Jump to content

Oppgradere stereo i Focus 2005, masse bilder! Nå også alarmmontasje!


Spock

Recommended Posts

Er ikke fornøyd med lyden i min 2005 Focus, har fra før fjernet original spilleren og erstattet med en rimelig Pioneer (DEH-4100SD) - dette ga en skikkelig løft i lyden, klarere lyd, mer detaljer og mer trykk. Og det viktigste kanskje, jeg kan ha hele min musikksamling på minnekort som den kan spille av.

 

IMG_7567web.jpg

 

Etterhvert savnet jeg mer trykk, siden jeg bruker bagasjerommet var subkasse uaktuelt. I stedet ble det et par JBL T696 Special Edition i hatthylla matet med hver sin forsterker. Dette ga trykket jeg savnet.

 

IMG_7376web.jpg

 

Men nå hadde jeg tenkt å oppgradere resten av de originalmonterte høytalerene. Det virker som om det foran er montert 6,5" nederst i dørene og diskanter øverst i dørene - ikke noe separat delefilter. Her hadde jeg tenkt å montere et bra sett med delefilter. Kan hende jeg må montere delefilter i dash og trekke nye ledninger. Har sett noen bilder av dørene med trekket av på nett - det ser ut til at originalhøytalerene, 6,5", er fastlimt på en adapter-ring som er poppet fast i døren. Må antageligvis borre for å fjerne de. Vet ikke hvordan diskantene er montert. Er usikker på hva jeg skal gjøre med høytalerene i bakdørene - om jeg skal koble de ut eller oppgradere de også.

 

Har ikke bestemt meg for hvilket frontsett jeg skal kjøpe, kommer litt an på hvor dype høytalere som får plass.

 

Har foreløpig kun bestilt et sett adapter-ringer på nett:

 

AdptorPlate.jpg

 

Når jeg får disse skal jeg demontere en dør for å sjekke tilgjenglig rom for høytalere og delefilter.

 

Hvis noen har oppgradert lydanlegget i en mk II fra før, er jeg takknemlig for gode råd. Skal prøve å holde tråden oppdatert med bilder og fremgangsmåte.

 

Oppgraderingen kommer å utføres på en slik måte at jeg enkelt kan tilbakeføre til original stereon 100%.

 

Edit: Legger til litt info:

 

Bilen er en 2005 Ford Focus Trend -

IMG_7343fixweb.jpg

 

Her er et bilde av originalstereoen, den heter Ford 6000 CD og er nok ikke plukket fra øverste hylle i HiFi- butikken:

IMG_7347web.jpg

 

Det låt så elendig at jeg samme dag som jeg kjøpte bilen, la inn en bestilling på et slikt plastpanel som gjør montering av ordentlig cd-spiller mulig:

Dashbordramme.jpg

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Vel, som du ser på adapterene dine, så er ikke akkurat dette det mest solide du får, og det vil da selvsagt ødellegge litt for deg. En god 6,5" bass/mellomtone vil bevege seg ganske mye så da vil det bli mye bedre med en solid innfesting, og dette burde du da laget selv av mdf :)

Nå er det jo også sånn at det er foran du sitter og kjører, og du har sikkert et øre på hver side av hodet som er vinklet litt fremover også, så da er det lyden foran du skal høre, så med andre ord så bør du helt klart dempe så mye du kan i dørene foran, og også bruke separat forsterker på det nye frontsettet ditt, hvis ikke så kan du like godt droppe å kjøpe noe nytt.

Høyttalerene i bakdørene kobler du fra ;)

Link to comment
Share on other sites

Vel, som du ser på adapterene dine, så er ikke akkurat dette det mest solide du får, og det vil da selvsagt ødellegge litt for deg. En god 6,5" bass/mellomtone vil bevege seg ganske mye så da vil det bli mye bedre med en solid innfesting, og dette burde du da laget selv av mdf :)

Nå er det jo også sånn at det er foran du sitter og kjører, og du har sikkert et øre på hver side av hodet som er vinklet litt fremover også, så da er det lyden foran du skal høre, så med andre ord så bør du helt klart dempe så mye du kan i dørene foran, og også bruke separat forsterker på det nye frontsettet ditt, hvis ikke så kan du like godt droppe å kjøpe noe nytt.

Høyttalerene i bakdørene kobler du fra ;)

 

Takk for inspill. Jeg skal ha dette i tankene. Jeg kommer å teste først med disse adapterene, uten egen forsterker og uten demping. Det eneste valget jeg tar er å velge et sett som er relativt lettdrevet - over 90dB. Hvis jeg ikke skulle merke særlig forskjell fra de originale så har jeg dine oppgraderinger å gå på videre. Regner med å høre forskjell - tviler på om originalsettet kan konkurere med et ok front sett til +/- kr 5000,- med delefilter.

 

Personlig er jeg ikke så veldig glad i å ha all lyden forfra, blir liksom som nærfeltslytting - liker godt å ha trykket fra høytalerene i hatthyllen - mer avstand og rom. Lyden fra frontsettet blir for å flytte lyden litt fremover.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde satt pris anbefalinger på bra frontsett. Vet ikke hva som får plass, men det virker ganske romslig. Uansett er det fint å lese litt om forskjellige modeller, priser osv.

 

Har noen "krav":

 

- må være 2 veis, diskant og en 6,5"

- skal være lettdrevne, helst over 90dB.

- ikke viktig å spille høyt, viktigere å gi bra, detaljert lyd.

- pris er ikke så viktig, betaler gjerne en del for god lyd.

- kan være en fordel om man kan justere lyden noe via delefilteret.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Morel er ikke dumt nei, ellers så kan du jo se på focal 165KR, de spiller skikkelig fint, men skal du ha frontsett i den prisklassen så blir det jo bare tull å ikke gjøre monteringen skikkelig synes jeg. Det høres jo ut som du er glad i fin lyd, men jeg har på følelsen at du ikke har hørt lyden i en bil som kunkurrerer innen lydkvalitet. For når du får justert lyden slik at det høres ut som det står en person midt på dashbordet å synger, og alle frekvenser er med hele veien, da er det en nytelse å høre på musikk i bilen ;)

Link to comment
Share on other sites

Morel er ikke dumt nei, ellers så kan du jo se på focal 165KR, de spiller skikkelig fint, men skal du ha frontsett i den prisklassen så blir det jo bare tull å ikke gjøre monteringen skikkelig synes jeg. Det høres jo ut som du er glad i fin lyd, men jeg har på følelsen at du ikke har hørt lyden i en bil som kunkurrerer innen lydkvalitet. For når du får justert lyden slik at det høres ut som det står en person midt på dashbordet å synger, og alle frekvenser er med hele veien, da er det en nytelse å høre på musikk i bilen ;)

 

Du har nok rett i at det er en del å hente på å montere skikkelig. Uansett er jo dette noe jeg kan gjøre etterhvert, jeg er glad i prosjekter.

 

Jeg hadde lest litt om Focal 165KRX2, som jeg syntes virket veldig lovende - desverre er de oppgitt til 2 Ohm, noe som gjør det vrient med forsterkere. Men Focal 165KR som du nevner er på 4 Ohm og ganske lettdrevne, helt klart en aktuell kandidat.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett i at det er en del å hente på å montere skikkelig. Uansett er jo dette noe jeg kan gjøre etterhvert, jeg er glad i prosjekter.

 

Jeg hadde lest litt om Focal 165KRX2, som jeg syntes virket veldig lovende - desverre er de oppgitt til 2 Ohm, noe som gjør det vrient med forsterkere. Men Focal 165KR som du nevner er på 4 Ohm og ganske lettdrevne, helt klart en aktuell kandidat.

 

Vel, du burde jo absolutt koste på deg en liten forsterker til disse høyttalerene, for å i det hele tatt få noe glede av dem, og da er ikke 2ohm noe problem. Spilleren din burde også klare 2ohm last, men med 4x20w rms og dårlig strømforskyning, så egner ikke spillerens forsterker seg til stort dessverre :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, du burde jo absolutt koste på deg en liten forsterker til disse høyttalerene, for å i det hele tatt få noe glede av dem, og da er ikke 2ohm noe problem. Spilleren din burde også klare 2ohm last, men med 4x20w rms og dårlig strømforskyning, så egner ikke spillerens forsterker seg til stort dessverre :)

 

Forsterker og til og med ny spiller kan bli aktuelt. Men jeg vil først prøve å se hvordan det blir med det jeg har. Jeg spiller som regel ikke særlig høyt. Kopler jeg ut høytalerene i bakdørene, velger et lettdrevent frontsett, med ikke for lav impedanse - så får ihvertfall den innebygde forsterkeren i Pioneeren optimale arbeidsforhold :)

 

Husk at utgangspunktet tross alt er originalstereoen - alt som gir en forbedring blir satt veldig pris på - selv om det ikke er perfekt.

 

Edit: siden jeg er veldig fornøyd med JBL'ene i hatthylla sjekket jeg også om JBL har noe aktuelt frontsett, de har et sett som herer 660Gti. Her i Norge kan settet skaffe sfor 12-15.000 kr, men det ser ut til at man kan få tak i det til rundt $700 i utlandet - selvfølgelig kommer frakt og toll i tillegg, men det var da en ganske syk forskjell i pris?? På Focal og andre ting har Norge helt ok priser. Klør litt i bestillingsfingeren - men det er nok lurest å få adapterringene først og prøvemontere for å måle hvor mye høytaler det er plass til.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Focal er også veldig bra saker men de er veldig skarpe i lyden så de krever litt mer eq enn det Morel høytalerene gjør. Syns ikke JBL er ett merke som gjør seg godt til slik lyd du søker.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg demontert diskanten, diverse bilder:

 

IMG_7963web.jpg

 

IMG_7965web.jpg

 

Vises ikke her men hullet som diskanten er tredd inn i er 34mm.

 

IMG_7966web.jpg

 

Det ser ut til at diskanter opp til 40mm diameter og 20mm dybde gir en ganske problemfri montering. Større enn dette går nok også men da må det tilpasninger til.

 

Ser at de fleste diskanter leveres montert i en monteringsramme for infelt montering - er det mulig å fjerne denne rammen? For eksempel på Focal?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha søkt nettet rundt etter små diskanter har jeg kun funnet en aktuell kandidat:

 

Infinity Kappa Perfect 6.1

 

Siden jeg har Infinity Kappa i stua - så passer det jo bra å ha det i bilen også :D

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har fått høytaleradapterene, ved prøvemontering av adapteren kunne jeg endelig måle for å se hvor dype høytalere det er plass til. Dro ned ruten en del slik at "worst case" oppnås:

 

IMG_8016web.jpg

 

Adapterene passet perfekt:

 

IMG_8018web.jpg

 

Faktisk er det plass til rundt 10cm dype høytalere. Antagelig mer, da adapterene ikke er mer enn 3,5 cm høye, originalene er 5,5 cm høye. Dette er en fordel for mange høytalere har en ganske høy kant.

 

IMG_8021web.jpg

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Dette ser jo lovende ut :)

 

er inne på tanken med nye kraftigere høyttalere i min bil og.

ser at døra er lik så lover godt :)

 

Skal dog isolere/dempe dørene først.

Ikke sikker på hva høyttalere men forsterker er bestemt.

 

Blir Mosconi GLADEN ONE 120.4 forsterker sammen med ledningen som kobles rett i bilens originale ledningsnett uten klipp og skjøt.

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Det var en helt annen måte å oppgradere på enn min måte. Du får fortelle hvordan det blir lydmessig når du kommer i gang.

 

Lyddemping ligger i planene mine også. Jeg lurte på om jeg skulle teste noen Bitumen plater fra Biltema med varmepistol siden jeg nå faktisk har demontert dørene helt.

 

Det så ikke bra ut nede i døra, det var tett i bunnen. Det er jo ikke særlig til demping originalt heller, hehe.

 

IMG_8030web.jpg

 

Etter en runde med avfetting og høytrykk ble det bedre:

 

IMG_8048web.jpg

 

En plate under stålbjelken er nok ikke dumt.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

demonteringsguide for dørtrekk og resten er å foretrekke ;)

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig greit å demontere hele døren. Blir litt mye å lage en guide for fullstendig demontering. Anbefaler at man skaffer seg denne:

 

HaynesfordFocus2005-2009.jpg

 

Men for å fjerne dørtrekket så bruker man et tynt redskap, kniv eller lignende og deler selve dørhåndtaket, presser den undre delen ned, hvor den løsner. Bak denne er det to bolter, (8mm mener jeg å huske) løsne disse. Etter dette er det bare plastklips som holder dørtrekket, disse løsnes med press av et tynt skånsomt verktøy. Pass på å ta av deksel ved diskanten, sitter med en torx skrue og deksel ved døråpneren.

 

Skal du ha av den indre metalplaten er det et par momenter som inkluderer å fjerne glasset også, men det er veldig enkelt.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har frontsettet ankommet. Har puslet litt med 6,5" wooferne. De ser ut til å passe veldig bra. Skruehull på plastadapterene og høytalerene passer overens - skruene som kommer med høytalerene ser ut til å passe også. Kransen på høytaleren passer så godt til sporet i døren at den nesten henger fast av seg selv. Høyden blir med en 9mm mdf foringsring i tillegg til adapteren 55mm - akkurat som originalet. Med dette så bygger de kun ca en halv cm mer enn originalen inn i døren. Altså ganske perfekt :D

 

IMG_8064web.jpg

 

IMG_8063web.jpg

 

IMG_8067web.jpg

 

Håper det går like greit med diskantene.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Så var det diskantenes tur, som bildene viser så var de 36mm i diameter og 21mm dype:

 

IMG_8068web.jpg

 

IMG_8069web.jpg

 

Ved montering festet jeg selvklebende isoleringlist rundt diskanten, passet veldig bra og satt brukbart fast. Men jeg brukte litt smeltelim i tillegg for sikkerhets skyld.

 

IMG_8072web.jpg

 

IMG_8071web.jpg

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ja det ble veldig bra!!! :D

 

I dag var det knallvær til å være ute og montere bilstereo. Noen bilder fra montering av wooferen. Det var bare å kople til og skru fast. Passet perfekt. Panelet som diskanten satt fast i var bare å sneppe på plass igjen.

 

IMG_8075web.jpg

 

IMG_8076web.jpg

 

IMG_8077web.jpg

 

Ser kanskje litt merkelig ut, men det sitter bra fast.

 

Det ble ikke noe lyddemping nå, får se jeg gjør det senere en gang. Men jeg fikk skrubbet inne i dørene og smurt vindusheis og låse/lukke mekanismen.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg trakk også nye ledninger. Delefiltrene er justerbare, greit at de er tilgjenglige uten å måtte demontere alt for mye. Jeg ville ha de i dashboardet et sted. Derfor måtte jeg trekke en ledning til hvert element. Den originale ledningen er en tynn sak som ikke har noe med hifi å gjøre. Det ble brukt høykvalitets 2x1,5mm fra Biltema selvfølgelig, hehe.

 

IMG_8079web.jpg

 

Det går ikke å bruke den gjennomføringen som finnes fra før - den ender i en plugg der den går inn i kupeen. Jeg gikk ut mellom gummiforingen i døren og gikk inn i et plast-blindlokk i kupeen, og videre inn i et hull. Dette hullet var egentlig til et klips for festing av plastdekslet, men det ofret jeg - den sitter bra i de resterende klipsene. Måtte bruke en trekkefjær for å gjennom ledningene.

 

Plasseringen av delefiltrene ble litt problematisk. Under dashboardet er det latterlig smekkfult med greier overalt. Delefiltrene er ikke store men det var ikke plass noe sted. Men i og med at jeg min Pioneer spiller kun tar 1 DIN plass så var det plass til begge filtrene bak spilleren.

 

IMG_8081web.jpg

 

Så hvordan låt dette da?

 

Haha, helt latterlig bra, jeg ble sittende halveis sjokkert først, bannet grundig - før jeg begynte å le. For en dynamikk, jeg hadde stilt fader slik at kun frontsettet spilte - men jeg måtte sjekke om ikke JBL'ene i hatthylla også spilte. Jeg har stilt delefiltrene slik at diskanten dempes maks - regner med at det kreves en del innspilling før wooferne løsner. Men altså - for en oppgradering, selv med kun den innebygde forsterkeren i cd-spilleren kunne jeg spille ganske høyt uten forvregning. Jeg syntes tidligere at det var en stor oppgradering å skifte ut originalspilleren, men det var ingenting i forhold til dette. Absolutt alt er veldig mye bedre, bass, detaljer, dybde osv.

 

Tidligere var det slik at de JBL 6x9 i hatthylla spilte så mye bedre enn det original frontsettet - at jeg stilte faderen slik at de bak spilte mest - nå er det omvendt, frontsettet spiller så mye bedre enn de bak. Så nå gjør man seg noen tanker om å kanskje erstatte JBL'ene i hatthylla med en dobbel, lukket basskasse med 2 stk 12" i bagasjerommet..... hehe :D

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...