Jump to content

sub i Mondeo 11


Flux

Recommended Posts

Hei.

Har nylig blitt Ford eier (etter 11 år som Peugeot eier) og lurer på mulighetene å koble til forsterker på org navi som sitter i bilen?

Har tittet rundt på forumet og sett at man får kjøpt typ "plugg and pray" forsterker. Vil det da si at det ikke er noen muligheter for tilkobling av "vanlig" utstyr på spilleren?

Evt. hvordan får jeg ut spilleren? Er det kun de to smale åpningene i toppen som holder den fast eller er det skrudd flere steder?

Har denne enheten her:

06_1826024801_xl.jpg

Er det mye sensetiv elekronikk drit bak der som gjør at ting ikke virker igjen når det blir koblet opp til strøm?

Er det ferdige hull i torpedoveggen på mondeoen også? Har vært det i alle Peugeotene jeg har hatt...

 

Masse spm her som jeg sikkert hadde funnet ut av, men det er litt for kaldt ute nå for å knote med detta :whistling:

 

Synes forøvrig at instruksjons boka til Ford har masse tekst uten at det egentlig står noe som helst der :rolleyes:

 

Håper å få tips og triks rundt dette.

'11 Mondeo Titanium

Link to comment
Share on other sites

då får kjøpt en type "adapter" hos bilradiospesialisten (bilradiospes.no) vet jeg som du lodder ledningene til høytalere i dørene for å låne strøm eller noe og der er det hvertfall til phonokablene til bass og forsterker, i den "adapter" greia er det også egen ledning til remote på. denne mener jeg huske koster ca 750kr i butikk hos dem.

 

vurderer denne delen selv men akkurat nå er ikke annlegget første prioritet :)

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Blaupunkt har forsterkere som du kobler mellom spiller og ISO kontakten din. Da får du mer kraft til systemet du alt har, sammtidig som du får phono utgang som du kan bruke til det du kaller en vanlig forsterker.

 

Ved å bruke det systemet slipper du bekymringer om att du kødder til det opprinnelige systemet ditt. Samtidig får du hentet ut det beste av allt som allerede er installert i bilen.

 

Tror det blir ca 3000kr for adapter ledningen og den enkleste 4 kanals forsterkeren til din bil. Da er det bare plug en play. :D

Link to comment
Share on other sites

Blaupunkt har forsterkere som du kobler mellom spiller og ISO kontakten din. Da får du mer kraft til systemet du alt har, sammtidig som du får phono utgang som du kan bruke til det du kaller en vanlig forsterker.

 

Ved å bruke det systemet slipper du bekymringer om att du kødder til det opprinnelige systemet ditt. Samtidig får du hentet ut det beste av allt som allerede er installert i bilen.

 

Tror det blir ca 3000kr for adapter ledningen og den enkleste 4 kanals forsterkeren til din bil. Da er det bare plug en play. :D

 

Takk for svar :)

Er det disse du mener? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=587

 

Men hvordan er det å få denne spilleren ut?

Edited by Flux

'11 Mondeo Titanium

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

Er det disse du mener? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=587

 

Men hvordan er det å få denne spilleren ut?

Stemmer, har montert noen slike før, og de fungerer knall bra.

 

Spilleren i din bil har jeg aldri tatt ut, men det ser ut til att det er en løs spiller. Derfor vil jeg anta att det bare er å reise på Ford å få kjøpt seg ett par slik pinner som brukes for å løse ut orginalspilleren. Bak er trolig alt i en ISO kontakt, så er det kun å plugge forsterkeren i mellom.

 

De forsterkerene er ikke så store. Så det kan godt hende du får plass til den bak hanskerommet om du demonterer dette.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke være for sikker på at det ikke er en form for linjeutganger der, men de må nok lages til på et vis i tilfelle.

Hvordan du fjerner spilleren ser du her: http://www.ford-board.de/index.php?page=Thread&postID=789376 PDF-fil her: http://flashman.bplaced.net/Bilder/nx.pdf verktøyet er VAG ;)

I kontakt B og C så er det både sub ut og RSE (rear seat entertainment) som bør kunne brukes. Du har også et par AUX der.

Men ikke alle spillere har dette, så her må du nesten få ut spillere først og fremst ;)

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

På spilleren min er feltene på siden en stor bil som sitter sammen ned til girspaken...

 

Var på Ford i ski og spurte om spillern ang. utganger og hvordan det var å få den ut.

Og det eneste de kom fram til etter 15 min med klikking rundt på data'n og snakking med andre der nede, var at det beste var nok å levere inn bilen hos dem :whistling:

 

Så enten aner de ikke noen ting der eller så er det skikkelig knotete å gjøre dette.

Gidder ikke betale en mekaniker flere tusen får å koble til en iso kontakt... :angry2:

men hvis det er en sub ut bak der hadde jo det vært flott.

Edited by Flux

'11 Mondeo Titanium

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skal ikke være noe problem å koble til sub og alt det der i denne bilen, Junior75 her på forumet har samme bil og anlegg, og har bygd om "alt" av lyd i den :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finner ikke noe hull i torpedoveggen til strømkabel... :mad2:

noen som vet? Har tatt ut alt som finnes ved fører og passasjer siden mot veggen...

 

EDIT: LØST! nå er det hvertfall strøm inn i bilen...

 

Neste prob. Har lest litt på wikiford, men blir ikke helt klok på hvor jeg skal legge opp "remote" til forsterkeren i fra.

Noen som vet?

Edited by Flux

'11 Mondeo Titanium

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke noe hull i torpedoveggen til strømkabel... :mad2:

noen som vet? Har tatt ut alt som finnes ved fører og passasjer siden mot veggen...

 

EDIT: LØST! nå er det hvertfall strøm inn i bilen...

 

Neste prob. Har lest litt på wikiford, men blir ikke helt klok på hvor jeg skal legge opp "remote" til forsterkeren i fra.

Noen som vet?

 

Plugg B, Pin 2 Sw A+ (Switched Output (On when stereo is on) - Used with Rear Seat DVD's or 3rd party amplifier switch) (green/purple) er nok den du skal bruke. Har du finni ut hvilke pinner som er til linjeutganger? Plugg C, Pin 4 Sub W + og Pin 10 Sub W –

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Plugg B, Pin 2 Sw A+ (Switched Output (On when stereo is on) - Used with Rear Seat DVD's or 3rd party amplifier switch) (green/purple) er nok den du skal bruke. Har du finni ut hvilke pinner som er til linjeutganger? Plugg C, Pin 4 Sub W + og Pin 10 Sub W –

 

Hadde håpet på å unngå å ta ut spilleren og koble meg inn på høytalerene bak med hi to lowpass converter. Og da lurer jeg på om det er mulig å koble seg til en remote fra noe annet. Den trenger jo ikke mange voltene

Edited by Flux

'11 Mondeo Titanium

Link to comment
Share on other sites

Jo, den skal ha 12volt, og hvis du tar ut spilleren, så slipper du noe jallaoverganger en annen plass. Du kan jo få tak i lowpass converter med remote innebygd, men en slik løsning blir ikke lydmessig like bra som å bruke linjeutgangene på spilleren ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Finner ikke noe hull i torpedoveggen til strømkabel... :mad2:

noen som vet? Har tatt ut alt som finnes ved fører og passasjer siden mot veggen...

 

EDIT: LØST! nå er det hvertfall strøm inn i bilen...

 

Neste prob. Har lest litt på wikiford, men blir ikke helt klok på hvor jeg skal legge opp "remote" til forsterkeren i fra.

Noen som vet?

kan du fortele og beskrive hvor og åssen du fant den gjennomgangen? Bilde??

2008 Mondeo mk4 stv Titanium 2.0Tdci 96kw Tonic Blue - uten noe spennende egentlig

2001 Fiesta mk4 4dørs zetec s 1.25 75PSI

Daddy by night

Link to comment
Share on other sites

kan du fortele og beskrive hvor og åssen du fant den gjennomgangen? Bilde??

 

Med litt leting og tenking, så finner man ALLTID en gjennomgang. Står du helt fast så får du heller kjøre deg en tur hit til Åsgårdstrand, så skal jeg finne en gjennomgang for deg ;)

Link to comment
Share on other sites

kan du fortele og beskrive hvor og åssen du fant den gjennomgangen? Bilde??

Øverst til venstre (når du står forran bilen) i motorrommet ser du denne:

p1000207m1.jpg

 

Det samme hullet ser du her:

23r20s9.jpg

 

Dette hullet kommer ut bak hanskerommet, så du må skru ut hanskerommet for å komme til ledningen. Har ikke tatt noe bilde av det mens jeg drev på. Men det er ikke noe problem.

Ledningen vil komme ut her:

p1000228locationoftheho.jpg

Edited by Flux

'11 Mondeo Titanium

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Undres på om samme hull og foring finnes i høyrerattede biler.

Den store bunten med ledninger går i hvert fall inn bak batteriet hos meg,

og et stykke lenger vekk fra fjærbenet enn på venstrerattede biler.

 

Takker og bukker for informasjonen så langt. Det kommer godt med når jeg skal ta en titt i eget motorrom. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...