Loffen Posted September 7, 2011 Posted September 7, 2011 Har fått problemer med T5 kassa i cossien min, dvs knekt skiftegaffel og ødelagte synkringer... Kun kjørt litt over 2000km med den... Helt i begynnelsen hadde jeg problemer med selvstrammeren til clutchvaieren, samtidig som jeg måtte innom alle gir oppover og nedover, for å få den i gir, men etter bare drøye 3 rolige runder på rudskogen i november ifjor, begynte den å skrape endel på 3 og 4 gir... Etterhvert låste trykkplate seg, så clutch fridde hele tiden... Ny trykkplate blei montert, og håpet det var kun den som fikk kassa til å krangle. Har etter dette brukt bilen på småturer litt nå og da, til jeg plutselig mistet 3 og 4 gir helt... Tok ut kassa igår, og såg en skiftegaffel hadde mistet hele sporet som drar med seg girene, pluss synkringer som absolutt har sett bedre dager... Noen som har tips til hva som kan være årsaken til dette, for har kjørt MYE hardere med tidligere cosworth jeg har hatt uten att det har skapt problemer... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
Tommen Posted September 7, 2011 Posted September 7, 2011 Ene å aleine lang girspak med masse moment The Golden era.. 1986-1987-1988
rscosworth Posted September 7, 2011 Posted September 7, 2011 blir det forsterka gafler fra gearboxman nå da?
Aero* Posted September 7, 2011 Posted September 7, 2011 Låner denne litt hvis det går greit jeg. Har også problemer med å få min i gir. Kan ikke gire over f. eks. tredje, da blir den vanskelig å få ordentlig i gir.Må innom femte hvis jeg skal ha den i revers, hvis ikke skraper den noe jævl.. Det skal sies at clucth pedalen min er ganske slapp, ganske stor dødgang. Hva er feilen her? Selvstrammer som ikke har mer å stramme på, eller er det clutch vaier som er veldig slitt/strekt eller slitte skiftegafler? Bilen er helt original. -1988 Ford Sierra Cosworth-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4
Loffen Posted September 7, 2011 Author Posted September 7, 2011 Forsterka skiftegafler er svindyrt, og lite aktuelt på en vanlig T5... Veldig uenig Tommen, for har sjøl sett mishandling av T5 kassa med over 15cm lengre og tyngre girspak, så problemet er garantert ikke her... Min girkule var i aluminuim, og gikk lengre ned på stanga enn originalkula... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
Tommen Posted September 7, 2011 Posted September 7, 2011 Forsterka skiftegafler er svindyrt, og lite aktuelt på en vanlig T5... Veldig uenig Tommen, for har sjøl sett mishandling av T5 kassa med over 15cm lengre og tyngre girspak, så problemet er garantert ikke her... Min girkule var i aluminuim, og gikk lengre ned på stanga enn originalkula... Regna nesten med det, hvis clutchen er inne å timinga er riktig så kan det sikkert gå bra (ei beite) Utdanningen min hadde ein del med kraft ganger arm å gjøre, det er kun kraft som kan bøye/knekke skiftegaffler, å Synkringene prøver jo bare å gjøre jobben lettere for å stokke ting på plass! De fleste girer fortere enn de clutcher å da blir det trøbbel! SÆRLIG hvis du får bedre tak til å rive! Girstanga di var lengre enn orginalt + at du fikk "**** grep", å du girer fort/fortest Du spørte hvorfor ting skjer, å eg prøver bare å belyse fakta.. The Golden era.. 1986-1987-1988
Loffen Posted September 7, 2011 Author Posted September 7, 2011 Hehe, tok du mål av girstanga mi? Den var kopi av en original, pluss at girkassa var sånn fra første sekund, ergo jeg hadde MANGE test-turer med å stille inn diverse før jeg i det hele tatt tenkte på kjappe giringer eller ladetrykk... Såklart måtte jeg bli hardhendt etterhvert pga den blei vanskelg å gire med, men skaden hadde allerede skjedd, og det er DET jeg vil finne grunnen til... Kassa hadde også dårlig 3 og 4 gir før overhaling, så godt mulig det allerede var skader der som var vanskelig å oppdage... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
Tommen Posted September 7, 2011 Posted September 7, 2011 Hehe, tok du mål av girstanga mi? Den var kopi av en original, pluss at girkassa var sånn fra første sekund, ergo jeg hadde MANGE test-turer med å stille inn diverse før jeg i det hele tatt tenkte på kjappe giringer eller ladetrykk... Såklart måtte jeg bli hardhendt etterhvert pga den blei vanskelg å gire med, men skaden hadde allerede skjedd, og det er DET jeg vil finne grunnen til... Kassa hadde også dårlig 3 og 4 gir før overhaling, så godt mulig det allerede var skader der som var vanskelig å oppdage...O.k.Eg gidder ikkje krangle med deg Tormod! Men de er jo ikkje veldig innvikla disse T5´ne Det er jo ingen ting å lure på som har skjedd.. Det er jo at skifte gaffelen har fått seg ein bøy først, åsså har den ryki etterpå.. Det skal veldig lite til..! Klem The Golden era.. 1986-1987-1988
hår ball Posted September 7, 2011 Posted September 7, 2011 derekd, selger en t5 med tremec innmat! løp og kjøp!
Loffen Posted September 8, 2011 Author Posted September 8, 2011 Takk for det Hårball, men etter flytting og fremdeles uten jobb, så er det lite kr til ny kasse desverre... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
armani Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Er fort gjort å få sprekker i gaflene som gjør at de brister over tid. De er av en porøs, støpt alulegering. En kjapp 3-4 kan være nok om ikke synkro følger med, men da ryker gjerne synkroen også. Jeg tipper forrige overhaling ignorerte å sjekke gaflen, og kun tenkte synkroringer. Gaflene koster ikke stort Hilsen Andreas 2wd sierra cosworth
Loffen Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 Har lest om dette nå ja, men lurer fremdeles på om en sånn feil kan gjøre at den fort begynner å skrape i gir, selv når det meste anna er nytt... Vil bare være sikker på at jeg ikke opplever samme etter enda en overhaling... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
armani Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Selve synkroen evt synkroen på drevet kan ha vært slitt uten at det ble byttet ved forrige overhaling. Da hjelper det lite med nye synkroringer.. Få noen med greie på det til å gjøre jobben, så blir kassa god som gull 2wd sierra cosworth
mr.cossie Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 1 bud er å ha en clutch som løser ut 100 prosent. ikkeno shortshift. og en go olje til kassa. mange som overhaler kasser , men vet alle hva de gjør? og ha synk nav i orden er like viktig som og ha synkinger i orden, fungerer ikke dette blir ikke kassa noe fin og gire. ofte kan det og være noe forskjell på kassene og, har laget 2 i sommer. en til meg selv. den fungerer heelt topp. kan gire fort og har enda ikke bomgiret med den.(det er viktig for levetida for kassa)har en til på samvittigheta . til sormbroen her inne. litt tregere i gir, men fungerer bra. tror vertfall han er fornøyd.. vi begge kjører med en effekt rundt 600nm. disse kassene har kun gått i banekjøring i sommer. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
armani Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Ikke bare navene, men drevene som også ofte er helt ødelagt. 2wd sierra cosworth
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now