Jump to content

V6 - Rengjøring av innsug til sylinderene


saj

Recommended Posts

Jeg har startet med å rengjøre innsuget til v6-motoren. Og det trengs!!. Men hvordan rengjør man innsuget i motorblokka uten å risikere å ødelegge motoren når du skal starte. Spray og sot og slagg havner jo lett ned i sylindereren.

 

Legger ved et par bilder slik at det lett å forstå hvorfor rengjøring trengs. Øvre og nedre innsug var/er like sotet. Hvor kommer all denne slaggen fra? EGR?

 

IMG_0116.jpg

IMG_0117.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde dette vært min motor, hadde jeg tatt av toppene. Gudene vet hvor mye drit, avleiringer og sot du har på ventilene. Da hadde jeg bytta ventiltetninger i samme slengen, og du får rengjort portene dine uten å bekymre deg for å fylle forbrenningskammeret med drit. Dette minner om koks fra eksos, som desverre er pga. egr.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Sånn er alle duratec v6 etter en stund pga det variable innsuget som holder halvparten av kanalene stengt under ca 4000rpm.

Klart beste er av med toppene, men det er nesten enklest hvis man tar ut motoren pga plassmangel.

Men skal gå greit å rengjøre det der.. er mange utenlandske sider om dette.

Contour.org er en bra side for v6 motoren.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. Skjønte at dette ikke kunne være bra for en motor:angry2:. LIM-en var like gjengrodd. Den er nå ren og pen. Det blir ihvertfall tetting / fjerning av egr røret/vakum.:)

Ikke noe enkelt jobb. Kanskje contour.org har noen ekstra råd. Oppdaterer tråden med hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...