Jump to content

Hjelp til kjøp av Mondeo MK3 stasjonsvogn (Diesel)


jonnings

Recommended Posts

Min gode gamle Opel omega har tatt kveld, er nå på utkikk etter stasjonsvogn. Har prøvekjørt det ene og det andre, men kommer ikke unna mondeo.

God plass, godt utseende, deilig å kjøre.

 

Har funnet et par kandidater på finn:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26123402

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25669241

 

Hadde aldri vurdert å kjøpe bensinbil med såpass høy km stand, men vil tro at disse bilene har en del km igjen?

 

Noen tips til hva man evt bør sjekke ut?

 

Bør man være obs på rust, eller er det på eldre modeller?

 

Tips taes imot med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Mondeo mk3 er knallkjekke biler vettu :)

Har vært mye borti desse i jobbsammenheng og annet, og har hatt en slik selv.

 

Viss du har lyst til å legge litt mer penger i en slik skal broren min selge sin '02 Mondeo ST220 stv nå ;)

 

 

Km.stand er ikke alfa og omega på desse bilene, er bilen passet godt på er det MYE bil igjen ved høy km.stand også.

Min 2.0bensin stv var kjørt ca 270tusen, men var veldig tight og fin, og generelt sett en god bil.

Forresten den a.kverneng har tilsalgs nå på salgsforumet.

Men den var selgerkjørt mellom Oslo og Trondheim i årevis, derav den høye km.standen :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Mk3 er gode biler

 

Den i Sølv der kan jeg godt kjøre innom å ta en titt på for deg om du vill.

 

Ser det er litt avstand fra deg og ned hit på Gjøvik. Han som selger den har ett firma han driver fra sofaen hjemme, så det er ikke mulig å få se prøve bilen eller noe uten å avtale med han, men kan ta en utvendig titt.

 

I dag er det pluss grader i Gjøvik så det er et bra utgangspunkt for å se litt.

 

Har selv tidligere hatt en 2006 mk3 og var storfornøyd, men måtte kvitte meg med den pga planer om huskjøp

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

 

Du trenger ikke se på bilen foreløpig, ikke bestemt meg 100 % enda. Men takk som spør!

 

Hva med motoren? Må jeg punge ut titusenvis pga defekte dyser og ny turbo, eller vil en godt vedlikeholdt motor gå leeenge?

 

Og så lurer jeg selvfølgelig på dette med rust, er problemet utbedret skikkelig på 05-06 modeller?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke 2,2 motoren, men min 06 med 116 disel var i hvertfall helt problemfri.

 

Er du redd for slik ville jeg handlet bil hos en ford forhandler, så får du 2 år med garanti, om du finner en bil som er under 4 år. Så er det vel 1 år frem til 6 år eller noe slik.

 

Rust ble de kvitt i 2004. Før det er de like håpløse som Mercedes og Mazda på rust.

 

 

Var å så etter bilen i dag, men den sto ikke der. Jeg kjører forbi der nesten hjem fra jobb så er ikke noe bry lell. Den har stått der skikkelig lenge, bare så det er nevnt

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Hei Jonnings.

 

Viktig at begge sider av saken kommer frem her.

Mange er fornøyd med sine MK3 diesel, mens andre har hatt mange problemer.

 

Jeg er en av dem som hatt hatt veldig dårlig erfaring med MK3 diesel og byttet til MK3 bensin (145hk) så fort garantien røk ut (og er nå kjempefornøyd)

Dersom du tar en titt på denne posten vil du se min erfaring:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/59092-vurderer-mondeo-som-nybil/page__p__557791__hl__dyser__fromsearch__1entry557791

 

Ford brukte nok opp mot 100.000 kroner på denne bilen (heldigvis at jeg hadde garanti) i løpet av perioden jeg hadde den (ca 2 år)

Barer dysene kostet 20000 så kom arbeidet i tillegg.

Jeg var i ferd med å bytte dem for tredje gang, men istedenfor å bytte dysene, byttet jeg bilen istedenfor :P

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke helt bra ut det der nei. Ifølge div statistikker (svensk bilprovning) osv, er feilprosenten vesentlig høyere på

mondeo med dieselmotor kontra bensin.

 

Er det noen forskjell på 115 hesteren og den med 130?, evt den med 155?

 

Har alltid kjørt bensinbil, lyst til å teste diesel. Deilig med dreiemoment, selv om lyden definitivt er deiligst med en skikkelig bensinmotor ;)

Link to comment
Share on other sites

116 og 130 er samme 2.0L motor, mens 155 er 2.2L

 

Den 2,2L motoren ble vel kåret til årets disel motor i 2004 om jeg ikke tar feil.

 

 

Du må huske på det att det alltid finnes mandags biler. Bilen til Fordman må ha vært en slik. Jeg har lest trådene hans før om denne bilen og han har vært mere plaget med den enn noen annen jeg veit.

 

 

Selv har jeg hatt en Mazda 6 fra 2004 som var like stort problembarn som hans. Ga opp etter tre måneder. Pappa hadde på det tidspunktet og har fortsatt identisk Mazda med meg, og han har ingen problemer med sin.

Link to comment
Share on other sites

Hei Jonnings.

 

Viktig at begge sider av saken kommer frem her.

Mange er fornøyd med sine MK3 diesel, mens andre har hatt mange problemer.

 

Jeg er en av dem som hatt hatt veldig dårlig erfaring med MK3 diesel og byttet til MK3 bensin (145hk) så fort garantien røk ut (og er nå kjempefornøyd)

Dersom du tar en titt på denne posten vil du se min erfaring:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/59092-vurderer-mondeo-som-nybil/page__p__557791__hl__dyser__fromsearch__1entry557791

 

Ford brukte nok opp mot 100.000 kroner på denne bilen (heldigvis at jeg hadde garanti) i løpet av perioden jeg hadde den (ca 2 år)

Barer dysene kostet 20000 så kom arbeidet i tillegg.

Jeg var i ferd med å bytte dem for tredje gang, men istedenfor å bytte dysene, byttet jeg bilen istedenfor :P

 

Så høres ditt tilfelle ut som et ekstremt tilfelle også.

Og en rekke av tingene på den lista er jo normale slitedeler som kan ryke på hvilken som helst bil.

 

Og ang. din svartmaling av Ford.innsprøytningsdeler, så er dette deler laget av globale selskap som Delphi, Siemens, Bosch etc.

Og jeg vil tørre å påstå at eksperter fra f.eks. Delphi kunne funnet ut hva som var problemet med f.eks. dysene dine. Det handler mye om tid og penger i en bransje som bilmekanikk, og da blir det av og til slike ordninger som sikkert har skjedd på din bil.

 

Det blir VELDIG feil å gå ut og si at slik er Mondeo mk3 fordi du hadde mye problemer med din bil.

Har skrudd mye på desse bilene og har langt i fra samme oppfatning som deg.

Har selv hatt en Mondeo 2.0 145hk bensin, og kjørt mye både 2.0 tdci 115hk og 140hk.

 

Jeg vil vertfall påstå at din opplevelse lang ifra er noen "jevnt over hele linja-oppfatning" fra Mondeo mk3 eiere.

 

Synd viss en slik svartmaling skal gjøre at folk ikke kjøper slike biler, for det er gode biler.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Vil det hjelpe med en NAF test?

 

Er ikke noe annet i familiebil-segmentet som frister, fortsatt lyst til å kjøpe meg mondeo, men må vel være litt ekstra nøye før man evt kjøper ;)

 

Hvordan er forresten automatkassene til ford? ligger noen mondeoer til salgs med automat og 145 hk bensin. Er de tørste og trege?

Link to comment
Share on other sites

Så høres ditt tilfelle ut som et ekstremt tilfelle også.

Og en rekke av tingene på den lista er jo normale slitedeler som kan ryke på hvilken som helst bil.

 

Og ang. din svartmaling av Ford.innsprøytningsdeler, så er dette deler laget av globale selskap som Delphi, Siemens, Bosch etc.

Og jeg vil tørre å påstå at eksperter fra f.eks. Delphi kunne funnet ut hva som var problemet med f.eks. dysene dine. Det handler mye om tid og penger i en bransje som bilmekanikk, og da blir det av og til slike ordninger som sikkert har skjedd på din bil.

 

Det blir VELDIG feil å gå ut og si at slik er Mondeo mk3 fordi du hadde mye problemer med din bil.

Har skrudd mye på desse bilene og har langt i fra samme oppfatning som deg.

Har selv hatt en Mondeo 2.0 145hk bensin, og kjørt mye både 2.0 tdci 115hk og 140hk.

 

Jeg vil vertfall påstå at din opplevelse lang ifra er noen "jevnt over hele linja-oppfatning" fra Mondeo mk3 eiere.

 

Synd viss en slik svartmaling skal gjøre at folk ikke kjøper slike biler, for det er gode biler.

 

Jeg har aldri sagt at dette er drittbiler, men det er faktisk litt viktig at begge sider av saken kommer frem.

Jeg har hørt at det er veldig mange som er fornøyd med MK3 diesel, men har også hørt mange som er misfornøyd med dem grunnet diverse snodige dieselrelaterte problemer. Min erfaring tilsier at jeg styrer unna disse bilene.

Jeg har sett en tendens til at MK3 diesel blir skrytt opp i skyene, og vil derfor med dette innlegget bidra til en balansegang

Ford verkstedet har også sagt at det er mye teknikk på disse bilene og at feilraten av den grunn kan være noe høyere enn på bensinbiler med mindre teknikk.

Dette er noe å tenke på om en ikke har gananti. Det er mer kostbart å reparere dieselbiler enn bensinbiler.

 

Har aldri hatt til hensikt å svartmale disse bilene, men Jonnings spør jo om formeninger med denne bilen, og da synes jeg det er viktig at alle meninger kommer frem i lyset, både positive og negative.

 

Jonnings: Uansett hva du velger, så må du ha lykke til med valg av bil :) Oppdatert gjerne innlegget med hvilken bil du gikk for tilslutt

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Vil det hjelpe med en NAF test?

 

Er ikke noe annet i familiebil-segmentet som frister, fortsatt lyst til å kjøpe meg mondeo, men må vel være litt ekstra nøye før man evt kjøper ;)

 

Hvordan er forresten automatkassene til ford? ligger noen mondeoer til salgs med automat og 145 hk bensin. Er de tørste og trege?

Ikke trege(selvsagt ingen racer heller), men liker bensin. Har som best hatt min på 0.85 på langkjøring. Når jeg bruker den til og fra jobb, og småkjøring hit og dit er det gjerne 1.1-1.2 per mil. Jeg kjører pent, og bilen ser skjelden over 4500rpm.

Link to comment
Share on other sites

Vil det hjelpe med en NAF test?

 

Er ikke noe annet i familiebil-segmentet som frister, fortsatt lyst til å kjøpe meg mondeo, men må vel være litt ekstra nøye før man evt kjøper ;)

 

Hvordan er forresten automatkassene til ford? ligger noen mondeoer til salgs med automat og 145 hk bensin. Er de tørste og trege?

 

På langkjøring (hvor jeg kjører pent) ligger min på mellom 0.63 - 0,65 (typisk strekk er Kristiansand - Bergen langs kysten).

Ved blandet kjøring ligger min på ca 0,85 (noen ganger litt mer)

Dette ifølge kjørecomputeren i bilen.

Men dette er manuelt giret bil, og vet ikke om det kan sammenlignes med automat

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Min 05 2,2tdci bruker 0,56 om sommeren og 0,61 på vinteren...

Kjempefornøyd med bilen selv om jeg har byttet alt som finnes av slitedeler på den nå...

Neste bil blir også en Mondeo :)

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar, fint å høre om både gode og dårlige erfaringer.

 

Kjøper man med garanti, så er vel problemet løst, ihvertfall i ett år eller to.

 

Det begynner å bli mektig tjukk eksos fra omega`n, i tillegg kunne jeg bygd skole i afrika med alle pengene

jeg bruker på kjølevæske. Med andre ord, så må jeg handle ganske snart ;) Skal holde dere oppdatert om bilvalget!

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering:

 

Vurderer nå sterkt å gå for en Mondeo MK4 stasjonsvogn, da jeg fikk en del mer lån enn først antatt.

 

Noen som har erfaring med kvaliteten på denne? så vidt jeg skjønner er vel dyseproblematikken etc på enkelte biler fortsatt tilstede.

 

Setter pris på svar!

 

Jonnings

Link to comment
Share on other sites

Kjører selv Mondeo mk3 2.5 V6 Ghia å er veldig fornøyd!! faktisk veeeldig bra på vinteren til

å komme seg fram, kjører piggfritt continental :)

 

MK4 mondeon syns jeg isåfall er en bra å go bil å kjøre, syns også powershift girkassa er bra

selv om jeg ikke liker å kjøre automat egentlig :) Titanium og 140hk med powershift er veldig

behagelig kombinasjon å kjøre med!

Link to comment
Share on other sites

Noen synspunkter på denne?

 

Ringte på den idag, veldig ryddig historikk, pent kjørt og godt tatt vare på.

 

Ser for meg proffsotede ruter, pen skiboks og muligens bedre høytalere.

 

Er denne vanskelig å videreselge ifht 130 hk utgaven?

Link to comment
Share on other sites

Noen synspunkter på denne?

 

Ringte på den idag, veldig ryddig historikk, pent kjørt og godt tatt vare på.

 

Ser for meg proffsotede ruter, pen skiboks og muligens bedre høytalere.

 

Er denne vanskelig å videreselge ifht 130 hk utgaven?

Du mangler en link til det vi skal ha synspunklter om :smartass:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...