Jump to content

2.8 Svinghjul & Converter på 2.3 kasse?


Etern1ty

Recommended Posts

Er det mulig at et 2.8 automat svinghjul & converter ikke passer på 2.3 kasse? den sitter helt bom og vi har litt problemer med å få pressa den helt inn på svinghjulet...

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

ser ikke helt at det skulle være et problem. Såvidt jeg husker er c3 automatkassene like for alle cologne V6 motorer. Utvekslingen ligger i converteren. Ser da ingen grunn til at ikke delene skulle passe overens. Spørsmålet er hvordan du monterer dette sammen. Jeg pleide å gjøre det på feil måte og hadde ofte problemer med å få girkassen helt innpå. Jeg pleide å ha converteren fast på svinghjulet og så tre kassen på. Da blir det problemer med å få converteren til å treffe riktig inne i kassen. Dersom du først får converteren til å entre kassen helt på plass og så heiser kassen opp, så skal det ikke være problem, men converteren må helt på plass. Jeg ville egentlig tippe at converteren din ikke er helt på plass i kassen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

ser ikke helt at det skulle være et problem. Såvidt jeg husker er c3 automatkassene like for alle cologne V6 motorer. Utvekslingen ligger i converteren. Ser da ingen grunn til at ikke delene skulle passe overens. Spørsmålet er hvordan du monterer dette sammen. Jeg pleide å gjøre det på feil måte og hadde ofte problemer med å få girkassen helt innpå. Jeg pleide å ha converteren fast på svinghjulet og så tre kassen på. Da blir det problemer med å få converteren til å treffe riktig inne i kassen. Dersom du først får converteren til å entre kassen helt på plass og så heiser kassen opp, så skal det ikke være problem, men converteren må helt på plass. Jeg ville egentlig tippe at converteren din ikke er helt på plass i kassen.

 

 

fikk høre at man må ALDRI montere converter på svinghjulet først, da converteren ikke vil komme inn i det innerste sporet i girkassen når du monterer det på, og da kan oljepumpa havere før èn min er gått, og da tar du nok girkassa samtidig!

 

Men skal prøve å få plassert converteren litt bedre, takk for tipset! irriterende å holde på med jekk og støttebukker under bil, fysj ;)

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

update.

 

 

Da vi har holdt på å presset og dyttet i flere timer med alle boltene på converteren på og aksel på girkasse plassert midt i har vi funnet ut at det mest sannsynlig IKKE går med 2.8 converter på 2.3 kasse. Vi målte rundt på converteren på 2.3 og 2.8 og det viser seg at 2.3 er 81cm i omkrets mens 2.8 er 87cm i omkrets.

 

 

noen som har noe info å dele her?

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

update.

 

 

Da vi har holdt på å presset og dyttet i flere timer med alle boltene på converteren på og aksel på girkasse plassert midt i har vi funnet ut at det mest sannsynlig IKKE går med 2.8 converter på 2.3 kasse. Vi målte rundt på converteren på 2.3 og 2.8 og det viser seg at 2.3 er 81cm i omkrets mens 2.8 er 87cm i omkrets.

 

 

noen som har noe info å dele her?

Yttre diameter har med "Stall speed" å gjøre og mindre yttre diameter øker turtallet og aksen. 81 cm er altså en "trimconverter".

Mål diameteren på sentertappen på converteren, den som skal inn i veiven.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det med at converteren skal inn i kassen først. Jeg fikk i sin tid vite det av en Automatgear reparatør som snakket om disse klovnene som dro kassen av med converteren fast i svinghjulet... Følte meg litt truffet :whistling:

Jeg klarte faktisk å bøye et svinghjul på den måten, så man lærer etterhvert.

Colognemotorene har alle sammen det samme boltemønsteret og det samme converter huset. Jeg ville sjekket converteren opp mot svinghjulet, sjekket om boltene går overens. Det er jo muig at det er en tykkelses foskjell på converterne også eller at svinghjulene er forskjellige, det er verdt å sjekke. Som tidligere nevnt så kan det være vanskelig å få converteren inn den siste cm'en, den skal smette fint på plass med litt rotering og grisling.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...