Jump to content

Mig VS Mag


Recommended Posts

Ett mig og ett mag apparta kan som regel brukes om hverandre, da det er gassen som skiller. Til vanlig svartstål bruker man mag, med aktiv gass. ofte Mison18 gass, som er ei blanding av co2 og argon. co2 er den aktive gassen. Til mig og tig sveisning bruker man høyere innblanding av argon, eller rein argon. Mig og tig sveising brukes som regel når man sveiser høyere legeringer, som rustfritt stål eller aluminium.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ein ting som ikkje er nevnt her er ganske viktig!

Rein Argon (mig) "brenner" du får ein høyere temp på sveisen/smeltebadet, noe som ikkje er heldig ved tynnplate sveising..

 

18% blandgass, 0,8mm tråd og minimum 250A så er du på god veg :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

til karosseri anbefaler jeg 0.6 tråd...

Jo, men hvis du skal ha ett greit allround apparat så blir det for dumt med 0,6 tråd..

(har du feks prøva å sveise eksos med 0,6?)

0,8 passer finfint til det aller meste du driver med i ein garasje :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Sveiser eksos like fint med både 0,6 og 0,8. Synest i grunn jeg får bedre kontroll på varmen med 0,6. Vanlig 5kg svartståltråd er soppas billig at det er bare snakk om noen få hundre kr for ei ekstra snelle og dyse :) Men noen ekspert skal jeg ikke kalle meg.

Det med ekstra varme med rein argon var jeg faktisk ikke klar over Tommen, så tekk for den :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...