Jump to content

IS Turbomotor


Lubs

Recommended Posts

Heija :D lurer på hva folket skal ha for en komplett IS turbomotor som jeg har planer om og kjøpe til høsten som jeg skal ha i min ford sierra 86 mod OHC

 

ønsker ikke noe over 12000.- ;)

 

passer ledningsnette over fra OHC til IS ?

passer Motorfestene 100% eller må man modifisere litt?

passer girkassa overens fra 2L OHC til IS ?

 

 

Ola Finkelsen

2743

Harestua

Fjellhammer vegen 81

 

TLF : 92-22-31-92

Epost : rbksupporter3@hotmail.com

Edited by Lubs
GZkEN-1.jpg
Link to comment
Share on other sites

Vennligst rediger inn manglende informasjon.

 

Retningslinjer på annonseforuma:

 

Informasjon som kreves i samtlige annonser

Telefonnummer.

Hvor i landet objektet befinner seg, minimum fylke skal angis.

'minimum fylke skal angis' gjelder ikke 'ønskes kjøpt'.

Prisantydning.

 

Emneoverskriften skal tydelig fortelle hva som skal selges eller kjøpes.

 

Annonseteksten for biler til salgs (unntatt hele delebiler) skal inneholde følgende.

Hele modellnavnet og motorstørrelse.

Årsmodell.

Karosseritype, og antall dører.

Kilometerstand.

Farge utvendig.

Girsystem, som manuell eller automat.

Noen linjer om tilstanden, og eventuelle mangler/defekter. Mangler er også slik som,

ikke skilter eller ikke utført/godkjent periodisk kjøretøykontroll, og/eller ikke betalt årsavgift.

 

Ved salg av hjul, dekk og felg, skal følgende angis.

Boltsirkel og innpress.

Fabrikat og modellnavn.

Dimensjonen, alder og mønsterdybde skal angis.

Link to comment
Share on other sites

passer ledningsnette over fra OHC til IS ? altså, du må ha et is nett til is motor... men du kobler deg jo bare inn på eksisterende forgasser (som du kaller ohc) ledningsnett

 

passer Motorfestene 100% eller må man modifisere litt? motorfestene passer, men ville anbefalt stivere siden du skal kjøre turbomaskin

 

passer girkassa overens fra 2L OHC til IS ? girkassa er lik på gasser og is

 

OOOOG, både is og forgassermotorene her er OHC. èn overliggende kamaksel. ohc og is er ikke benevninga du bruker her på forumet. enten forgasser eller is ;)

 

har en kompis som muligens selger sin IS turbo med MS datasprut og MT75 kasse. Cosworth-innmat i blokka

Link to comment
Share on other sites

Og siden du ikke har peiling, så legger du ut alt av innfo om motorer du kan få kjøpe her først slik at vi andre kan være med å vurdere slik at du ikke blir lurt.

 

Jeg vil forøvrig anbefale deg å kjøpe deler og bygge deg en motor selv. Det er svært få IS-turbomotorer til salgs, så det er ikke lett å få tak i. Det skal gå ann å sleike i sammen deler til et høvelig greit stamt budskjettprosjekt for 12ark. Men da har du ikke mere enn det som absolutt trengs for å kjøre hvis du dropper cosworth stempler og råder og istedet dreier ned orginalstempler slik jeg har gjort i min dohc 4x4. Du finner en tråd i sierraforumet om den bilen for bilder og innfo.

Jeg har ei liste over priser og deler til IS-T'n jeg lagde for noen år siden. Kan se om jeg finner den hvis det er av interesse. Budskjettet der var vel rundt 15 lapper.

 

Forgasser og IS motorer er helt identiske utenom innsug, fordeler og ledningsnett. Samme girkasse, clutch og alt ana rundt motor. Noe du sikkert ikke vet er at cosworth har samme motorblokka med akkurat de samme dimensjonene på alle lagere og slike ting, så deler som råder og stempler, veiv, oljepumpe og gruppe a toppakning fra cosworth kan med fordel brukes i OHC/IS ved turbokonvertering.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei liste over priser og deler til IS-T'n jeg lagde for noen år siden. Kan se om jeg finner den hvis det er av interesse. Budskjettet der var vel rundt 15 lapper.

 

det hadde vært kjempeflott ! :)

men tusen takk for svar :)

Edited by Lubs
GZkEN-1.jpg
Link to comment
Share on other sites

Du kan også vurdere forgasser da. Det er å få spesielle forgassere beregnet til turbo. Ford-racing og EscortRST.WRC her inne har begge hatt sierraprosjekter med forgasser og rundt 300hk.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Forgasser og IS motorer er helt identiske utenom innsug, fordeler og ledningsnett. Samme girkasse, clutch og alt ana rundt motor. Noe du sikkert ikke vet er at cosworth har samme motorblokka med akkurat de samme dimensjonene på alle lagere og slike ting, så deler som råder og stempler, veiv, oljepumpe og gruppe a toppakning fra cosworth kan med fordel brukes i OHC/IS ved turbokonvertering.

 

det er forskjell på toppen. IS toppen er noe bedre å den har utsparing til dyser. utover det helt likt.

 

står forøvrig en IS turbo her hvis du vil kikke for for å se hvordan ting er gjort. Hvis du finner veien da :whistling:

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

blir nok ett stramt Budskjettet på 15lapper så kunne dere hjulpet meg med og skrive en liste om ALT man trenger til gasserturbo eller ist? :)

 

Min handleliste til mitt IS-T prosjekt høsten 2008:

 

3000kr - Cosw 2wd turbo

2000kr - Rustfritt genrør (brukt)

1000kr - 3" Moongoose eksosanlegg fra cosw 4x4 (trengte noe rep)

1000kr - Brukte cosw 2wd stempler

1000kr - Escort cosw råder

1500kr - cosw 2wd radiator og intercooler

1500kr - Tilleggsprut

2500kr - Ny, men dårlig forsterket clutch med sinterlamell

1000kr - Gr.a toppakning

380kr - Åpent luftfilter

450kr - Div pakninger

355kr - Cosw siliconslange mellom turbo og ic

700kr - Div TESS (oljeslaner til og fra turbo, slangeklemmer etc...)

200kr - Rør

500kr - radiatorvifter DOHC

420kr - Div biltema

600kr - Olje, oljefilter og frostveske

 

 

I tillegg så ble det kjapt nødvendig med sperre så da ble det kjøpt inn ei cosw bakstilling. Denne fikk jeg latterlig billig, men normalpris er 4-5 tusen.

Komplett cosw 2wd sprut med ledningsnett og hjerne - par tusen

Grønndyser og 3bar mapsensor måtte jo til 2500kr

pukkelryggchip 1500kr

I tilleg kom en del andre ting som målere og andre kjekt og ha ting..

 

Ja..... Du får en slags ide..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...