Jump to content

Hyling i bremser etter bytting av skiver


Gess

Recommended Posts

Jeg skulle bytte skiver og klosser på min 2004 mod 2.0 TDCi her om dagen. Strengt tatt en rutineoperasjon. Skiver og klosser har vert av bilen flere ganger før i forbindelse med diverse arbeid, så dette tenkte jeg at var plankekjøring. Dagen etter skulle jeg kjøre på jobb, og merket rimelig kjapt at et eller annet ikke var helt slik det skulle, det hylte litt i bremsen allerede på vei ut fra garasjen. Skivene hadde et beskyttende belegg, noe sølvgrå greier, så jeg tenkte at det sikkert var det som laget lyd. Etterhvert ble det bare verre og verre og jeg måtte bare kjøre hjemigjen, jeg sjekket bremsene på førersiden da det hørtes ut som om lyden kom derifra. Jeg fant ikke noe feil og kjørte på jobb (8km), men lyden var der den, en hyling og skraping. Vel hjemme igjen demonterte jeg på passasjersiden, og da ser jeg det at den nye skiven tar borti klaven som bremseklossene sitter i. Jeg regner da med at skiven ikke er helt borti navet og begynner å rengjøre dette mer nøye. Det er jo bare snakk om en millimeter eller så. Etter mye om og men monterer jeg alt sammen igjen, men neida, skiven tar fremdeles borti klaven. jeg setter da påigjen den gamle skiven. Jammen meg tar den også borti. Enden på visen ble at jeg måtte montere skive mellom klaven og spindelen for å få denne til å bygge ca 2mm ut. Nå går skiven klar av klaven og bilen bremser fint, men jeg må jo si jeg lurer på hva som har skjedd. Har klaven blitt skeiv? Og isåfall, hvordan har det skjedd? Er det noen som har vert borti lignende?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

samme har skjedd meg!

jeg måtte space ut 2mm etter bytte av hjullager, da var det selve feste til kaliperen som har blitt presset skjevt..

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti dette ja, visst en bruker en stor hammer og slår av skivene, og man er uheldig og treffer fest ørene til caliper, da slår man de skjeve og caliper blir stående for lang ut. Samme kan skje ved hjullager bytte, visst man ikke passer på hvordan man legger spindelen når man presser ut lagera. Man skal være forsiktig med å rette ut festeørene, da de lett kan sprekke. Rette måten å fikse det på, er å skifte spindler

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, nå er det en god stund siden jeg fikk byttet hjullager på den siden det er snakk om og jeg har ikke hatt problemer med at skivene har tatt borti tidligere. Men det er jo mulig at verkstedet har presset disse ørene litt skeive og at det ikke merkes før jeg nå setter på ny skive. Skivene som sto på har gått ca 67000km, så de har sikkert blitt slitt en del ned, og det var jo bare den rustkanten på topp som tok borti klaven. Jeg tror nok det får stå slik det står, å skifte spindel er ikke aktuelt akkurat nå iallefall.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...