Jump to content

Trenger noen tips..


KNAa Racing

Recommended Posts

eg liker desse.. http://www.burtonpower.com/parts-by-brand/brands-m-to-n/mocal-aeroquip/mocal-in-line-oil-thermostat-5-8-bsp-threads-mocot2d.html

kopler den inn på slangene til olje køler.

motor ut-inn filter-inn termostat- oljekjøler-tilbake til termostat- inn på motor.

då bruker du dei 2 du har bilde av i bunn og ikkje sandwich.

eg personlig har fjernet dei orginale vatn til olje, fordi jo enklere jo betre :)

Link to comment
Share on other sites

Skal helt klart selv gå for Mocal sitt system med termostat selv :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

eg liker desse.. http://www.burtonpower.com/parts-by-brand/brands-m-to-n/mocal-aeroquip/mocal-in-line-oil-thermostat-5-8-bsp-threads-mocot2d.html

kopler den inn på slangene til olje køler.

motor ut-inn filter-inn termostat- oljekjøler-tilbake til termostat- inn på motor.

då bruker du dei 2 du har bilde av i bunn og ikkje sandwich.

eg personlig har fjernet dei orginale vatn til olje, fordi jo enklere jo betre :)

 

Ved å fjerne den originale har du redusert kjøleevnen tilsvarende en 13 raders oljekjøler i følge de som har forsket på dette.. I tillegg er det fordeler under oppvarming av motoren at man får raskere temp på sakene.. Du har mao nedgradert så vil ikke påstå det er bedre..

 

Vet folket egentlig hvilken oljetemp de har før de monterer ekstra kjølere?

Link to comment
Share on other sites

"Vet folket egentlig hvilken oljetemp de har før de monterer ekstra kjølere? "

 

Skjeldent har jeg inntrykk av.

 

Hvis Cosworth mener den originale 2,8inj kjøleren er god nok , så skal man ikke se bort i fra at det er bra greier.

 

Tja.. hadde 105grader som maks olje og vanntemp etter flere runder med frisk kjøring på acr med kun standard kjølesystem.. Skulle jeg kjørt noe enduranceløp hadde det nok blitt i overkant..

Link to comment
Share on other sites

Tja.. hadde 105grader som maks olje og vanntemp etter flere runder med frisk kjøring på acr med kun standard kjølesystem.. Skulle jeg kjørt noe enduranceløp hadde det nok blitt i overkant..

Selvfølgelig alt ettersom hvordan ting blir brukt.

Fordelen med den originale er jo varmeveksler egenskapen.

 

Hvis en må oppgradere så mener jeg at en bør montere en ekstra kjøler som er termostatstyrt.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig alt ettersom hvordan ting blir brukt.

Fordelen med den originale er jo varmeveksler egenskapen.

 

Hvis en må oppgradere så mener jeg at en bør montere en ekstra kjøler som er termostatstyrt.

 

Det har du helt rett i. Og skal man i tillegg ha remote oljefilter så er løsningen over med en inline termostat flott. Men ikke fjern varmeveksleren..

Link to comment
Share on other sites

har i 9 av 10 tilfelder fjernet varmeveksleren, hver gang gikk vanntemp betydelig ned.

Men kjører selvsagt olje kjøler med termostat!

 

Vanntemp er en ting, men ha skjedde med oljetemp? Regner med du prøvde uten oljekjøler?

Har ikke prøvd dette i praksis da jeg har blitt innprenta med at man bør beholde veksleren så greit å vite :)

Link to comment
Share on other sites

Vanntemp er en ting, men ha skjedde med oljetemp? Regner med du prøvde uten oljekjøler?

Har ikke prøvd dette i praksis da jeg har blitt innprenta med at man bør beholde veksleren så greit å vite :)

eg har aldri hatt begge deler, fjernet alltid veksleren når eg har montert kjøler, men med ein 10 rader(ein som er 10 cm breiere enn den vanlige til mocal) har eg hatt ca 5 grader på lavere vatn temp og ca 10 grader lavere olje temp. testet opp fjellovergang sommers dag før og etter vist eg ikkje hugser feil var det neste 25 i skyggen den dagen.

men heilt enig i det ein seier om raskere driftemp på oljen med varme veksler. so er det snakk om sigdal vinter kjøring

so beholder ein den so klart. men termostat er godt å ha :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...