Jump to content

Høy vacum


cossie2hjulstrekk

Recommended Posts

Jeg har veldig høy vacum på tomgang på motoren min, den er så høy at L8 hjernen ikke har punkt i mappet så jeg kan få justert bensinmengde. jeg er oppe i -0,8. har justert gasspsjeld åpning, tomganskrue, justert innsug kam frem (bd14) prøvd standard kammer med standard timing, byttet gasspjeld, men ikke noe av dette hjelper stort. hva kan det komme av? flere cosworther jeg veit om ligger på rundt -0,4

Link to comment
Share on other sites

Mine cosworther har også hatt vakum rundt de baner. betyr jo bare at motoren er tett og ikke lekker(?)

Sikker på at måler er å stole på ?

 

Okay.. men hørt flere som har 0,4-0,5.. kan det være riktig at den skal være så høy at sprutet ikke har tabell i mappet for det punktet. det bli jo da helt håpløst å få justert blanding ved penkjøring da den går mye på vakum siden. (har ca 12AFR på 2200rpm og 0,7vacum i ca 100km/t på 5.) rører jeg gassen litt så vakum`n ligger på rundt 0,3-0,4 blir den perfekt rundt 14,5-15,0AFR

Link to comment
Share on other sites

Okay.. men hørt flere som har 0,4-0,5.. kan det være riktig at den skal være så høy at sprutet ikke har tabell i mappet for det punktet. det bli jo da helt håpløst å få justert blanding ved penkjøring da den går mye på vakum siden. (har ca 12AFR på 2200rpm og 0,7vacum i ca 100km/t på 5.) rører jeg gassen litt så vakum`n ligger på rundt 0,3-0,4 blir den perfekt rundt 14,5-15,0AFR

Da ser jeg problemet. Får høre med en mapper om de har noen tips

Link to comment
Share on other sites

Datasprut konvertert L8? Med orginale kammer innsug og spjeld skal den klare rundt 0,3-0,4 bar totaltrykk, altså -0,6 til -0,7 fra atmosfæretrykk på ifra underkant av 1000rpm.

Kvasse kammer justert veldig agresivt vil selvsagt gi dårlig vakum på lavt turtall. Noe som ikke skal være tilfellet ved de milde orginale.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Min ligger no på -9,org kammer

 

-0,9 bar er bare 0,1 over totalt vakum, og det klarer du nok ikke verken på tomgang eller vanlig kjøring. På motorbrems på høyere turtall er 10-15 kpa fult mulig(-0,9-0,85 bar).

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

-0,7-0,8 bar på litt forhøyet tomgang er mer sansynlig :)

Ikke umulig at målern din er unøyaktig i det området nei.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg det må være mange målere ute å gå som er feil. Jeg vet at bla BSR målern som står i min bil er feil. Det laveste jeg har sett med datasprut på tomgang er ca 25 kpa(-0,75 bar) på motor med ultramilde kammer, og forhøya tomgang til over 1000 rpm. Tall under 20kpa er på motorbrems, og ned mot 10kpa kunn på motorbrems på høyt turtall. Under 10kpa kan jeg ikke huske å ha sett noen gang. Jeg kan eventuelt bla igjennom noen logger fra min cosworth om folk ikke tror meg.

Edit:

Tomgangcosworth.jpg

Lav tomgang på cosworthen, tatt på den veivakselvinkel jeg fikk lavest mapsignal. Load er mapverdien, og 40kpa tilsvarer 0,4 bar totaltrykk, eller -0,6bar fra atmosfæretrykk.

 

Cosworthhytomgang.jpg

Høy tomgang på cosworthen.

 

Cosworthmotorbremslavturtall.png

Motorbrems på lavt turtall på cosworthen, og enda ikke noe fantastisk nesten totalt vakum.

 

Motorbremscosworthhytturtall.jpg

Motorbrems på høyt turtall, og da først begyner det å bli noe særlig vakum.

 

Motorbremsdohcturbo.jpg

Og et screenshot fra en logg fra dohcturboen, som har mye mer vakum. Den klarer faktisk såvidt under 10kpa på høyt turtall.

 

Og jeg stoler mye mer på en mapsensor enn en ettermarkeds ladetrykksmåler av ukjent kvalitet. Vist man får avlesning på 20kpa/-0,8bar på en nogenludne normal omgang fra en mapsensor så vil jeg tippe på at map sensor er deffekt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er vel PCV ventil? Som da i såfall åpner ved lite vakum, altså nær atmosfæretrykk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...