Jump to content

Dunking i forstilling.


Gess

Recommended Posts

Jeg har hatt en del ulyder i forhjulstillingen. Tildels kraftige klunkelyder, noe som egentlig er litt rart med tanke på at det meste har vert byttet iløpet av de siste to årene. Jeg fant ut at jeg skulle bytte drop-link stagene og et endeledd da jeg skjønte at lyden kom fra et av stagene og jeg merket at ene endeleddet var slarkete.

Slik så staget ut:

DSC02084.jpg

 

Som DJ Dan ville sagt, Ikkje bra.

 

Disse stagene var billigste sort og har vert på bilen siden i sommer en gang. Jeg burde vel visst bedre enn å sette på stag der unbracosporet ikke passet med noen kjent nøkkelstørrelse og heller ikke var sentrert i bolten men plassert litt offset. Men man lærer av sine feil. Nå har jeg montert Lemførder stag og satser på at de skal holde litt lengre.

 

Neste prosjekt er å få opp driftstemperaturen i bilen. Jeg har kjøpt inn begge termostatene og skal bytte disse. Jeg har lest litt rundt om og det er en generell oppfatning at termostaten til oljekjøleren går i stykker og blir stående åpen noe som igjen gjør at vannet sirkulerer gjennom radiatoren før motoren har oppnådd driftstemp. I samme slangen tenker jeg at jeg skal sette inn en motorvarmer.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Detta var skikkelig å det da. Kaldt lenkestag, lenkearm, raklestagg og noen sier paralellstag siden det er paralelt med demper.

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

Det er en fordel å ha begge hjulene oppe av bakken når en bytter disse stagene. De nedre muttrene kan være litt knotete å komme til pluss at bolten gjerne skal holdes igjen med en unbraco nøkkel. Ellers er det en enkel affære å bytte disse. Mitt satag var jo helt fullstendig utslitt. Dette kommer nok av den dårlige kvaliteten disse var av. Det andre staget var ikke slarkent, men gummimansjettene var gått hull på, så det var nok bare et tidsspørsmål før det hadde blitt slark der også. Disse stagene gir seg altfor ofte på dårlige vestlandsveier. En merker det på litt klunking på ujevn vei. For min del slo det godt i bilen, men det var jo fordi bolten med kule bare sto inn i hullet, og "koppen" den skulle stått i hadde blitt dyttet ut. Det er tilsvarende stag bak, disse byttet jeg for to år siden, men Biltamadeler. Nå skal jeg sette på Lemførder stag bak også, da det er litt med klunking enn hva jeg setter pris på.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...