Jump to content

Trøbbel med gir/clutch


Loffen

Recommended Posts

Har en sedan cosworth 2wd som ikke er helt villig.. Var så dum å sette på brukt trykkplate sammen med 6 pucka lamell... Clutchen fridde ikke helt og den skrapte litt ved girskifte fra 2 til 3 gir... Endte med at trykkplata låste seg mens pedalen var trykket inn..

 

Har idag fått bilen igang igjen med ny shell helix trykkplate, men bilen oppføre seg nesten likt fortsatt... Når jeg begynner få feste på 3 gir, så begynner clutchen å slurre...

 

Sjølstrammeren på vaier er litt aktiv merker jeg(hører den knepper over). Kan det være sjølstrammer som er gåen?

Selv når jeg kjører fint, skraper den litt fra 2 til 3.. Kan synkringer ha gått allerede? Girkassa var nyoverhalt, så alt skulle være 100 %. Har kjørt ca 2000km etter overhaling av motor/gir. Dvs en helg med prøveskilter ifjor...

 

Noen som har forslag til hva som kan være galt???

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Shell Helix ja.... Se på clutcharmen om den vandrer som den skal når den blir trykkt ned og slipt opp.

T5 kassene er lagd av smør, og spes synk.ringene er dårlige. Noen bomgiringer eller giringer uten frikoblet inngående så er de kjørt.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det er såpass dårlig ja... Skal sjekke bevegelsen på armen imorra...

 

En kamerat sier det kan være pga splines ikke er smørt opp, så den vandrer ikke så lett som den bør... Noen formening om det???

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det er såpass dårlig ja... Skal sjekke bevegelsen på armen imorra...

 

En kamerat sier det kan være pga splines ikke er smørt opp, så den vandrer ikke så lett som den bør... Noen formening om det???

ikke utenkelig det med føringa på splines.

men da er det bra tregt, egentlig nesten fastrusta.

du har tross alt bra brytekraft fra pedal og ned via utløserarm og lager, og klarer du å trå inn pedalen så skulle man tro at trykkplata skulle klare å presse nok tilbake...

 

håper det bare er en bagatell da :)

quote graham robson: "you know, we could put that engine in a sierra, with a turbo, and there`s no way anything would beat us on the track"

Link to comment
Share on other sites

Pedalen kjenes helt fin ut igrunn, bortsett fra at sjøljusteringa jobber litt... Håper også det, ellers er sesongen over før den har begynt for min del...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har fått på prøveskilter nå, og kjørt litt, så det virker som den går seg til.. Er nok pga jegikke smørte opp splines og hylsa som utløserlageret glir på...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Går bare en vei den, ellers går den inni skruene til svinghjul... funker litt bedre nå, men bør nok bytte sjølstrammer... Må visst spare litt på dekkene også....

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Tenkte kjøpe sånn i alu fra Burton, så kan jeg justere den sjøl, og skal ha på kobberfett ja... hehe.. Har aldri hatt sånt problem med noen biler før, og derfor har jeg heller aldri tenkt på at det sku være nødvendig... Men godt man kan lære noe nytt hele tida, ellers blir det fort kjedelig... Kassa må iallefall få litt pleie igjen, så får ringe Morten L igjen..

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...