Jump to content

cosworth


arnebjarne

Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når min fjuska tok jeg fram elektrosprayen min og gav de tre kontaktene på torpedoveggen en god dusj. Vips, full gass og null problem. start med det enkleste først ;)

Kan og nevne at tenningsmodulen min var laber, og da hadde jeg lignende symptomer. da hjalp det ikke med sprayen lenger.

Har du kjøpt deg Cosworth, må du bare regne med at det blir noen timer i garasjen. Sånn er det bare

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville begynt med å måle pluggkabler, og kabel mellom coil og fordeler. kablene kan se strøkene ut uten og virke bra, er kun måling som kan gi deg svar på dette. de skal måle mindre en 15kohm, men vanligvis måler de ca.4kohm.

Link to comment
Share on other sites

Buldring oppover sier meg at det er bensin relatert! plugger/pluggledninger pleier å kødde også nede på tomgang!

Det er ikkje lett å bli klok på BB lambda.. den er jo ikkje individuell for hver sylinder!

 

Xr4`n min gikk kun på kvart gass (0 fjusk å gikk greit så lenge eg ikkje tråkka gassen for langt inn!) ellers så bare smalt den å streva!

Kjøpte alt av tenningsdeler nytt, justerte tenning, sjekka bensintrykk, ga opp og brukte bilen på kvart gass.. etter hvert så blei det værre å værre!!!

til slut måtte eg ned i første gir i bakkene! bensinpumpa hørtes ok å alt skulle liksom være i boks!

 

Så nevnte far min på at bensinpumper kan høres i orden ut, å gi det de skal når den er kald.. men kan gi mindre når den blir varm.. O.K tenkte eg! bestilla ny pumpe, BANG jekk som ett hæl¤%& etterpå!

 

I og med at du kan lure den oppover på turtall så har eg trua på:

Blå sensor

Bensin pumpe

BTR

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Plugledninger burde være det første man måler ved trøbel av dette slaget, særlig når motoren opfører seg som du sier, med fin feiting på pådrag og grei gange ved lav belastnig men fusk på høy belastnig.

Har vært borti dette mange ganger på motorer som kødder og det har vist seg å være kabler.

Det tar 5 min og måle de og da vet man om de er i orden eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Bare ikke gi opp. Cosworth er så koselig når det går :)

 

jeg er ikke irritert.men bare, veldig,veldig skuffet:)

har ikke gitt opp riktig enda.men er så frustrerende når den aldri vil gå.drevet med bilen i 2mnd nå.

og enda vil den ikke gå..

 

får fikset en ting.så ryk det noe annet.. har fått kjørt 6mil med den siden jeg fikk i motoren.

 

Fikk forresten høre her at jeg skulle slå ned pluggene min til 0,4mm åpning..

da han trodde pluggene tente for liten..

 

Oppsette mit er.

 

T-35 turbo

550chip

grådyser

500 cooler

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

disse blåe motorsport kabler er ikke så bra folk skal ha det til. etter en mnd. så begynte dem å slå over og det greide ikke kompis`n å måle. ved måling var dem fine. men monterte på noen svarte kabler som lå uti bua hans. og det hjalp i hans sitt tilfelle. mener han hadde noe problemer når ladetrykket kom.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke irritert.men bare, veldig,veldig skuffet:)

har ikke gitt opp riktig enda.men er så frustrerende når den aldri vil gå.drevet med bilen i 2mnd nå.

og enda vil den ikke gå..

 

får fikset en ting.så ryk det noe annet.. har fått kjørt 6mil med den siden jeg fikk i motoren.

 

Fikk forresten høre her at jeg skulle slå ned pluggene min til 0,4mm åpning..

da han trodde pluggene tente for liten..

 

Oppsette mit er.

 

T-35 turbo

550chip

grådyser

500 cooler

 

Hva slags bensinpumpe bruker du a?

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Hva slags bensinpumpe bruker du a?

 

For og være helt ærlig så har jeg ikke peiling;)

 

Er første cosworthen jeg har.så må innrømme at jeg har lite peiling på disse bilene..

 

hadde en lapskaus en gang.vis jeg får lov til og kalle det det innpå her:)

(is med cosworth motor)

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen har nevnt det enda vil jeg sette opp MAP sensoren på lista. Rett etter kontaktene i bakant av motor (gjøre reint og se over de) og tenningssystem. Pluggkabler rotor og fordelerlokk.

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

For og være helt ærlig så har jeg ikke peiling;)

 

Er første cosworthen jeg har.så må innrømme at jeg har lite peiling på disse bilene..

 

hadde en lapskaus en gang.vis jeg får lov til og kalle det det innpå her:)

(is med cosworth motor)

Amen! sikkert orginal pumpe og ledningsnett!

Det er mange ting å sette seg inn i med slik bil.. :nerd:

 

Siden ingen har nevnt det enda vil jeg sette opp MAP sensoren på lista. Rett etter kontaktene i bakant av motor (gjøre reint og se over de) og tenningssystem. Pluggkabler rotor og fordelerlokk.

Har bestandig opplevd map sensor til å enten virke (motoren går) eller ikkje virke (motoren går ikkje) :D

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

hadde det vært map-sensoren burde den blitt magrere jo høyere ladetrykk.

dersom det er en sierra det er snakk om så ville jeg sjekket de tre forferdelig dårlige kontaktene på torpedoveggen. (Jeg hadde mye fusk problemer med de tre kontaktene og etter de ble fjernet forsvant problemene. Jeg fikk bedring i problemet med å spraye disse med el.spray.)

 

hadde bensinpumpen vært problemet så burde også dette gitt magrere blanding på turtall og ladetrykk, men er absolutt verdt å koble opp en måler og sjekke om bensintrykket stiger i takt med ladetrykket. da får en også sjekket btr.

 

dersom du har mulighet så kan du jo sjekke med noen kabler du kan få lånt og dermed fjerne at de kan være problemet.

 

du kan også få lånt deg en coil da denne sikkert er helt utslitt og virkelig på høy tid å bytte ut. (Byttet ut min nå og jaggu ble det mye forskjell uten at jeg hadde noen tenningsproblemer)

 

når det kommer til plugger så har jeg aldri sett problemet med å kjøre std åpning, men normalt er jo å dunke dem inn til rundt 0,5-0,6mm

 

phase-sensoren i fordeleren kan du enkelt sjekke ved å ta ut pluggen til den. da skal bilen gå helt fint med unntak hvis kommer på veldig høyt turtall hvor du da må starte motoren på nytt.

 

fordelerlokk og rotor er vanlig servicedel og koster vel 2-300kr tilsammen så her er det bare å bytte. prøv å få fatt i det blå lokket med messing stifter istedenfor kullstifter. og helst rotor uten motstand.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

disse blåe motorsport kabler er ikke så bra folk skal ha det til. etter en mnd. så begynte dem å slå over og det greide ikke kompis`n å måle. ved måling var dem fine. men monterte på noen svarte kabler som lå uti bua hans. og det hjalp i hans sitt tilfelle. mener han hadde noe problemer når ladetrykket kom.

 

 

WORD!.di blåe motorsport kablene er noe forbaska søppel.dem irrer jo i stykker før man vet ordet av det

 

har forøvrig bilen din funka fint før med dette oppsettet?

 

jeg mener...550 chip....grådyser....og orginalt tenningsannlegg er vel ikke noe resept på ett vel fungerende oppsett.

Link to comment
Share on other sites

WORD!.di blåe motorsport kablene er noe forbaska søppel.dem irrer jo i stykker før man vet ordet av det

 

har forøvrig bilen din funka fint før med dette oppsettet?

 

jeg mener...550 chip....grådyser....og orginalt tenningsannlegg er vel ikke noe resept på ett vel fungerende oppsett.

 

Javel??

 

Har brukt mine i 7-8 år uten problemer.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Pluggkabler er som alt annet ikke skudsikkre, har vært borti 20år gamle kabler som er strøkne og virker bra, og helt nye som viser seg å ikke holde mål.

 

Dette blir vell som å banne i kirka, men Biltema sin tør coil er en bra oppgradering på orginalt tenningsannleg. (den som ser lik ut som "grA coil")

Link to comment
Share on other sites

Pluggkabler er som alt annet ikke skudsikkre, har vært borti 20år gamle kabler som er strøkne og virker bra, og helt nye som viser seg å ikke holde mål.

 

Dette blir vell som å banne i kirka, men Biltema sin tør coil er en bra oppgradering på orginalt tenningsannleg. (den som ser lik ut som "grA coil")

 

 

Bruker samme jeg, og funker gull den... Er nok en 044 pumpe på denne bilen, men både dyser, tenningsanlegg er av eldre dato, så sikkert ikke dumt å bytte dette...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vell som å banne i kirka, men Biltema sin tør coil er en bra oppgradering på orginalt tenningsannleg. (den som ser lik ut som "grA coil")

 

Bruker den jeg også, lader 1.7 uten fjusk.

 

denne:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Tenningssystem-og-motorstyring/Hoyeffektcoil/

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut av problemet.. den gikk på for fet blandig..

kjørte på 3 bar med vakum.og 3.5 ca uten..

så den drukna vist i bensin. kjører nå på 3bar uten vakum. og da ligger

den på ca 2,3 med vakum..

så nå går den som ei kule:-)

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...