Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg satt og lurte på en sak på vei til jobb idag, er det forskjellige chip til L8 hjerne med og uten lamdasonde?

Min 4x4 Cosworth bruker nemlig 2L pr mil i snitt så si uansett hvor pent jeg kjører eller ikke :P

Så jeg satt og tenkte at om jeg har en chip som egentlig er til lamda hjerne vil jeg kansje da få feil blanding hele tiden?

Bilen min er en 90 mod italia import som da aldri har hatt noe lamdasonde.

 

Bakgrunnen for at jeg lurer er at jeg syntes den bruker forferdelig mye bensin til å gå på grønndyser.

Det hører til historien at når jeg henta bilen så gikk den på grå dyser og egentlig brukte like mye i snitt, jeg bytta til grønne for å få ned forbruket, men det har ikke synki noe.

 

Oppsettet er Grønndyser med chip, 3" eksos, std intercooler. Lader ca 1.6 bar på en T34 med .63 eksoshus. 044 bosch pumpe og 3bar bensintrykk.

Std motor ellers, men overhalt av EBB ca 1 år siden.

 

Hva ligger dere andre med grønndyser på i forbruk på normal blandet kjøring?

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted

Nei, jeg byttet såklart chippet også :P Så grønn er jeg ikke :D

Chippet er jeg ikke sikker på hvem som har laget, kjøpte chip og dyser av ron, de stod på en bil han fikk i bytte med den hvite han solgte. Husker ikke afr nå i farta, men den skulle være bra sa han på bjørnstad sist bremsing. Jeg fikk aldri noen papirer pga et 4x4 system som ikke ble så godt mottat av bremsebenken dems. Det er mest sansynlig litt sliten viskose i senterdiffen som gjør at den drar mere bak enn foran. (Unormalt mye)

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted (edited)

Jeg har chip fra MSD med closed loop (lambda) med Siemens 3102 (550cc) og med en afr på ~12-12.5 ligger forbruket på 1ltr/mil

Dette er på en Escos

Edited by keem
Posted

Level 8:

Used on the 4x4 sedan (RS) Cosworth, has twice the memory storage capacity (128Kb instead of 64Kb) as Level 1 and Level 6. That's why chips can not be interchanged.

Level 8 was available in 2 type since the engine in the 4x4 was available with and without hego-sensor (i.e. with and without catalytic convertor).

Can be recognised by not having mounting flanges and a green or red label with WD48.08.

The one with the green label and second code IAW048/01 is for the catalytic convertor (US83) model.

The one with the red label and second code IAW048/02 is for the non catalytic convertor (15/04) model.

It is uncertain if units/chips can be interchanged between red and green types/engines.

Posted

Jeg har chip fra MSD med closed loop (lambda) med Siemens 3102 (550cc) og med en afr på ~12-12.5 ligger forbruket på 1ltr/mil

Dette er på en Escos

Afr verdiene skal ligge på mellom 14 og 15 ved closed loop ved normal pen kjøring.

 

L8 hjernene med eller uten lamdastyring orginalt er helt identiske.Forskjellen er i chippet.Jeg har kjørt med både grønndyse,grådyser og simensedyser og bensinforbruket er omtrent identisk som orginalt ved normal pen kjøring.Det er ganske stor forskjel på med eller uten lamdastyring.Er du intressert så kan jeg legge til lamdastyring til chippet ditt.

  • 3 weeks later...
Posted

@jan300 Så du mener at om jeg har et chip som er laget til uten lamda så vil kansje forbruket mitt synke i forhold til nå om heg har et til lamda nå.

Hva tar du for et chip?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted

Er jo ingen problem å få en L8 chip uten lambdaregulering til å gå billig.

Lå på under literen med den sorte min, L8 Pukkelryggchip for T34, svarte Siemens-dyser etc.

Samme gjorde jeg med L6 Pukkelryggchip for T34 etc. på Wolf'en tidligere.

 

Det viktigste ligger jo i mappingen på sugesiden, og rundt 0, siden det er der man ligger på rolig kjøring.

 

Har prøvd L8 MSD chip med lambda styring og da var blandingen helt fin på trykk, men gikk fett på rolig kjøring og hadde høyt forbruk.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted (edited)

Nei det er det jeg mener også. Jeg klarer bare ikke å finne noen feil. Det er liksom derfor jeg har hengt meg sånn opp i chippet og at det kansje er helt feil. Det blir nok å bestille ny nå, eller så drar jeg til hårball en tur og låner L6 boksen og dysene hans og ser om det endrer seg da.

Må se å få fikse bbl'n i bilen også den er nærmere å treffe lottotalla enn afr'en. :rolleyes:

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

  • 5 months later...
Posted

eg må no bare spørre, hva er '' bb'l '' ?

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...