Jump to content

Bytte motor?


Guest hvolsdal

Recommended Posts

Guest hvolsdal

Lurer på og bytte motor og lurte på om noen som kan fortelle litt om hva jeg må gjøre for og bytte om fra vanlig 2.0i motor til doch? Mye som må byttes da?

Får tilgang til alt jeg trenger, så må bare vite hva som må gjøres?

Er motorfestene samme på de motorene?

Hvordan blir det med hjernen osv?

Er girkassen lik?

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt jobb!

 

Motorfester er like.

Gearkasse og mellomaksel er forskjellig, men det er mulig å benytte gearkasse fra vanlig 2.0, må da benytte starter fra DOCH

 

Ledningsnett og hjerne er forskjellig. På 2.0i så er ledningsnettet til motor veldig adskilt fra resten av bilen, mens på DOCH så er alt mere integrert i hverandre.

 

Hvis du ikke har skrekken for ledninger så er det fullt mulig å kun bytte hjernen og ledningsnettet på motoren. Du må da koble litt selv mellom orginalt ledningsnett på bil og "nytt" ledningsnett fra DOCH.

-11 S-Max 1.6TDCI Titanium
-99 Focus 1.4 5 dørs

x75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,
x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stv
x06 S-Max 1.8TDCI Titanium

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Jeg føler selv att doch er bedre jeg, vet ikke hvorfor..

Hvordan får jeg noen ekstra hester utav motoren som den er nå da?

Noen som kan fortelle litt?

Tenker og på om jeg skal selge senere i år, er ikke det lettere og få solgt en Sedan med doch?

Link to comment
Share on other sites

Guest fåården

hvor mange av dere som mener at dohc'n er no dritt har hatt d selv??? ikkeno kritikk mot dere bare morro å se..

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Ok, da beholder jeg den regner jeg med:p

Forslag til Trimming på motoren da?

Noen som vet om noen som skal selle felga å styling også kansje?

Kjøpte stylingen din combatkit?

Link to comment
Share on other sites

til dere som ikke liker dohc. dohc er ikke den utrolige dårlige , ikke holdbare motoren som dere har "hørt så mye "om..

jeg har aldri sette en dohc motor som er blitt holdt vedlike(regelmessi olje skift. og bytting av slite deler) har havarert enda..

driver selv å overhaler en mmotor nå som jeg skal turbokonvertere.

den har gott litt over 300K og det er ikke antydning til skade eller noe slitasje.. man ser honinga i sylinderveggende, råde å berelager er like fine!

nesten så man knnne brukt dem oppat.. dette med at den spiser topp pakninger, er det som wingdude sa en gang at det var gammel kjøleveske som terer på pakninga.

en ting som jeg har lakt merke til er at kjøleviftenne har en tendens til å sette seg..noe som kan gjøre at motoren går varm ,

kansje noe som ikke er det beste for en alu topp..

har aldri hørt om at kammenne har knekt før på disse motorene..

 

det du trenger for å bytte motor er vel for det meste motor,hjerne lednings nett..

er vel type 9 girkasse på ohc sierra? på dohc er det mt75..

 

men kanhende det passer over. det vet jeg ikke.

 

men er det noen som har noen eksempler på dohc motorer som har havarert så post dem her!!

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Guest fåården

dohc'n som står i min har ikke havarert ennå.. og som sagt før den får JULING!!!

har ingen problemer med den eller..

Link to comment
Share on other sites

Guest sh0rty^
skal eg kjøpe sierra, så kjøper eg en med ohc motor.. lettere å trimme, flere deler fra cosworth som passer overens, doch har en svakhet, kammene knekker på dem, har eg hørt.. så hold på ohc motoren..

 

Kammene knekker? er det komitimen eller?

Mulig visst du fyller motoren opp med vann istedetfor olje da men..

Vær nøye på vedlikehold av motoren så er ikke en dohc motor noe dårligere motor.

 

Er så altfor mange mennesker her og på andre forum som "har hørt" eller "tror" uten å nevne navn :rolleyes:

 

Edit: Og denne motoren er også fullt mulig å turbokonvertere, dekomprimer motoren, + litt overtrykk ( 1kg ) , gi den litt mer bensin og bilen går råere enn en orginal cossie.

Link to comment
Share on other sites

jeg er også kjempefornøyd med min. tikker litt, men har en annen topp liggende som jeg skal putte over snart. kjører min også temmelig hardt iblant, men funker som bare det! starter alltid med en gang når det er kaldt også.

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.0Fordsierra

Lothar: du har hørt om flere och som har brøte sammen men ingen doch?..hva kan være grunnen mon tro? :huh:

kanskje det er opp til flere och motorer som blir turbokonvertert? og trimmet?

sjeldent jeg har hørt her på forumet at noen gjør det med doch..

hvor holdbar dochmotor er skal jeg ikke utale meg om da jeg ikke vet noe om den, men och`n er HOLDBAR så lenge du husker å skifte olje og ikke er på 7000rpm hver dag

Link to comment
Share on other sites

Synes det er greit at DOCH'en har dårlig rykte jeg.

 

Har kjør 2 hele sesonger i bilcross med samme DOCH motor. Der har den fått rimelig mye juling, ligger stort sett på mellom 5 og 7000rpm. 10 - 15 løp og timesvis med treninger.

 

Men motoren har så dårlig rykte så når folk ser at det er en DOCH under panseret så er det ingen som vil ha bilen.

 

Selvfølgelig kan også DOCH'en havarere, det hender jo at register kjedet har røket og da går det galt, eller at en topppakning har røket.

 

Dersom du ønsker litt mere sprut i DOCH'en så er det mulig å sette over svinghjul fra en OCH og eventuelt sette på en type 9 gearkasse. Passer rett på, må bare bruke starteren og støvplata mellom kasse og motor fra OHC'en og bore nye hull i svinghjulet. OHC svinghjulet veier vel 1/3 av det som sitter på DOCH'en, du får da mye raskere respons på gassen.

 

Heller ikke noe problem å flytte over ledningsnettet. Du trenger kun det som er på motoren, Dvs alle ledningene som går fra modulen under hanskerommet og fram under panseret.

 

Har nettop gjort det selv og det var ganske enkelt.

-11 S-Max 1.6TDCI Titanium
-99 Focus 1.4 5 dørs

x75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,
x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stv
x06 S-Max 1.8TDCI Titanium

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Så dere anbefaler meg å bytte motor?

regner med jeg gjør det, men vet ikke helt når.

Tar vell en helg og gjøre det så må bare ha fri:p

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke skal ha turbo eller trimme med gasser osv, så er det greit og gå for dohc

Bruker mindre bensin enn ohc, mer hk, + at denne motoren tåler en god del. eneste minus er at det er aluminiums topp, så hvis topp pakning ryker, så må/bør du plane toppen

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Lille rudi

Eg har nå kjørt 2 månader uten å sitt olje på peile pinnen på min och motor, eg tenkte å se kor lenge den klarde å leve med lite olje. Men den tikker å sviver ennå. Bare den får vatn å bensin så er den fornøgd ;]

Link to comment
Share on other sites

Min Doch har gått 356000km. myye...

den virker helt grei. men koker om den blir rusa/kjørt mye i lave hastigheter.. dette har skjedd 2 ganger.... hvor farlig er et sånt lite oppkok?

 

den har blitt bytta olje på 2 ganger i året.... og blitt mest langkjørt. over 150000 de siste 5 årene

 

hva bør jeg vere ops på med den?

 

tenkt jeg skal bytte kjølevæske til helga.... er litt noob på det med så hvor tapper jeg fra?n under radiatoren?

Link to comment
Share on other sites

Guest SierraRåneren

pleier å forklare for folk at doch skal tikke litt.... stemmer det at de tikker når de kommer ut fra fabrikken????

 

drog tilhenger på 1800kg med min, så gikk motoren varm, toppakniga røyk t h.... fikk skifta den og nå svive ho som ei klokke... tikktikk...

men jeg er enig, bare pass på å skifte kjølevann iblandt, og ikke kjør motoren for varm, så tror jeg motoren holder så lenge du vil......

 

kjørte 15000km uten å fylle på olje, og uten at det sank særlig som jeg kunne se, farlig?? sierra nr 2 her bruker ca 1L pr 1000 km, dårlige ventil tettinger....

 

ang kjølevann, så pleier jeg bare skru av den nederste slangen,(på radiatoren) mye lettere å styre vann ståla..... bruk en stor balje eller noe dersom du har tenkt å stå i garasjen å gjøre det, blir litt søl ellers....

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n
sikkert helt på TRYNET spørsmål.... men hvordan merker jeg om toppen er sprukket? hmmm

 

å når jeg fyller vann?? skal jeg starte motoren uten å fylle mens den går så det blir pumpet rundt å lufta forsvinner?

 

At toppen er sprekt merker du kanskje ved at du får vann i olja eller motsatt.

 

Hvis du bare skal etterfylle litt vann så kan du gjøre det nårsomhelst.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...