Jump to content

Smidde stempler til 2,9 Turbo


RSHansen

Recommended Posts

Driver å sysler med mitt turboprosjekt.

Målet er å bygge motoren så solid og holdbar som mulig i utgangspunktet. Motoren er en 2,9 V6 kat med Turbo Technics 225bhp twinturbo sett. Hittil er planen å bruke orginal motorstyring med tillegginnsprut. Dog en noe mere avansert sak enn den Turbo Technics leverte med sine biler. Turboene er et par Garrett T2ere som mest sannsynlig bør og vil bli byttet ut med noe mere moderne, men foreløpig er det blokka som skal bygges ferdig. Orginalstemplene tåler jo ikke så mye mere enn hva dette settet gir, derfor er smidde stempler og sterkere råder med i resepten. Har lest på mange forumer for å finne ut hva slags stempler som best kan brukes. Ser mange som har satt turboer på V6 kjører meget lav kompresjon f.eks 7.5:1. Dette var også min plan inntil en del spørsmål som dette dukket opp:

 

-Vil det ikke være mere effektivt å heve kompresjonen opp til la oss si 8,5:1 eller nærmere orginalt 9,0:1 sammen med en god motorstyring og bankesensorer?

-Vil ikke motoren bli mere kjørbar på lave turtall samt at man motvirker den såkalte ketchupeffekten?

 

Hva mener dere folkens?

 

mvh Christer

Edited by RSHansen

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

-Vil det ikke være mere effektivt å heve kompresjonen opp til la oss si 8,5:1 eller nærmere orginalt 9,0:1 sammen med en god motorstyring og bankesensorer?

-Vil ikke motoren bli mere kjørbar på lave turtall samt at man motvirker den såkalte ketchupeffekten?

 

Hva mener dere folkens?

 

mvh Christer

Vil du si noe om hvorfor du mener at det vil være effektivt å kjøre høyere kompresjonsforhold?

Hvor mye tror ut at høyere kompresjonsforhold utgjør for motoreffekten?

 

Jeg vet om flere som har bygget lavkomp og er overrasket over hvor godt bunndrag de likevel har.

"Svære greier" som vill trimkam, kjempegrenrør, svær turbo osv osv ødelegger kjøreglede og sørger for mye er ketchupeffekt enn lavkomp.

 

Hovedulempen med lavkomp er at forbruket øker på helt rolig langkjøring, men dette er også så godt som den eneste gode grunnen kjøre så høy komp som man tør.

 

Bensin "hater" varme og store mengder. Dagens motorer har derfor ikke turbo, men små stempler fra 86 mm og nedover. Toppene er laget av aluminium som raskt leder varmen bort fra forbrenningskammeret og ut i vannkanalen. De har små og effektive forbrenningskammre med sentralt plassert tennplugg og 4 ventiler pr. sylinder som raskt leder den varme eksosen ut i grenrør med bra kapasitet.

Motorene liker og tåler høye turtall, gearkassene er tette og diffutvekslingene lette. Alt dette er gunstig i forhold til tenningsbanksproblemet, men også ganske nøyaktig 100% motsatt av det en god gammel Ford V6 utsetter bensinen for.

 

Turbotechnics er seriøse og svært dyktige og de valgte lavkomp. pga at de to små turboene lader så tidlig.

 

Skogenracing har vist at med "dragoppsett" med GT40 turbo og trimkam for sugemotor så kan man beholde originalkomp. og lade over 1,0 BAR.

 

Jeg er helt sikker på at TT sin lavkomp twin turbo sats funker mye bedre på lave turtall, gasspådrag samt har bedre gassrespons.

 

Anbefaler at du prioriterer en tenningskurve som er tilpasset akkurat DITT motoroppsett HØYT.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Efter mitt sjätte bygge så har jag lärt mig en hel del vad 2.9:an tål....

 

För att få till ett bygge med trevligt register och lång hållbarhet kommer jag som alltid att rekomendera en turbo i överkant. Dom här motorerna är som mest känslig runt 3000varv och för att undvika att kolvarna kollapsar kan man flytta det en aning genom en större turbo

Har sett genom åren att det stora problemet är värmen, så fort man börjar pressa nära kokningsgränsen så kommer kolvarna också gå sönder. Däremot om man är noga och ser till så motorn inte går varm och har rätt turbo är det inga problem att åka med 1.1-1.2bar i laddtryck på en helt standard oöppnad motor med 9.0:1 i kompression och ca 20 grader förtändning vid 1bar i laddtryck

 

Jag åker själv runt med detta koncept i min bruksbil som jag åker med varje dag till jobbet, förra bilen gick 700 hårda mil innan jag sålde den och nya bilen är på god väg trots sina 33000mil. Caprin jag har plockat 400rwhp med med standard bottendel är inne på sitt tredje år nu med samma kolvar och den funkar mycket bra fortfarande! Hade problem i början men det var som sagt för att den gärna ville gå varm.

 

 

 

Mitt råd är att börja med att kasta bort turbonetichs kittet för det är faktiskt riktigt dåligt och bygga dig själv en bättre anläggning som kommer ge dig mycket bättre register och mer effekt såklart. Framför allt satsa på ett riktigt eftermarknads insprut

Edited by Mikael S
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...