Jump to content

forskjellige girkasse på samme motor, is / dohc


alelys

Recommended Posts

Har søkt litt rundt om, men ble ikke klok på det jeg fant. <_<

 

Har en 86 2.0 IS mtor med svinghjul, clutch 4trins kasse som passer ihop og "fungerer" men girkassen er i dårlig stand. :P

Skal ha ny girkasse og clutch, så jeg har funt en donor bil.

19(xx) 2.0 DOHC 5trins kasse.

Der kan jeg ta alt unatt motoren - starter, clutch, svinghul, trykkplate, uløser arm m/utløserlager, mellomaksel osv osv.

 

Passer dette overhens, hvilken deler skal jeg bruke og må noe modifiseres?

 

-Alexander

Link to comment
Share on other sites

tror ikke du får brukt dohc clutch på is motor.

 

men je har både is gir kasse 5trinn og clutch hvis du trenger det.. :)

 

ååå, går det han om jeg modifiserer svinghjulet? har dreiebenk.

Er litt får langt å kjøre, tror jeg uansett på sjå litt på dohc kassen.

 

-Alexander

Edited by alelys
Link to comment
Share on other sites

Clutchen på 2.0 ohc og 2.0 dohc er lik. Om du skal bruke MT75 kassa skal brukes på ohc må utløserlagret shimses nærmere svinghjulet. Om du leiter litt rundt på forumet så finner du ut hvor mye.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Clutchen på 2.0 ohc og 2.0 dohc er lik. Om du skal bruke MT75 kassa skal brukes på ohc må utløserlagret shimses nærmere svinghjulet. Om du leiter litt rundt på forumet så finner du ut hvor mye.

 

ja leste noe om dette med utløserlageret, men hvorfor må man shimse det når du bruker alle delene fra samme bil. Er det anlegsflaten på veiven mot svinghjulet som er litt anerledens da?

MT75 alltid trodde dette kun var 4x4 kasse jeg. Har ikke lagt mye brye i det, men vet ikke forskjellene på T5 /T9 / MT75 og om det finnes flere girkasser til sierra.

Noen som gidder å fylle inn litt informasjon om hva som er hva av disse kassene?

 

-Alexander

Link to comment
Share on other sites

T5 er 2wd cossi. T9 er IS og Scorpio med ohc. De brukes faktisk i noen amerikanske biler også, men ikke helt like. T9 finns også som 4x4 kasse til 2,8 4x4.

MT75 2wd er mest kjent fra Sierra og Scorpio dohc og v6. Som 4x4 kasse er den levert i dohc med 2wd og 4x4, samme på v6,og 4x4 cosworth.

 

Dohc har tykkere svinghjul enn ohc, så om du skal bruke en grikasse fra dohc på ohc så må utløserlagret shimses nærmere motoren tilsvarende forskjellen i tykkelsen på svinghjul.

4x4 cosworth har også ett tykt tungt svinghjul lignende som dohc.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, lagret som ligger i bakkant av veiva er det samme på ohc og dohc.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...