Jump to content

100W pære i fjernlys...


ZTerje

Recommended Posts

Tror du vil komme veldig langt med bare å bytte til Osram Night Braker pærer også.

 

Har det på min mk2 Mondeo. Den har mye bedre lys enn svært mange biler. Kjørte 2010 modell Mondeo med halogen her om dagen, og mk2 utgaven min lyser bedre.

 

Sammenlignet med 2011 modell Vw Golf lyser nærlysene på min mk2 lengre og bredere enn fjærnlysene på Golfen.

 

 

Prøv det først. Det er den billigste løsningen, og den LOVLIGE løsningen.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke ulovlig å sette inn xenon i fjernlys...?

Jeg tar eu-kontroller hver dag og reglene som gjelder er:

 

- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys er merket: HCR eller HC/R

- En lykt godkjent for xenon i både nærlys og fjernlys: DCR eller DC/R

- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys: DCHR eller DC/HR

- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR

- En fjernlykt godkjent for halogen: HR

- Et nærlys godkjent for halogen: HC

- En fjernlykt godkjent for xenon: DR

- Et nærlys godkjent for xenon: DC

 

Ekstralys (tusenmentere og grøftelys) skal også ha DR eller DC merking..

Jeg må nok skrive anmerkning på pungt 4,1 (nærlys) eller 4,2 (fjernlys) dersom det er xenon i noen av disse uten at lykten er merket for det.

Det følger også på en anmerkning på pungt 9, nemmelig forevisning trafikk stasjon..

 

Rett skal desverre være rett.

 

 

Hentet fra denne tråden Bør ettermontering av Xenon Kitt i orginallykter blir legalisert?

Link to comment
Share on other sites

Hvem bryr seg om akkurat det lille der?

Selv om rett er rett så vil jeg ha sikt, og xenon er best. Hvis det er så ille kan man bare ta ut xenon pæra, og sette inn vanlig halogen føre kontroll:)

Mondeo MK3 2003 TDCI 2.0 138HK (slightly modified)

Link to comment
Share on other sites

Hvem bryr seg om akkurat det lille der?

Selv om rett er rett så vil jeg ha sikt, og xenon er best. Hvis det er så ille kan man bare ta ut xenon pæra, og sette inn vanlig halogen føre kontroll:)

Hjelper ikke om du har sikt om bilen som kommer i mot alt er blitt så blendet av deg att den kjører med fulltlyset på mot deg.

 

Leser du tråden det linkes til vil du se det er en del som bryr seg..

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Tror du vil komme veldig langt med bare å bytte til Osram Night Braker pærer også.

 

Har det på min mk2 Mondeo. Den har mye bedre lys enn svært mange biler. Kjørte 2010 modell Mondeo med halogen her om dagen, og mk2 utgaven min lyser bedre.

 

Sammenlignet med 2011 modell Vw Golf lyser nærlysene på min mk2 lengre og bredere enn fjærnlysene på Golfen.

 

 

Prøv det først. Det er den billigste løsningen, og den LOVLIGE løsningen.

 

Jeg hadde også nightbreaker + på mondeoen, og jeg var kjempe fornøyd, og de holdt hele det året jeg hadde mondeoen :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke om du har sikt om bilen som kommer i mot alt er blitt så blendet av deg att den kjører med fulltlyset på mot deg.

 

Leser du tråden det linkes til vil du se det er en del som bryr seg..

 

Irriterer meg litt alle som skal klage så mye på blending.. hvis du holder blikket der du skal så er dette ikke noe stort problem.. Folk er generelt alt for tidlig ute å blende ned noe som er mye værre..

Link to comment
Share on other sites

Irriterer meg litt alle som skal klage så mye på blending.. hvis du holder blikket der du skal så er dette ikke noe stort problem.. Folk er generelt alt for tidlig ute å blende ned noe som er mye værre..

kan teknikken. Kjører ca 20.000km i mørket per år. hvis det er så enkelt som du påstår er det pussig att hver gang jeg opplever å bli blendet så ser jeg i speilet att dette var en bil som ikke leveres orginalt med xenon.

 

Jeg har null problem med å møte en bil med normale halogen lys i mørket selv om den ikke blendet ned. Men så fort lyktene får kraftig blått lys som slenger i alle retninger hjelper det så lite å se i hjørnet, fordi så mye lys kastes oppover.

Link to comment
Share on other sites

Aldri hatt noe problem og kjører i stupmørke store deler av vinteren..

 

Hvis du i mørket klarer å se i bakspeilet at det var en bil som ikke var levert originalt med xenon har du ikke blitt blenda skikkelig er nå min mening..

 

Uansett så har du et godt forslag med Osram pærer. De er noe av det bedre.

Link to comment
Share on other sites

Aldri hatt noe problem og kjører i stupmørke store deler av vinteren..

 

Hvis du i mørket klarer å se i bakspeilet at det var en bil som ikke var levert originalt med xenon har du ikke blitt blenda skikkelig er nå min mening..

 

Uansett så har du et godt forslag med Osram pærer. De er noe av det bedre.

Tileggsinfo: ser bare hvordan bil som passerte om det er gatebelysning. Blir blendet allikevel om de har xenon. Er det helt mørkt ser jeg ikke noe i speilene uansett. Har jo tonene sideruter :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke om du har sikt om bilen som kommer i mot alt er blitt så blendet av deg att den kjører med fulltlyset på mot deg.

 

Leser du tråden det linkes til vil du se det er en del som bryr seg..

 

Jeg skrur av fjernlysa lenge føre jeg vet at det vil blende. Jeg vet hvor irriterende det er å bli blenda, derfor gjør jeg det ikke mot andre.

 

Folk klager over å bli blenda så fort.. Se på veien. Ikke i lysa.

 

Hvis jeg blir blenda av fjernlys, skrur jeg på mine, så skal jeg si deg med en gang at de skrur av ganske fort.

Mondeo MK3 2003 TDCI 2.0 138HK (slightly modified)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrur av fjernlysa lenge føre jeg vet at det vil blende. Jeg vet hvor irriterende det er å bli blenda, derfor gjør jeg det ikke mot andre.

 

Folk klager over å bli blenda så fort.. Se på veien. Ikke i lysa.

 

Hvis jeg blir blenda av fjernlys, skrur jeg på mine, så skal jeg si deg med en gang at de skrur av ganske fort.

Om du putter xenon i fjern og blender ned lenge før møtende bil blir blendet må du jo blende ned lenge før de 200 meteren som er igjen der lysende skal møtes. På den måten blir du jo en trusel både for deg selv og andre fordi du skaper deg selv en større uopplyst strekning enn hva som er nødvendig. Att du da i tilegg har så kraftig lys før du blender ned gjør att øyet har større problem med å se ting i mørket en periode. Om i tilegg bilen har litt treghet med å tenne kittet, noe som virker å være vanlig på en del biler og kitt risikerer du å kjøre mange sekunder uten sikt.

 

Det du da oppnår, om du gjør som du sier er å skape deg dårligere sikt i alle andre situasjoner enn akkurat når du er helt alene på veien over lengere tid.

 

Dessuten burde xenon ombygnings folket ta hentet når de til stadighet blir blinket på i stede for å sette på ombygde fjernlys også. En skal egentlig være takknemlig for att folk fortsatt gidder å si ifra att noe er feil med lysene ens. Det kan spare oss for bøter.

Link to comment
Share on other sites

Åja, så du snakker for meg altså, med at jeg får problemer med å se etter en periode. Noen ser dårligere enn andre i mørket, og derfor er det mange som kjører med fjernlys helt til de er ca 50 - 100 meter fra møtende bil..

 

Og hva vet du hvor langt mine nærlys lyser? Om jeg f.eks har el-justering på nærlysa?

Det finnes xenon kit som er ment for fjernlys som ikke bruker 10 sekunder på å bli skikkelig varm..

 

På de 3 åra jeg har hatt xenon i fjernlysa har jeg aldri blitt blinket på. Pr. idag har jeg aldri opplevd eller hørt om at det har oppstått hendelser pga ettermontering av xenon i fjern..

Mondeo MK3 2003 TDCI 2.0 138HK (slightly modified)

Link to comment
Share on other sites

Snakker jo for alle forsåvidt. Da hverken du eller jeg eller noen andre er i stand til å gjøre noe annet enn slik menneskets øye er skapt, men nok om det.

 

Er lysene riktig justert skal en jo i teorien kunne passere hverandre med fjærnlysene på uten att en bli blendet, under den forutsettningen av att en ser på rett plass.

 

Veit ingentingen om hvor langt dine nærlys lyser. Det har overhode ingentingen å si i denne sammenhengen. Ei heller har det noe å si om du har ellektrisk justering eller ei. (noe du forøvrig har med tanke på hvordan bil du kjører) Strølyset er der akkurat like mye uansett.

 

Er klar over det finnes xenon kit med raskere tenne tid, men super kit eller ei. På ett standard ledningsnett for 55W halogen vil det per dags dato alltid ta lengre tid å tenne xenon enn halogen.

 

Om du aldri har blitt blinket på i løpet av 3 år med xenoen i fjernlysa så trekkeren jeg en av følgende kolkusjonen. Du kjører enten aldri i mørket, eller du blender ned så alt for tidlig att du er en trussel for deg selv og andre. Samme søren om du har xenon eller halogen. Du klarer ikke kjøre 3 år uten å bli blinket på. Det finnes alt for mange som ikke klarer å se rett plass og som blinker på deg på gjerne 500m avstand.

Link to comment
Share on other sites

Når vi er innepå det med blending, så har jeg blitt blunket på flere ganger med Focusen, selvom bil nr 2 er langt unna.. Så lurer på om det er veldig skarpe lys på focusen :D

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Snakker jo for alle forsåvidt. Da hverken du eller jeg eller noen andre er i stand til å gjøre noe annet enn slik menneskets øye er skapt, men nok om det.

 

Er lysene riktig justert skal en jo i teorien kunne passere hverandre med fjærnlysene på uten att en bli blendet, under den forutsettningen av att en ser på rett plass.

 

Veit ingentingen om hvor langt dine nærlys lyser. Det har overhode ingentingen å si i denne sammenhengen. Ei heller har det noe å si om du har ellektrisk justering eller ei. (noe du forøvrig har med tanke på hvordan bil du kjører) Strølyset er der akkurat like mye uansett.

 

Er klar over det finnes xenon kit med raskere tenne tid, men super kit eller ei. På ett standard ledningsnett for 55W halogen vil det per dags dato alltid ta lengre tid å tenne xenon enn halogen.

 

Om du aldri har blitt blinket på i løpet av 3 år med xenoen i fjernlysa så trekkeren jeg en av følgende kolkusjonen. Du kjører enten aldri i mørket, eller du blender ned så alt for tidlig att du er en trussel for deg selv og andre. Samme søren om du har xenon eller halogen. Du klarer ikke kjøre 3 år uten å bli blinket på. Det finnes alt for mange som ikke klarer å se rett plass og som blinker på deg på gjerne 500m avstand.

 

 

Da skal jeg svare: Jo jeg kjører i mørket (uten gatelys) hver morgen. Ja det vil ta lengre tid å tenne, men effekten er mye større etter 1 - 2 sekunder, enn en halogen pære på 100% tenning.

Jo det har noe med denne sammenhengen å gjøre pga jeg utgjør ingen trussel. Det er kanskje sånn at du og flere som føler det ganske så ekkelt å ha et mørkefelt foran seg pga motgående trafikk skrur av fjernlys altfor tidlig.

Nei jeg har aldri blitt blinket på, og hvis du syntes det er rart, så vet du nå at det er faktisk en (Meg) som aldri har blitt blinket på:)

 

Da har jeg bestilt Osram night breaker, så får vi se hvor bra de er. :)

 

Jeg har orginalt xenon i kjørelys, og de virker bra. :)

 

Det var jo godt å høre at du i hvertfall kom deg noe vei :)

Mondeo MK3 2003 TDCI 2.0 138HK (slightly modified)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...