Jump to content

hardykobling


dohcboy

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

bilSpiten Kongsberg

delelager

 

Stephen Kristiansen

 

Telefon: 32 77 24 53

 

Han har hjelpa meg med diverse Sierra...

 

Takker :)

 

Da var ny på vei hjem til meg fra Ford her hjemmefra, etter at fyren over skaffet meg delenr. Sist jeg prøvde å få tak i på Ford (7-8 år siden) måtte jeg kjøpe hele mellomakslingen.. Klovner.

 

Kan forresten legge til at samtlige MT75 kasser, både Cosworth, vanlig Sierra 4x4 og vanlig Sierra med MT75 kasse, har sammme kobling.

 

Var forøvrig tre stykker igjen nå etter jeg kjøpte min, til opplysning dersom noen skulle trenge ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Gøy det løste seg :)

 

Ja ganske utrolig hele greiene. Skulle jo som sagt kjøpe for mange år siden hos Ford, men da var den ikke løs. Måtte kjøpe mellomakslingen også. Kostet meg vel 4500 kr dengang.

 

Har hørt med flere i England også for å få tak i, men ingen visste hvor de var å oppdrive.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Alle MT75 kasser har vel lik gummikobling på mellomakselen. Det vil si, det finnes to litt forskjellige typer som går omhverandre. Tidligere type er merket GAF 30, og har vel gått ut. På denne ble det forresten brukt torx skruer.

Seinere kom gummikoblingen som er merket med GAF 41. Denne er sterkere, og er vel fortsatt kurant å få tak i hos Ford? Hvis ikke finnes de på Ebay.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Alle MT75 kasser har vel lik gummikobling på mellomakselen. Det vil si, det finnes to litt forskjellige typer som går omhverandre. Tidligere type er merket GAF 30, og har vel gått ut. På denne ble det forresten brukt torx skruer.

Seinere kom gummikoblingen som er merket med GAF 41. Denne er sterkere, og er vel fortsatt kurant å få tak i hos Ford? Hvis ikke finnes de på Ebay.

 

Her er den typen jeg fikk nå:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-ESCORT-COSWORTH-CENTER-PROP-DONUT-RARE-/140538761450?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D3383034864100662964

 

Den er feil på min. Da må det isåfall chimses ut for at den skal passe. Denne er tynnere enn den typen jeg har. Min er som sagt 6-kantet, og i tillegg har jeg en slags "styrekule" i midten av åpningen.

Bildene på Ford viste at den var 6-kantet, men den var egentlig rund i virkeligheten.

 

Hehe, det er noe hele tida... Annet hullbilde da eller?

 

Nei hullene passer, men må som sagt chimses ut og da kan det fort komme vibrasjoner.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Her er den typen jeg fikk nå:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-ESCORT-COSWORTH-CENTER-PROP-DONUT-RARE-/140538761450?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D3383034864100662964

 

Den er feil på min. Da må det isåfall chimses ut for at den skal passe. Denne er tynnere enn den typen jeg har. Min er som sagt 6-kantet, og i tillegg har jeg en slags "styrekule" i midten av åpningen.

Bildene på Ford viste at den var 6-kantet, men den var egentlig rund i virkeligheten.

 

 

 

Nei hullene passer, men må som sagt chimses ut og da kan det fort komme vibrasjoner.

 

Er jo den du linker til som er den typiske MT75 gummikoblingen.

For meg virker det som du fra før har hatt den tidligere typen gummikobling (GAF 30). Når man så bytter til den seinere typen (GAF 41) så må man også bytte vibrasjonsdemperen på den utgående flensen på kassa.

Men om du fra før har hatt den tidligere typen gummikobling ser du jo best selv. Verd å sjekke i allefall :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er jo den du linker til som er den typiske MT75 gummikoblingen.

For meg virker det som du fra før har hatt den tidligere typen gummikobling (GAF 30). Når man så bytter til den seinere typen (GAF 41) så må man også bytte vibrasjonsdemperen på den utgående flensen på kassa.

Men om du fra før har hatt den tidligere typen gummikobling ser du jo best selv. Verd å sjekke i allefall :)

 

Typisk for noen biler, men ikke typisk på Sierra Cos 4x4. Kom som sagt på de siste bilene ;)

 

Har ihvertfall aldri hatt den runde typen, men den 6-kantete :) Og da kreves det litt modifikasjoner for å få den til å passe.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på om den tidligere gummikoblingen (GAF 30) er rund eller sekskantet, men det som er sikkert er at den er skrudd i bolter med torx-hoder. Så som nevnt, du ser det best selv ;)

GAF 41 koblingen ble forresten vanlig fra 91 mod. så jeg må innrømme at det virker litt rart at Sierra Cos. 4x4 har en annen gummikobling enn EsCos 4x4 -_-

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Kalle, din har opplagring i midten, du har da anna aksel tapp ut fra girkassen og de lange torx pinne skruene på medbringer.

Har du fått nye kassa di og sett om det er likt der?

 

Stemmer at jeg har det :)

 

Får ikke kassen før om tidligst en måned, så vet ikke helt før den tid :)

 

Er usikker på om den tidligere gummikoblingen (GAF 30) er rund eller sekskantet, men det som er sikkert er at den er skrudd i bolter med torx-hoder. Så som nevnt, du ser det best selv ;)

GAF 41 koblingen ble forresten vanlig fra 91 mod. så jeg må innrømme at det virker litt rart at Sierra Cos. 4x4 har en annen gummikobling enn EsCos 4x4 -_-

 

Hos Ford står det på pc'en at fra 15-6-1992 så brukes det en type gummikobling som på skjermen er 6-kantet, men i virkeligheten rund. Etter mye om og men fant vi en annen kobling på biler FØR denne dato, og den går altså på Sierra Cos frem til 15-6-1992.

 

Min ser slik ut:

 

http://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/342697-anybody-have-a-upgrade-or-replacement-doughnut.html

 

http://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/330305-prop-shaft-donut.html

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hos Ford står det på pc'en at fra 15-6-1992 så brukes det en type gummikobling som på skjermen er 6-kantet, men i virkeligheten rund. Etter mye om og men fant vi en annen kobling på biler FØR denne dato, og den går altså på Sierra Cos frem til 15-6-1992.

 

Min ser slik ut:

 

http://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/342697-anybody-have-a-upgrade-or-replacement-doughnut.html

 

http://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/330305-prop-shaft-donut.html

 

Ok, da bruker man en annerledes løsning på Sierra Cos 4x4, fordi gummikoblingen du linker til er faktisk av samme type som brukes på T9 kasse.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da bruker man en annerledes løsning på Sierra Cos 4x4, fordi gummikoblingen du linker til er faktisk av samme type som brukes på T9 kasse.

 

Sikker?

 

Se nede på denne siden:

 

http://www.southwalesprops.co.uk/propshaft/vehicles/ford/ford_sierra_82-93.htm

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er bra du fant ut av det. Men du får være stor gutt å ta innspillene mine for det de er ment som, og ikke som en "konkurranse" i det å få rett..

 

Det har jeg ikke heller, men når du sier at den runde er vanlig å bruke på Cosworth, så sier jeg hva som er vanlig å bruke på Sierra Cosworth 4x4. Ikke Escort Cosworth. Og når du da sier den er lik på T9 kassen, så er det også feil. Greit å få klarhet hva som egentlig er rett, ikke HVEM som har rett ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ikke heller, men når du sier at den runde er vanlig å bruke på Cosworth, så sier jeg hva som er vanlig å bruke på Sierra Cosworth 4x4. Ikke Escort Cosworth. Og når du da sier den er lik på T9 kassen, så er det også feil. Greit å få klarhet hva som egentlig er rett, ikke HVEM som har rett ;)

 

Poenget mitt, "Cosworth racing1", var at de typer gummikoblinger som blir brukt på VANLIG Sierra med MT75 kasse, KANSJE også forekommer på Sierra Cosworth 4x4. Noe som i utgangspunktet virket ganske logisk, siden Escos 4x4 bruker den. Og det var jeg tydeligvis ikke aleine om å tro.. Åkkesom. hvis så hadde vært tilfelle så hadde innspillene kansje vært til hjelp. I allefall var det intensjonen.. Men som jeg nevner så ser du jo best selv hvilken gummikobling som er den riktige. Og siden jeg ikke visste dette med sikkerhet, ble teorien lansert som et FORSLAG, ikke som en påstand.

 

Cased closed. Slett tråden. Mannen er gal!

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da bruker man en annerledes løsning på Sierra Cos 4x4, fordi gummikoblingen du linker til er faktisk av samme type som brukes på T9 kasse.

 

Haha :lol: Det jeg har linket til over her, er en påstand, og ikke noe "kanskje" eller "muligens". Og feil ;)

Men hele poenget med dette var ikke å finne ut HVEM som har rett, men HVA som er rett! Men tror ikke du har skjønt det. Greit å ha en avslutning på en tråd der det faktisk står hva som er rikitg, istedetfor å skape usikkerhet med hva som "kanskje" passer.

 

Jepp, og jeg er gal.. :ph34r:

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...