Jump to content

Bygge en sterk, driftsøkonomisk V6


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Har en `84 granada 2.3L turnier, har fått 2.3`n til å gå skikkelig nå, men den er jo litt tørst.

 

Så hva med å bygge en billig og sterk i-motor som passer fint oppi motorrommet.

 

Planen:

 

2.9i motor, 2.8EFI innsug, 2.8MFI plenum, MS, TSZ-i-Tenning eller EDIS.

2.8 registerdeksel. Høymoment/fast-road kam. Passende stempler

"nytt" vippetøy, grenrør

 

2.8EFI innsuget parres med ett modifisert plenum fra 2.8MFI, med innebygde matchportde trakter.

 

2.8 registerdekslet monteres ved hjelp av en adapterplate.

Da passer 2.8 innsuget rett på og termostatproblematikken forsvinner.

2.8/2.0 dyser, 2.8 rail, MS med mapsensor, TPS og lambda.

EDIS eller fordeler fra 2.8.

 

Velge en kam som gir mye løft og moment på lave turtall, topper som er portede, forbedrede forbrenningskammer, større ventiler, tja, skal jo ikke være noe effektmonster.

Stempler som gir ønsket kompresjon for bruk av 98 oktan drivstoff og aktuell kam.

Vippetøy som er som nytt eller bedre.

 

Grovt sett.

 

Resultatet: en motor som ser ut som en 2.8MFI foruten manko på bensinmngdefordeler med rør og 3ports grenrør.

160-170 hk, greit med moment på lave turtall og drivstofføkonomi som er brukbar.

 

Prisen: Koster nok noen tusen, men bør kunne gi en del tilbake i kjørbarhet og forbruk.

 

Gjennomførbart, ja, verdt det eller en god idè, ja hva sier dere?

 

en standard 2.9 vil gi meg mye av det jeg ønsker, men kanskje dette kan gi meg mere.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Absolutt aldeles stålende plan B) , men jeg vil tro at du lett passerer 170 hk med god margin med det oppsettet der.

 

Jeg vil anbefale at du undersøker 2 saker spesielt nøye.

1. Stempler.

Her bør du definitivt benytte deg av moderne teknologi som bl.a. tynne stempelringer og oljering med lite spenn.

Hvis du har kjørt en Zetec og forsøkt og bremse på gear så sjer det ikke mye. En god gammel V6 bråstopper i forhold. Hovedgrunnen er den store forskjellen i friksjon mellom stempelringer og sylindre. Her ligger mye av forklaringen på det høye V6 forbruket.

 

2. Cam.

Jeg mener at XFI profilene til CompCams er blandt det aller beste man kan få tak i. Hvis du går for en på rundt 268 grader og 112 grader LCA så bør resultatet bli direkte godt.

 

Velger også å nevne;

 

Ventiler.

En av de irriterende sakene som jeg mener er feil med disse motorene er for korte ventiler.

I utgangspunkter kan man ikke velge seg en høyløft kam uten å korte ned ventilstyingen fordi ventilbrikken treffer ventiltetningen. Korrekt ventilløft på 13 + mm og en kort støpejerns- ventilstrying er ingen heldig kombinasjon på en gatebil. Lengre ventiler er løsningen slik jeg ser det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...