veldig mye villere enn bd8 (vel 8.9 i løft vs 8.50 og 261 vs 241 grader..) Men sammenligner du med bd16 eksoskam har den 10.13 i løft og 265 grader durasjon.

 

Dette er noe seriøse motorbyggere har brukt fram til i det siste og avslører egentli en god del. Nå begynner de fleste å bygge motorer med egne kammer som har hemmelig spec, så det blir vanskeligere for en amatør å vite hva som er optimalt. Men resultatene blir jo vanvittig gode.

 

Dette er nå min mening og tolkning av the black art of camshafts ihvertfall..

 

durasjon?

hvorfor syntes du da at jeg skal ha en bd14 innsugskam? siden det er nesten som originalt? hvorfor da ikke f.eks bd16 innsugskam og bd14 eksoskam da? sånn som de "fleste" bruker? :)

Link to comment
Share on other sites

durasjon?

hvorfor syntes du da at jeg skal ha en bd14 innsugskam? siden det er nesten som originalt? hvorfor da ikke f.eks bd16 innsugskam og bd14 eksoskam da? sånn som de "fleste" bruker? :)

 

Durasjon er hvor lenge ventilen er åpen.

Det første forslaget var til en 430hk motor med god respons og forskjellen i durasjon og litt mer løft gir deg mer effekt, du skal tross alt ha en del mer luft inn i motoren.

Det andre var hva en god del bruker på 500+ oppsett.

Mange bruker og standard eksoskam sammen med bd16 på 500+ effekter. Det har litt med hvor god man er til å hente ut bunndrag gjennom mapping og oppsett av motor.

 

Jeg har valgt bd8 eksoskam med en innsugskam ala bd16 siden jeg ikke er profesjonell motorbygger og det er letteste måten å beholde respons og bunndrag på.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

EBB har bygd motor til meg med følgende spec:

 

polert og slipt veiev JE stempler med ventil lommer, avbalansert hele bunndel, portet topp, doble ventilfjører, justerbare kamdrev, bd 14 eksos og innsugs kam ( spurte R. Nordnes om eg sku ha standar eksos kam, han anbefalte å bytte begge) omsveist 2wd innsug, turbo kongen grenrør, GT 3071 turbo, 50 mm wastegate, siemens 750cc dyser, pukkelrygg chip.

 

Har bare dradd motoren til 4000rpm, men responsen til 4000 e imponerenede! gleder meg stort til det som kommer etter 4000 :)

 

sikkert noe eg har glemt i farten.

Men har stor tro på dette oppsettet.

 

komp 7,8

 

mvh Thomas

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

Hei!

EBB har bygd motor til meg med følgende spec:

 

polert og slipt veiev JE stempler med ventil lommer, avbalansert hele bunndel, portet topp, doble ventilfjører, justerbare kamdrev, bd 14 eksos og innsugs kam ( spurte R. Nordnes om eg sku ha standar eksos kam, han anbefalte å bytte begge) omsveist 2wd innsug, turbo kongen grenrør, GT 3071 turbo, 50 mm wastegate, siemens 750cc dyser, pukkelrygg chip.

 

Har bare dradd motoren til 4000rpm, men responsen til 4000 e imponerenede! gleder meg stort til det som kommer etter 4000 :)

 

sikkert noe eg har glemt i farten.

Men har stor tro på dette oppsettet.

 

komp 7,8

 

mvh Thomas

 

 

 

 

Har du noe anelse om hva slags effekt du har med det oppsettet da? :)

Noe sånn kunne jo høres fristende ut. jeg har jo en del av de delene du har fra før også.

Jeg har dobble ventilfjærer liggende, grenrør med ex.wastegate fra turbokongen, justerbare kamdrev, svarte siemens dyser,omsveist innsug med plenumspacer ++

 

Jeg skal få porta topp, skifte/eventuelt lomme de originale stemplene, kjøpe GT3071 turbo,andre kammer :)

Link to comment
Share on other sites

Målet eg har satt meg i hode er 450hk, ska ha tenningsforsterker også.

utgangspunktet er 400-450 i et kjørbart oppsett, kommer til å bruke bilen på veien så da er det jo kjekt å ha noe med god respons og effekt tidlig i registeret :)

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

Målet eg har satt meg i hode er 450hk, ska ha tenningsforsterker også.

utgangspunktet er 400-450 i et kjørbart oppsett, kommer til å bruke bilen på veien så da er det jo kjekt å ha noe med god respons og effekt tidlig i registeret :)

 

 

i motor eller på hjul? nm da? :)

jeg har msd 6AL og msd coil! :)

Link to comment
Share on other sites

Syns ToreTJ har gitt deg gode råd mtp. kamvalg.

Er en velutprøvd måte å gjøre det på, med en "hissigere" kam som f.eks. BD14 på innsug, men fortsatt beholde org. eksoskam.

Et godt oppsatt motorbygg der alt er gjort skikkelig, vil kunne få stor fordel med en slik løsning viss det blir justert riktig.

Kamtiming har sinnsykt mye å si på motorkarakter!

 

Og ville vært litt obs på at det er ikke sikkert du kan bruke det eksoshuset du har på den turboen du har idag, på en GTX3071.

 

 

Og btw jeg TROR ikke BD14 inn og ut er optimalt for det du er ute etter.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

du har 599cc dyser lars. heter ikke svartdyser. siemens 3102 heter dem:) grå har dem blitt au. hehe

 

 

jeg vet hva jeg har kjære nabo! :)

 

bd14 innsugskam er vel det jeg er ute etter, og beholde original eksoskam?

kan vel beholde bakhuset på turbo'n om jeg skal ha gt3071? er garret bakhus det jeg har! :)

 

Tore_TJ, du skrev dette:

En populær miks for et 500 oppsett er f.eks bd14 eksos og bd16 innsug. En bd14 kam er ikke så veldig mye villere enn bd8 (vel 8.9 i løft vs 8.50 og 261 vs 241 grader..) Men sammenligner du med bd16 eksoskam har den 10.13 i løft og 265 grader durasjon.

 

Hvorfor bør ikke jeg f.eks heller velge bd16 innsugskam? da vil jeg jo få enda mere luft inn, å mere bunndrag? istedefor å velge en bd 14 som etter det jeg skjønner nesten er som den originale?

jeg ønsker jo litt effekt også, så hvor mye bunndrag velger jeg bort om jeg velger en bd14 eksoskam?

Edited by vingebil_
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor anbefales original eksoskam og bd14 innsugskam??? Er det ikke bedre med lik på begge sider? jeg har tenkt å bruke bd12 på både eksos og innsug nå... Noen formening om dette???

Kamvalg må stemme med resten av oppsettet. Kan bør ikke se på valg av kammer som ett isolert tema.

På noen oppsett får man bedre spool up med en mild eksoskam.

På andre oppsett er det "best" med samme kamprofil på innsug og eksos.

På atter andre er det optimalt med mye mer eksosdurasjon enn durasjon på innsug.

 

Turbovalg og ikke minst valg av manifold og/eller grenrør(type og utforming) er av stor betydning her.

 

Hvis man ikke ser sammehengen så blir det BARE rot og tilhørende dårlig resultat.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kamvalg må stemme med resten av oppsettet. Kan bør ikke se på valg av kammer som ett isolert tema.

På noen oppsett får man bedre spool up med en mild eksoskam.

På andre oppsett er det "best" med samme kamprofil på innsug og eksos.

På atter andre er det optimalt med mye mer eksosdurasjon enn durasjon på innsug.

 

Turbovalg og ikke minst valg av manifold og/eller grenrør(type og utforming) er av stor betydning her.

 

Hvis man ikke ser sammehengen så blir det BARE rot og tilhørende dårlig resultat.

 

Har grenrør fra turbokongen med extern wastegate, turbo blir en garret GT3071R med A/R 63 eksoshus.

Ellers så kommer det til å bli porta topp, lomma originalstempler(7:6 i komp). Jeg har dobble ventilfjærer,omsveist 4x4 innsug,3"eksos++

Link to comment
Share on other sites

jeg vet hva jeg har kjære nabo! :)

 

bd14 innsugskam er vel det jeg er ute etter, og beholde original eksoskam?

kan vel beholde bakhuset på turbo'n om jeg skal ha gt3071? er garret bakhus det jeg har! :)

 

Tore_TJ, du skrev dette:

En populær miks for et 500 oppsett er f.eks bd14 eksos og bd16 innsug. En bd14 kam er ikke så veldig mye villere enn bd8 (vel 8.9 i løft vs 8.50 og 261 vs 241 grader..) Men sammenligner du med bd16 eksoskam har den 10.13 i løft og 265 grader durasjon.

 

Hvorfor bør ikke jeg f.eks heller velge bd16 innsugskam? da vil jeg jo få enda mere luft inn, å mere bunndrag? istedefor å velge en bd 14 som etter det jeg skjønner nesten er som den originale?

jeg ønsker jo litt effekt også, så hvor mye bunndrag velger jeg bort om jeg velger en bd14 eksoskam?

 

Som rs1000 sier er det resten av oppsettet som bestemmer mye.

 

Ved bruk av 3071 hadde jeg valgt bd14.Den har mer durasjon og vil gi mer hk enn original.

Ved større turbo bd16. Da begynner man å ha behov for å få en god del luft inn..

 

For all del en bd16 inn vil nok bremse mer enn en bd14. Men blir nok noe dauere i bunn. Mye er avhenging av hvem som skal mappe og hvor flink han er. Det kan godt hende du kommer på dynoen og finner ut at dette var helt feil og må starte på nytt. Det er det nok av eksempler på.

 

Jeg er ingen ekspert på området,men analyserer bare hva som har gitt gode resultater tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Som rs1000 sier er det resten av oppsettet som bestemmer mye.

 

Ved bruk av 3071 hadde jeg valgt bd14.Den har mer durasjon og vil gi mer hk enn original.

Ved større turbo bd16. Da begynner man å ha behov for å få en god del luft inn..

 

For all del en bd16 inn vil nok bremse mer enn en bd14. Men blir nok noe dauere i bunn. Mye er avhenging av hvem som skal mappe og hvor flink han er. Det kan godt hende du kommer på dynoen og finner ut at dette var helt feil og må starte på nytt. Det er det nok av eksempler på.

 

Jeg er ingen ekspert på området,men analyserer bare hva som har gitt gode resultater tidligere.

 

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve å få kontakta pukkelrugg å få han til å justere den.

bd14 innsug og eksos, eller bd14 innsugskam og org eksoskam?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...